Jump to content

Photo

Ang. Olja

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Streetside-robban

Streetside-robban

Member

• Pip
  • 57 posts

Posted 06 July 2005 - 07:36 AM

Kan någon berätta hur mycket olja som går i 2.2 motorn? Antar att det rekommenderas att köra på helsyntet, men är det något speciellt märke?

#2 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 06 July 2005 - 07:59 AM

BILTEMA? 4,5 l gissar jag....

#3 Streetside-robban

Streetside-robban

Member

• Pip
  • 57 posts

Posted 07 July 2005 - 08:16 AM

BILTEMA? 4,5 l gissar jag....

För info så rymmer den 4 liter ganska precis.

Helsyntet

#4 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 04 August 2005 - 08:21 AM

Bytte olja på min igår, efter 4,6L så var det fortfarande inte uppe på "min" på stickan :unsure: Har för mej att sist jag bytte så hällde jag nog 5,5 liter.

#5 Streetside-robban

Streetside-robban

Member

• Pip
  • 57 posts

Posted 04 August 2005 - 08:33 AM

Bytte olja på min igår, efter 4,6L så var det fortfarande inte uppe på "min" på stickan :unsure:

Har för mej att sist jag bytte så hällde jag nog 5,5 liter.

Jag upptäckte också sedan att gick i ungefär en liter till så det kan nog stämma.

#6 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 04 August 2005 - 09:44 AM

Hej när jag bytte för några veckor sedan gick det i 5 quarter-gallons = 5.67 liter, och det var inklusive oljefilterbyte. Oljenivån når precis upp till max-strecket. Enligt TIS-manualen behövs det mer om man byter oljefilter än om man inte byter. Har en Autoexperten i närheten och de hade inga problem att leta fram ett passande oljefilter (även luftfiltret) mha GM:s artikelnummer eller genom att leta via bilmodell. Bytte till Red Line, överambitiöst och dyrt ;)

#7 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 12 August 2005 - 08:14 PM

En till fråga angående olja, efter hur många mil brukar ni byta olja? :rolleyes:

#8 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 13 August 2005 - 07:05 AM

Jag tänker byta olja och bromsvätska årligen (och då går bilen upp till 1000 mil på ett år). Gör man det själv är det ingen större kostnad. Opels rekommendation är att den skall servas var 1500 mil eller varje år, det som inträffar först. Sen kan man ju alltid fundera på om en bil som är avställd på vintern och inte bankörs behöver servas oftare eller mer sällan, eller om man tycker att rätt stämplar i serviceboken håller andrahandsvärdet uppe osv... Saxat ur TIS vad som görs vid en service (punkt 14-19 görs dock inte varje gång): Edit: gäller 2.2 NA, inte turbon ;) 1 Coolant level, anti-freeze: check, correct 2 Drive belt: check condition 3 Engine oil and oil filter: change 4 Windscreen wash/wipe systems: check, top-up 5 Brake fluid level: check, correct 6 Lighting and signalling equipment: check 7 Headlamp aiming (incl. additional lights): check, correct 8 Engine and transmission: check visually for leaks 9 Front/rear suspension steering, all sealing bellows: check 10 Brake lines, fuel lines, exhaust system: visual check 11 Front/rear disc brakes: visual check 12 Wheel attachment, tyre condition, pressures: check, correct 13 Parking brake: check, adjust 14 Spark plugs: replace - Delphi Every 60 000 km/40 000 miles - Bosch Every 120 000 km/80 000 miles 15 Fuel filter: replace Every 150 000 km/100 000 miles 16 Air cleaner element: replace Every 3 years or every 45 000 km/30 000 miles whichever occurs first 17 Timing belt and tension roller: replace - only 2.0 Turbo (Z 20 LET) Every 4 years or every 60 000 km/40 000 miles whichever occurs first 18 Brake fluid: replace Every 3 years 19 Remote control batteries: change Every 2 years 20 Test drive incl. brake efficiency check, final inspection

Edited by slimvince, 13 August 2005 - 07:05 AM.

#9 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 13 August 2005 - 10:09 AM

Sen så bildas det väl fukt i gammal olja om den får stå länge (t.ex över vintern) vilket kan skada motorn inifrån? Jag läste nåt om detta för eliser iaf och att många därför bytte olja innan dom ställde av bilen :unsure:

#10 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts

Posted 23 August 2005 - 01:13 AM

Ingen som har koll på vad som görs vid en 3000-mila service :unsure: Jag bytte oljan själv nu, tyckte inte det va prioriterat att skänka semesterkassan till Opel för att dom ska stå o skryva bort plåtar under bilen. :sick: Bytte ju oljan själv innan avställningen i vintras, och brombeläggen är ju nya och så även bromsvätskan. Växellådsoljan byttes ju oxå i vintras i samband med svänghjulsbytet. Så vad är kvar? :rolleyes:

#11 Saabster

Saabster

Member

• Pip
  • 177 posts

Posted 23 August 2005 - 05:20 AM

Ingen som har koll på vad som görs vid en 3000-mila service :unsure:

Enligt TIS så ska man Byta batterier i fjärren vartannat år, gissar att dom annars brukar bytas när den inte funkar längre....
Tändstift ska bytas senare beronde på fabrikat: Delphi - 60 000 km eller Bosch - 120 000 km, elektrodavstånd på 2,2 1,15mm åtdragningsmoment 20 Nm om man vill dra med moment....

Dom som åker turbo speedster ska även byta Kuggrem och spännrulle Varje 60 000 km/eller vart 4:e år, beroende på vilket som inträffar först.

#12 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts

Posted 23 August 2005 - 08:54 AM

Då har jag inte missat nått thumbsup :rolleyes: :lol: förutom en stämpel i boken, men det kan jag leva med :gayfight:

#13 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 25 August 2005 - 10:26 AM

Jag va precis o köpte nytt oljefilter och Mobil 1 5W-50 helsyntet, köpte det på Opel så antar att dom gav mig rätt sort? :P fast i servicehäftet står det nåt med 0W-30?? nån som kan upplysa med lite klarhet? :D

Edited by JawZ, 25 August 2005 - 10:27 AM.

#14 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 25 August 2005 - 10:42 AM

Jag va precis o köpte nytt oljefilter och Mobil 1 5W-50 helsyntet, köpte det på Opel så antar att dom gav mig rätt sort? :P fast i servicehäftet står det nåt med 0W-30?? nån som kan upplysa med lite klarhet? :D

0-30 är bra vid kallstar på vintern :D

5-50 är bra thumbsup

#15 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 25 August 2005 - 11:41 AM

Fast "oilman" gillade 0-30 eftersom det ger mindre friktion o några fler hästar. 5-50 är väl bra för vardagsbruk.

#16 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 23 September 2005 - 01:25 PM

Jag skulle byta oljan+oljefiltret på min i tisdags men så nere på en släktings verkstad var bilen för låg för att tas upp med 4-pelar liften :beat: Nåväl, ringde till BeKö bil i Sisjön om prisuppgift och 250:- sa dom att det skulle gå på (arbetskostnad eftersom jag själv hade köpt oljan och filtret i förväg) så jag åkte dit idag och så hjälpte jag till lite i dropin verkstaden att byta oljan och filtret och när det va klart sa han "jag bjuder på det här för att du var så snäll och hjälpte till" thumbsup thumbsup thumbsup :D Då blev jag glad B)

Edited by JawZ, 23 September 2005 - 01:26 PM.

#17 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 23 September 2005 - 04:42 PM

Glömde säga att jag hade inga nya packningar att lägga in i behållaren till oljefiltret, gör det något om man väntar ett år med att slänga in nya? B) För övrigt är jag inne på 4:e drinken ikväll och snart dags för krogen så skål på er trots att ingen ahr svarat än chinky chinky ;)

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users