Jump to content


Photo

Chip


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Streetside-robban

Streetside-robban

    Member

  • Pip
  • 57 posts

Posted 14 August 2005 - 08:23 PM

Har funderat på lite modifieringar till vintern, bland annat bromsuppgraderingar av alla de slag samt att chippa bilen.

Vad jag vet så finns det bara ett chip till Speedster 2.2 i Sverige och det är http://www.itsfun.nu
De samarbetar med JWR och har skapligt rykte. Enligt uppgift ger det ca 15hk och en lite sportigare karaktär på motorn vilket kan behövas. Nu sägs det ju att pengarna läggs bäst på förarlektioner, men efter bankörningen i fredags kände jag att det saknades lite pulver, speciellt när man åker 2 personer i bilen. Dessutom är ju Speedstern så lätt att 15hk bör motsvara 30hk i en mellanklassbil, och där känns det ju skillnad.

Berätta gärna om era erfarenheter av chip samt om någon vet var databoxen sitter så vore jag tacksam för info.

/Robban

#2 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 14 August 2005 - 08:53 PM

Jag har ett Regal-chip i min. Satt på när jag köpte den, så jag vet inte hur det känns utan. Databoxen sitter väl vid/på insuget.

#3 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 15 August 2005 - 04:55 AM

Trimmning är alltid bra!!!på rakan iallafall.... Särskilt på Gotland Ring hade det behövts, för där tappade man på rakan :angry: ...men tog igen efter några svängar :D ! Men jag kan ju säga att mina stötdämpare har nog gjort mest på varvtiderna av de modifieringar jag gjort, och naturligtvis ligger väl de "något" bredare R-däcken bra till oxå :D , Kan även rekomendera EBC bromsar för att får en bättre känsla när det behövs bromsas... :blink: Men som sagt: Stötdämpare har gjort mest för mig!

#4 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 August 2005 - 05:48 AM

min "viktigast att göra på bilen"-lista 1. hjulinställning 2. bromskylning/bromsvätska och belägg 3. däck(r-däck) 4. kränghämmare 5. stötdämpare 6. motoreffekt (att chippa 15hk :rolleyes:) märker du nog inte mkt av på rakorna(förbättrad utgångshastighet gör mkt mer åt farten i slutet på rakorna) dessutom skulle jag personligen be att få göra ett rullande landsvägstest i samband med chippning. till detta kommer alltid utbildning av föraren thumbsup . Edit: 15hk är 15hk oavsett bilen vikt. ökning i % mot org effekt är det som kan skilja på upplevelsen. 15hk på en 75hk märks medan 15hk på 200hk inte gör det.

Edited by dude, 15 August 2005 - 05:51 AM.


#5 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 August 2005 - 07:13 AM

Jarlmarks lista var väl 1. Förarutbildning 2. R-däck och camber 3. Sitta-still-stol 4. Aero 5. Stötdämpare . . . XX. motoreffekt Min bil är chippad. Man märker inte de 15 hk, kan man säga. Det är möjligt att min bil är lite snabbare än t ex skogshuggarns. Vi har samma mods, men hans är inte chippad. Min maxade 200 på Anderstorps långa raka. Eller oxå är det bara min hastighetsmätare som snurrar snabbare på 40-profildäcken.............. :lol: :lol: :lol: :lol:

#6 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 August 2005 - 07:57 AM

Jarlmarks lista var väl

1. Förarutbildning
2. R-däck och camber
3. Sitta-still-stol
4. Aero
5. Stötdämpare
.
.
.
XX. motoreffekt

Min bil är chippad. Man märker inte de 15 hk, kan man säga. Det är möjligt att min bil är lite snabbare än t ex skogshuggarns. Vi har samma mods, men hans är inte chippad. Min maxade 200 på Anderstorps långa raka.

Eller oxå är det bara min hastighetsmätare som snurrar snabbare på 40-profildäcken.............. :lol: :lol: :lol: :lol:

min lista avsåg speedstern och inte generellt.

stolarna kan tas bort från j.j lista
stötdämparna är långt bättre än en vanlig bil, så ner med dom.
hjulinställningarna är som alla vet ett lotteri och sämre än på en skoda rapid :D

förarutbildning är alltid bra och behövs jämt och därför la jag det inte på min lista för bilens uppgraderingar.

#7 Streetside-robban

Streetside-robban

    Member

  • Pip
  • 57 posts

Posted 15 August 2005 - 05:41 PM

Okej, jurun verkar skapligt enig i alla fall =) Vad tror ni om / frågor: 1. Byta bromsvätska till en bättre, och i såna fall vad rekommenderas? 2. Byta till bättre belägg runt om. 3. Stålomspunna bromsslangar runt om? 4. Hjulinställning låter ju givet, men vilka klarar av detta på en Speedster i Stockholmsområdet? 5. Var köper man krängningshämmare? Kan tillägga att mitt mål inte är att vara snabbast runt banan, så följebilar med R-däck etc. är inte intressant för mig. Vill bara uppgradera lite...

#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 August 2005 - 06:43 PM

1. Beror på ambitionsnivån. Castrol SRF tål höga temperaturer (men kostar mkt) 2. Beror på ambitionsnivån här oxå. Pagids är bra belägg (men kostar mkt) 3. Mumma thumbsup 4. Dude? Kör med 340r "dry settings" 5. Kreis har en billig ställbar fram. PlansMotorport har en liknande som e en 1000-lapp dyrare. Ska isf kombineras med bredare fram-sulor. Börja med 4:an. Köp bakfälgar o 205:or att sätta fram. Koppla in en ABS-blockering. Det är min rekommendation.

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 August 2005 - 06:48 PM

Okej, jurun verkar skapligt enig i alla fall =)

Vad tror ni om / frågor:

1. Byta bromsvätska till en bättre, och i såna fall vad rekommenderas?
2. Byta till bättre belägg runt om.
3. Stålomspunna bromsslangar runt om?
4. Hjulinställning låter ju givet, men vilka klarar av detta på en Speedster i Stockholmsområdet?
5. Var köper man krängningshämmare?


Kan tillägga att mitt mål inte är att vara snabbast runt banan, så följebilar med R-däck etc. är inte intressant för mig. Vill bara uppgradera lite...

om du vill slå på stort använder du castrol srf, men för gat/banträff fungerar motul rbf enl andra.

orginalbeläggen duger gott om du inte kör med r-däck.
du bör skaffa bredare framdäck om du ska köra med hårdare krängare.

org bromsslangar likaså.

kränghämmare finns hos plan motorsport som annonserar här på forumet. dock bara till framänden. eliseparts har också till fram.

stephan b kan nog redovisa för hur det gick för honom och om han hittade ngn bra på att ställa hjulvinklarna :D .

#10 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 15 August 2005 - 07:32 PM

Jag skall mäta mina hjulvinklar på Vianor i övermorgon. 195:- för enbart mätning. thumbsup Skall försöka mig på att ställa själva om inte tummen är för mycket i vägen... :rolleyes: Edit: www.vianor.se

Edited by Nillet, 15 August 2005 - 07:33 PM.


#11 Stephan

Stephan

    Member

  • Pip
  • 80 posts
  • Location:Sweden

Posted 15 August 2005 - 11:54 PM

Okej, jurun verkar skapligt enig i alla fall =)

Vad tror ni om / frågor:

1. Byta bromsvätska till en bättre, och i såna fall vad rekommenderas?
2. Byta till bättre belägg runt om.
3. Stålomspunna bromsslangar runt om?
4. Hjulinställning låter ju givet, men vilka klarar av detta på en Speedster i Stockholmsområdet?
5. Var köper man krängningshämmare?


Kan tillägga att mitt mål inte är att vara snabbast runt banan, så följebilar med R-däck etc. är inte intressant för mig. Vill bara uppgradera lite...

om du vill slå på stort använder du castrol srf, men för gat/banträff fungerar motul rbf enl andra.

orginalbeläggen duger gott om du inte kör med r-däck.
du bör skaffa bredare framdäck om du ska köra med hårdare krängare.

org bromsslangar likaså.

kränghämmare finns hos plan motorsport som annonserar här på forumet. dock bara till framänden. eliseparts har också till fram.

stephan b kan nog redovisa för hur det gick för honom och om han hittade ngn bra på att ställa hjulvinklarna :D .

Det kan jag. NB Gummi i Sthlm ställde in fram- och bakvagn men fram lyckade de bara ställa 0.9 och 1.2 i camber istället för 1.5 - 1.8 så det blir till att slipa i vinter B)
Ratten lyckades de inte justera rätt i år heller.... rant Så det blir det bakläxa på.
Fick iof rejsarabatt på 400:-

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 August 2005 - 05:29 AM

Om man sänker bilen så får man mera (negativ) camber att leka med, är min erfarenhet. thumbsup

#13 Stephan

Stephan

    Member

  • Pip
  • 80 posts
  • Location:Sweden

Posted 16 August 2005 - 07:19 AM

Om man sänker bilen så får man mera (negativ) camber att leka med, är min erfarenhet. thumbsup

Anders ska skruva lite om 2 veckor så vi får se vad cambern hamnar på då. :unsure:

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 August 2005 - 07:24 AM

Åsså har jag slipat min styrarm på ena sidan.

#15 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 16 August 2005 - 03:58 PM

Originalbromsvätskan, 2 år gammal, har jag fått att koka på Sviestad så den behöver bytas inför bankörning. Tog i ordentligt med Castrol SRF som funkade utmärkt på Kinnekulle. Nästa år blir det nog kanske Motul (antar att den har annan färg än SRF ? så att man lätt ser att det kommer nytt när man byter, och billigare :D ). Hur ofta byter ni växellådsolja? :unsure: Dude: var det thumbsup eller thumbsdown för stålomspunna bromsslangar? Vill ha en stummare pedal, är dock inte 100% säker på om det (mycket lilla) spel jag har i bromspedalen innan det börjar bli stummare beror på nån liten luftmängd kvar i bromssystemet? CP: Du hade planer på att byta krängningshämmare?

#16 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 16 August 2005 - 04:28 PM

Originalbromsvätskan, 2 år gammal, har jag fått att koka på Sviestad så den behöver bytas inför bankörning.
Tog i ordentligt med Castrol SRF som funkade utmärkt på Kinnekulle. Nästa år blir det nog kanske Motul (antar att den har annan färg än SRF ? så att man lätt ser att det kommer nytt när man byter, och billigare :D ).

Hur ofta byter ni växellådsolja? :unsure:

Dude: var det thumbsup eller thumbsdown för stålomspunna bromsslangar? Vill ha en stummare pedal, är dock inte 100% säker på om det (mycket lilla) spel jag har i bromspedalen innan det börjar bli stummare beror på nån liten luftmängd kvar i bromssystemet?

CP: Du hade planer på att byta krängningshämmare?

imho är stålomspunna slangar nödvändiga endast när man ska bygga om bromssystemet och då för att det är lätt att få till rätt längd/nipplar etc.

i övrigt är det andra faktorer som spelar in mer, såsom klossar/flex i ok och infästningar/luft

vxll-olja byter jag vartannat/vart tredje år sisådär(typ var 5000mil).
sålänge man inte har värmeproblem, så behöver man i princip aldrig byta oljan i lådan på en gat/banträffsbil

#17 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 16 August 2005 - 05:33 PM

vxll-olja byter jag vartannat/vart tredje år sisådär(typ var 5000mil).
sålänge man inte har värmeproblem, så behöver man i princip aldrig byta oljan i lådan på en gat/banträffsbil

thumbsup
Då blir oljan bytt som bieffekt när diffen åker i, inte förr. Hittat nån som shimsar din eller gör du det själv?

#18 Streetside-robban

Streetside-robban

    Member

  • Pip
  • 57 posts

Posted 17 August 2005 - 05:48 AM

Okej, då verkar det viktigaste för mina behov vara: 1. Hjulinställning 2. Leta bakfälg (Lär väl vara svårt att hitta då många verkar vara ute efter dessa?) 3. Krängningshämmare Blir bilen lite mer överstyrd med bredare däck fram?

#19 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 17 August 2005 - 06:13 AM

Okej, då verkar det viktigaste för mina behov vara:

1. Hjulinställning
2. Leta bakfälg (Lär väl vara svårt att hitta då många verkar vara ute efter dessa?)
3. Krängningshämmare


Blir bilen lite mer överstyrd med bredare däck fram?

jupp!

men med en styvare krängare blir det totala greppet bättre.

#20 Sliparn

Sliparn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 750 posts
  • Gender:Male
  • Location:Tranås Sweden

Posted 19 August 2005 - 01:02 PM

chippning på turbon är väl ändå ingen dum idè eller? Tycker redan att den är slö på mellanregistret. Men frågan är om man ska välja chip eller mjukvarutrimm? Mvh/Sliparn




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users