Jump to content

Photo

Däck

• Please log in to reply
57 replies to this topic

#41 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 18 August 2005 - 07:18 AM

25 front
36 rear

Ville bara citera dig från tidigare i tråden. Vet inte vilket som är rätt men buden är många. :D

#42 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 18 August 2005 - 09:34 AM

Hoppsan, det kan nog stämma!

#43 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 19 August 2005 - 09:47 AM

Har nu träffat Dude (och fru) för första gången. chinky chinky Fick en kort pratstund och hjulen. Hoppas att resan hem med den nya passageraren gick bra.

#44 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 19 August 2005 - 06:49 PM

trevligt att mötas irl s.a.s. :D det blev ytterligare ändringar av färdväg, så vi fick åka tillbaka samma väg igen :rolleyes: . tack för hjälpen thumbsup . fick även nöjet att träffa clipping point på vägen hem.

#45 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 20 August 2005 - 06:12 PM

För er som undrar hur Dude:s hjul det ser ut på min bil...

#46 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 20 August 2005 - 06:13 PM

Mina nya hjul...

#47 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 22 August 2005 - 07:47 AM

Snyggt! thumbsup

#48 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 15 September 2005 - 07:11 AM

Var på Sturup igår och bankörde för första gången med de nya hjulen. thumbsup Lite frågor: - Vet inte i vilken härad man skall ligga på i lufttryck... Vilket lufttryck bör man ligga kring med varma däck? - Hur varma skall däcken bli? Körde handpåläggning igår, låt oss dela in i varma, heta och brännande. Igår var de varma, men vänster bak var het på insidan.

Edited by Nillet, 15 September 2005 - 07:11 AM.

#49 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 15 September 2005 - 07:30 AM

Breda däck med kraftiga stommar behöver inte lika högt lufttryck. Original är väl 1,8 bar(g) och med R-däck brukar jag köra med 1,6 bar(g). thumbsup Man får köra in i depån och släppa ut lite luft när de har blivit varma. Ofta har man 2,1-2,2 bar då.

#50 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 15 September 2005 - 09:42 AM

Jag kör ca 1,8 varma med de däcken du har , sedan justerar jag lite mera bak efter hur under styrt det är beroende på var man kör. Vad man sedan får lära sig är vad detta blir kallt. Som exempel har jag 1.1 bar kallt vänster fram på kullen som sedan brukar bli minst 1.8 Men på höger fram räcker det med 1.5 kallt. Kör sedan med att man precis skall kunna ta i däcken och att de skall vara lika varma över allt om det går. antar att du oxå har det mjuka gummit och det blir varmt fooort !

#51 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 15 September 2005 - 10:03 AM

Om man kör samma tryck på breda som på smala kommer däcket inte ligga an ordentligt och man tappar effekten med breda däck. Däcket bär ju över en större yta och deformeras således inte lika mycket. De kraftiga stommarna hjälper säkert till att bära lasten oxå. Så rent teoretiskt borde ett lägre tryck vara rätt. poof ....men sen har man ju hört att man ska ha högre tryck på bana för att bära de stora krafterna .. :unsure:

#52 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 20 June 2006 - 12:26 PM

Dude:s begagnade däck har nu rullat ca 600 mil och jag fick ju punka i England så ett byte är på gång. Toyo RA-1 är utgående så om ni vill handla sådana så handla på Wheelbase direkt. Billigaste uppsättningen Toyo R888 (205+235/40R17) har EN Preformance 6300:-. Näst billigast är hjulhandla.nu. Dyrast är Wheelbase. GoaGubbarRacing har ännu inte svarat men de lär vara billiga. Någon som vet fler bra ställen att handla Toyo:s på?

#53 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 20 June 2006 - 06:48 PM

Dude:s begagnade däck har nu rullat ca 600 mil och jag fick ju punka i England så ett byte är på gång.
Toyo RA-1 är utgående så om ni vill handla sådana så handla på Wheelbase direkt.
Billigaste uppsättningen Toyo R888 (205+235/40R17) har EN Preformance 6300:-.
Näst billigast är hjulhandla.nu.
Dyrast är Wheelbase.
GoaGubbarRacing har ännu inte svarat men de lär vara billiga.

Någon som vet fler bra ställen att handla Toyo:s på?

Om det är fler som vill ha just 205 och 235 i RA1, Så har jag blivit erbjuden en extremt begränsad mängd av såna.
5200:- för en sats.

Finns även några andra dimensioner/modeller (många finns det bara 2-3st kvar av)

#54 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 25 June 2006 - 02:06 PM

Nu blottlägger jag min okunniga strupe...har ännu inte hunnit inventera R-däcksfloran. Lat som man är frågar man här ;) : - Fälg: Har beställt Team Dynamics 1.2, 16 resp 17 tum. 6.5 resp 7.5 breda. Leverans i Juli med tur. - Kör på bana 5-8 ggr per år. - Har hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare än original. - Markfrigång ca 12 cm, men det blir kanske lite rake när jag byter från 17 tum till 16 fram. - har hittills kört på originalfälgar/däck, vilket denna säsong känts som att kasa omkring eftersom fjädringen i övrigt är så hård. - Däcksvalet skall prioritera banåka (grepp vid torrt väglag prioriteras, buller och andra komfortvariabler går bort, håller de minst två säsonger är det tillräckligt bra) RA1:or? T1-r? Direzza? dimensioner? Dude kanske har ett erbjudande som inte går att motstå? :)

#55 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 25 June 2006 - 02:25 PM

Eftersom du har 16" fram bör det finnas fler däckssorter att välja mellan. Tror att det bara är Toyo som har smala 17":are. De flesta Lotusar kör Yoko:s (det finns specialgjorda för elise).

#56 Falan

Falan

Member

• Pip
  • 41 posts

Posted 25 June 2006 - 08:29 PM

Eftersom du har 16" fram bör det finnas fler däckssorter att välja mellan. Tror att det bara är Toyo som har smala 17":are.
De flesta Lotusar kör Yoko:s (det finns specialgjorda för elise).

Jag har i år kört bana ett antal gånger med Team Dynamics 16 x 7 och Hankooks Z212 ("R- light"). På våra lätta bilar verkar detta däck tåla nästan lika mycket stryk på bana som "riktiga" R- däck, typ Kumho V70A (som är ett superdäck för Speedsters som körs typ 90 % på bana). Z212 funkar garanterat bättre i väta och kombinationen gör att detta däck kan rekommenderas varmt för den som bara vill ha en däcksuppsättning. Dessutom finns Z212 i 205/50-16 som passar perfekt som dimension fram (även med 20 mm sänkning/SPAX). Kör org 225/45-17 bak. C:a priser hos guson.se är 1200:-/st fram och 2000:-/st bak.

#57 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 27 June 2006 - 06:40 AM

Fick svar från GoaGubbar och de var inte billigast (80:- dyrare). Men det är 5 minuter från jobb så det blir därifrån.

#58 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 27 June 2006 - 09:17 PM

Dude:s begagnade däck har nu rullat ca 600 mil och jag fick ju punka i England så ett byte är på gång.
Toyo RA-1 är utgående så om ni vill handla sådana så handla på Wheelbase direkt.
Billigaste uppsättningen Toyo R888 (205+235/40R17) har EN Preformance 6300:-.
Näst billigast är hjulhandla.nu.
Dyrast är Wheelbase.
GoaGubbarRacing har ännu inte svarat men de lär vara billiga.

Någon som vet fler bra ställen att handla Toyo:s på?

Om det är fler som vill ha just 205 och 235 i RA1, Så har jag blivit erbjuden en extremt begränsad mängd av såna.
5200:- för en sats.

Finns även några andra dimensioner/modeller (många finns det bara 2-3st kvar av)

Dude, hade tänkt mig nya fälgar från OZ kollade på Ultraleggera. Vilken storlek passar på min speedster? Kan du kolla pris o pm:a mig om det?
hade tänlkt mig 16 fram 17 bak... 8tum bred bak?
MVH David :rolleyes:

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users