Chip
#1
Posted 14 August 2005 - 08:23 PM
Vad jag vet så finns det bara ett chip till Speedster 2.2 i Sverige och det är http://www.itsfun.nu
De samarbetar med JWR och har skapligt rykte. Enligt uppgift ger det ca 15hk och en lite sportigare karaktär på motorn vilket kan behövas. Nu sägs det ju att pengarna läggs bäst på förarlektioner, men efter bankörningen i fredags kände jag att det saknades lite pulver, speciellt när man åker 2 personer i bilen. Dessutom är ju Speedstern så lätt att 15hk bör motsvara 30hk i en mellanklassbil, och där känns det ju skillnad.
Berätta gärna om era erfarenheter av chip samt om någon vet var databoxen sitter så vore jag tacksam för info.
/Robban
#2
Posted 14 August 2005 - 08:53 PM
#3
Posted 15 August 2005 - 04:55 AM
#4
Posted 15 August 2005 - 05:48 AM
Edited by dude, 15 August 2005 - 05:51 AM.
#5
Posted 15 August 2005 - 07:13 AM
#6
Posted 15 August 2005 - 07:57 AM
min lista avsåg speedstern och inte generellt.Jarlmarks lista var väl
1. Förarutbildning
2. R-däck och camber
3. Sitta-still-stol
4. Aero
5. Stötdämpare
.
.
.
XX. motoreffekt
Min bil är chippad. Man märker inte de 15 hk, kan man säga. Det är möjligt att min bil är lite snabbare än t ex skogshuggarns. Vi har samma mods, men hans är inte chippad. Min maxade 200 på Anderstorps långa raka.
Eller oxå är det bara min hastighetsmätare som snurrar snabbare på 40-profildäcken..............
stolarna kan tas bort från j.j lista
stötdämparna är långt bättre än en vanlig bil, så ner med dom.
hjulinställningarna är som alla vet ett lotteri och sämre än på en skoda rapid
förarutbildning är alltid bra och behövs jämt och därför la jag det inte på min lista för bilens uppgraderingar.
#7
Posted 15 August 2005 - 05:41 PM
#8
Posted 15 August 2005 - 06:43 PM
#9
Posted 15 August 2005 - 06:48 PM
om du vill slå på stort använder du castrol srf, men för gat/banträff fungerar motul rbf enl andra.Okej, jurun verkar skapligt enig i alla fall =)
Vad tror ni om / frågor:
1. Byta bromsvätska till en bättre, och i såna fall vad rekommenderas?
2. Byta till bättre belägg runt om.
3. Stålomspunna bromsslangar runt om?
4. Hjulinställning låter ju givet, men vilka klarar av detta på en Speedster i Stockholmsområdet?
5. Var köper man krängningshämmare?
Kan tillägga att mitt mål inte är att vara snabbast runt banan, så följebilar med R-däck etc. är inte intressant för mig. Vill bara uppgradera lite...
orginalbeläggen duger gott om du inte kör med r-däck.
du bör skaffa bredare framdäck om du ska köra med hårdare krängare.
org bromsslangar likaså.
kränghämmare finns hos plan motorsport som annonserar här på forumet. dock bara till framänden. eliseparts har också till fram.
stephan b kan nog redovisa för hur det gick för honom och om han hittade ngn bra på att ställa hjulvinklarna .
#10
Posted 15 August 2005 - 07:32 PM
Edited by Nillet, 15 August 2005 - 07:33 PM.
#11
Posted 15 August 2005 - 11:54 PM
Det kan jag. NB Gummi i Sthlm ställde in fram- och bakvagn men fram lyckade de bara ställa 0.9 och 1.2 i camber istället för 1.5 - 1.8 så det blir till att slipa i vinterom du vill slå på stort använder du castrol srf, men för gat/banträff fungerar motul rbf enl andra.Okej, jurun verkar skapligt enig i alla fall =)
Vad tror ni om / frågor:
1. Byta bromsvätska till en bättre, och i såna fall vad rekommenderas?
2. Byta till bättre belägg runt om.
3. Stålomspunna bromsslangar runt om?
4. Hjulinställning låter ju givet, men vilka klarar av detta på en Speedster i Stockholmsområdet?
5. Var köper man krängningshämmare?
Kan tillägga att mitt mål inte är att vara snabbast runt banan, så följebilar med R-däck etc. är inte intressant för mig. Vill bara uppgradera lite...
orginalbeläggen duger gott om du inte kör med r-däck.
du bör skaffa bredare framdäck om du ska köra med hårdare krängare.
org bromsslangar likaså.
kränghämmare finns hos plan motorsport som annonserar här på forumet. dock bara till framänden. eliseparts har också till fram.
stephan b kan nog redovisa för hur det gick för honom och om han hittade ngn bra på att ställa hjulvinklarna .
Ratten lyckades de inte justera rätt i år heller.... Så det blir det bakläxa på.
Fick iof rejsarabatt på 400:-
#12
Posted 16 August 2005 - 05:29 AM
#13
Posted 16 August 2005 - 07:19 AM
Anders ska skruva lite om 2 veckor så vi får se vad cambern hamnar på då.Om man sänker bilen så får man mera (negativ) camber att leka med, är min erfarenhet.
#14
Posted 16 August 2005 - 07:24 AM
#15
Posted 16 August 2005 - 03:58 PM
#16
Posted 16 August 2005 - 04:28 PM
imho är stålomspunna slangar nödvändiga endast när man ska bygga om bromssystemet och då för att det är lätt att få till rätt längd/nipplar etc.Originalbromsvätskan, 2 år gammal, har jag fått att koka på Sviestad så den behöver bytas inför bankörning.
Tog i ordentligt med Castrol SRF som funkade utmärkt på Kinnekulle. Nästa år blir det nog kanske Motul (antar att den har annan färg än SRF ? så att man lätt ser att det kommer nytt när man byter, och billigare ).
Hur ofta byter ni växellådsolja?
Dude: var det eller för stålomspunna bromsslangar? Vill ha en stummare pedal, är dock inte 100% säker på om det (mycket lilla) spel jag har i bromspedalen innan det börjar bli stummare beror på nån liten luftmängd kvar i bromssystemet?
CP: Du hade planer på att byta krängningshämmare?
i övrigt är det andra faktorer som spelar in mer, såsom klossar/flex i ok och infästningar/luft
vxll-olja byter jag vartannat/vart tredje år sisådär(typ var 5000mil).
sålänge man inte har värmeproblem, så behöver man i princip aldrig byta oljan i lådan på en gat/banträffsbil
#17
Posted 16 August 2005 - 05:33 PM
vxll-olja byter jag vartannat/vart tredje år sisådär(typ var 5000mil).
sålänge man inte har värmeproblem, så behöver man i princip aldrig byta oljan i lådan på en gat/banträffsbil
Då blir oljan bytt som bieffekt när diffen åker i, inte förr. Hittat nån som shimsar din eller gör du det själv?
#18
Posted 17 August 2005 - 05:48 AM
#19
Posted 17 August 2005 - 06:13 AM
jupp!Okej, då verkar det viktigaste för mina behov vara:
1. Hjulinställning
2. Leta bakfälg (Lär väl vara svårt att hitta då många verkar vara ute efter dessa?)
3. Krängningshämmare
Blir bilen lite mer överstyrd med bredare däck fram?
men med en styvare krängare blir det totala greppet bättre.
#20
Posted 19 August 2005 - 01:02 PM
3 user(s) are reading this topic
0 members, 3 guests, 0 anonymous users