Jump to content


Photo

Oz Falgar


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 24 August 2005 - 09:13 AM

Hej pa er speedster-kamrater. Sitter i Thailand med svar Speedsterabstinens och behover er hjalp med dimensionering av falgar. Jag har ju som bekant bestallt Yoko A048 Lotus till min bil, 195/50 -16 fram samt 225/45 -17 bak med OZ Superleggera eller Super Turismo och och fick precis reda pa att min dackleverantor inte kan hitta vilka OZ falgar som passar speedstern. Jag vet ju att det har pa forumet finns riktiga OZ specialister, jag behover verkligen er hjalp med detta da jag inte kan surfa runt pa internet (varldens sunkigaste internet-uppkoppling). Ar det nagon som kan hjalpa mig med info om bultmonster och ET vore jag mycket tacksam. Halsningar fran ett varmt Thailand. Christoffer

#2 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 24 August 2005 - 10:21 AM

jag är ledsen att säja det, men det finns ingen 16" superleggera i oz:as sortiment som har en bultdelning som fungerar på din bil. inte ens med wobbly bolts :(

#3 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 25 August 2005 - 04:03 AM

Hej Anders, och tack for svaret Imnotworthy Finns det nagon andra falgar du kan rekomendera med dessa dimensioner (sa latta som mojligt). Eller maste jag byta dimension pa dacken :( MVH Christoffer

#4 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 25 August 2005 - 06:39 AM

jag tror att ats kan ha, men väntetiden är lååååååååååååååååååång. fråga skogis :D superturismo wrc kan vara ett alternativ, men det är inte en superlätt fälg. byt till elise hubbar och få 4-bult. då kan du köra med superleggera i 15" för en klart rimlig peng och garanterat dom lättaste hjulen till din bil. annars är det ruggigt komplicerat att hitta ngt i 5/110 i både 16 och 17" som dessutom ska vara lätta. byter du till 4/100(elise) går det att anordna superleggera som passar till dina valda dim thumbsup .

#5 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 28 August 2005 - 10:15 AM

Men jag fick en uppgift om att dey fanns OZ Superturismo GT i dimension 16" 7" med bultmönster 5*112 och ET35 passar inte denna heller med spacer och wobbley bolts? /Christoffer

#6 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 28 August 2005 - 10:44 AM

du sa ju lätta fälgar ;) superturismo finns i både 16 och 17" däremot är jag inte säker att dom finns i 7,5/8x17 kan kolla imorgon om du vill. *host*nämnde jag att jag är åf för OZ*host* :D

#7 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 28 August 2005 - 02:40 PM

Jodå Anders jag vet att du är åf för OZ det är därför det är så bra att kunna rådfråga proffset Imnotworthy innan man beställer. Jag köper gärna fälgarna av dig om du vill thumbsup Men jag trodde att även Superturismo var en lätt fälg men jag kanske är ute och cyklar här. Det är möjligt att jag får överge tanken på att köra på Lotus-däcken :( och gå över till lite mer vedertagna dimensioner. Ett skifte till Lotushubbar kostar ju nästan 13 tusen, jag hade hoppats på att slippa det det räcker ju med att dom sabla däcken kostar en halv förmögenhet. /Christoffer

#8 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 28 August 2005 - 04:58 PM

Jodå Anders jag vet att du är åf för OZ det är därför det är så bra att kunna rådfråga proffset Imnotworthy innan man beställer.

Jag köper gärna fälgarna av dig om du vill thumbsup

Men jag trodde att även Superturismo var en lätt fälg men jag kanske är ute och cyklar här.

Det är möjligt att jag får överge tanken på att köra på Lotus-däcken :( och gå över till lite mer vedertagna dimensioner.

Ett skifte till Lotushubbar kostar ju nästan 13 tusen, jag hade hoppats på att slippa det det räcker ju med att dom sabla däcken kostar en halv förmögenhet.

/Christoffer

13000:- :o :o :drink: :drink:
skifte till lotushubbar kostar i material ca 5000:- och ett par timmars jobb ;) thumbsup .

#9 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 28 August 2005 - 05:11 PM

Jag fick prisuppgiften från vx220-shopen: "Lotus S2 Hubs £235.00" jag gissade mig till att det var styckvis, då blir £235*4st*13,5:- = 12.690:- /Christoffer

Edited by CHRI, 28 August 2005 - 05:11 PM.


#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 28 August 2005 - 08:56 PM

Jag fick prisuppgiften från vx220-shopen: "Lotus S2 Hubs £235.00"
jag gissade mig till att det var styckvis, då blir £235*4st*13,5:- = 12.690:-

/Christoffer

?????

jag köpte av thorney för ett år sen och betalade ~400£ för dom.

hur i hela kan priset mer än dubblats på ett år.

#11 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 29 August 2005 - 07:06 AM

Ja det verkar ju konstigt men så står det i varje fall på sidan. Men då jag helst skulle vilja skifta mellan r-däcken och orginalhjul så söker jag i första hand fälgar som passar orginal "hubbar". Har du möjlighet att kolla om Superturismo finns i dimensioner som passar dessa däck vore jag tacksam. /Christoffer

#12 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 August 2005 - 10:27 AM

det blir plockepinn :D det finns att beställa: 7x16" ET40 5/108 (10mm spacer blir bra) 7,5x17 ET41 5/108 (ev. behövs en 5-6mm spacer) samt wobbly bolts ca 3-4v leveranstid. Kostnad för ett komplett set är 8500:- inkl moms (exkl spacers för ca 3-400:-)

#13 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 01 September 2005 - 02:25 PM

Fy f*n jag tror jag spyr :sick: . När jag trodde att fälgproblemet var löst så fick jag precis reda på att woobly bolts (excenterbult) inte tillverkas tillräckligt långa för att klara en 10mm spacer till OZ fälgen. thumbsdown Efter att erbjudit mina arbetskamrater att köpa min bil billigt har jag nu sansat mig igen. Om jag lägger A048 Lotus hjulen i närmaste container och beställer A048 i 17" både fram och bak borde det funka med superleggera eller? Jag hade då tänkt mig 245/40 resp 215/45 båda då i 17" . Vad tror du Dude, funkar det eller är jag ut och snurrar igen?? :drink: Christoffer

#14 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 01 September 2005 - 03:50 PM

Fy f*n jag tror jag spyr :sick: .
När jag trodde att fälgproblemet var löst så fick jag precis reda på att woobly bolts (excenterbult) inte tillverkas tillräckligt långa för att klara en 10mm spacer till OZ fälgen. thumbsdown

Efter att erbjudit mina arbetskamrater att köpa min bil billigt har jag nu sansat mig igen.
Om jag lägger A048 Lotus hjulen i närmaste container och beställer A048 i 17" både fram och bak borde det funka med superleggera eller?
Jag hade då tänkt mig 245/40 resp 215/45 båda då i 17" .
Vad tror du Dude, funkar det eller är jag ut och snurrar igen?? :drink:




Christoffer

ska jag vara ärlig så kör jag inte med wobbly bolts, för 1mm skillnad på radien.
har nog haft ett antal bilar som haft felaktig bultdelning :unsure:

vinkelfelet som blir med 1mm tas upp av glappet i gängorna samt en lite sträckning i bulten.

dessutom blir problemet än mindre om du kör med spacer(längre mellan kona och gängstart.

fast fördelen är ju att du kan köra superleggera i 17" thumbsup

#15 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 01 September 2005 - 03:59 PM

Finns det 17" superleggera med ET och bultmönster som passar speedstern så att jag inte åker dit på wobblyboltsen igen. Vad har du i så fall för pris på dessa Dude? Ni som kör med 215 fram, tar dessa i skärmen vid fullt styrutslag? /Christoffer

#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 01 September 2005 - 08:50 PM

Jag kör med 215/40 17" och 7,5" ET25 fälg, det tar inte i (har inte hört nått iaf) thumbsup

#17 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 02 September 2005 - 04:35 AM

Min tog i ett tag... :rolleyes: men nu låter det inte längre, så det måste ha lagat sig själv... :P Det man kan göra är att fila ner eller byta mitten skruven av de bakre till innerskärmen, det var den som tog i mest på min bil. När det ändå är vikt-prat så mina fälgar och däck blev totalt 4,5 kg tyngre än orginalet, och då är naturligtvis nästan all viktökning fram. 215/45-17 och 235/40-18 har jag. Är det någon (Dude...?) som kan förklara hur mycke bättre vägållning och körbarhet på bana jag hade fått om jag köpt riktigt lätta fälgar och däck istället?

#18 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 September 2005 - 05:27 AM

Min tog i ett tag... :rolleyes: men nu låter det inte längre, så det måste ha lagat sig själv... :P

Det man kan göra är att fila ner eller byta mitten skruven av de bakre till innerskärmen, det var den som tog i mest på min bil.

När det ändå är vikt-prat så mina fälgar och däck blev totalt 4,5 kg tyngre än orginalet, och då är naturligtvis nästan all viktökning fram. 215/45-17 och 235/40-18 har jag.

Är det någon (Dude...?) som kan förklara hur mycke bättre vägållning och körbarhet på bana jag hade fått om jag köpt riktigt lätta fälgar och däck istället?

i sidogrepp av friktion hade du inte tjänat ett skvatt på mindre/lättare hjul.
i acc och broms är det skillnad iom den mesta vikten flyttas längre ut i periferin.

den största vinsten är faktiskt att du kan köpa bättre och snabbare däck för samma(el mindre) pengar och du får en total viktminskning som gynnar bilen i alla ledder.

sen kan man ta resonemanget vidare och säja att en medelmåtting förare kör bättre/säkrare/fortare med högre profil, då den är mer förlåtande och sävlig i reaktionerna.

bilen får okså större marginaler mellan max grepp och kaos :D

#19 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 September 2005 - 06:35 AM

Finns det 17" superleggera med ET och bultmönster som passar speedstern så att jag inte åker dit på wobblyboltsen igen.
Vad har du i så fall för pris på dessa Dude?

Ni som kör med 215 fram, tar dessa i skärmen vid fullt styrutslag?

/Christoffer

dom har slutat med 7x17 och har endast 8x17.
iofs kan dom användas till 215, men med all sannolikhet kommer ta i ordentligt i hjulhuset.

#20 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 02 September 2005 - 08:18 AM

Finns det 17" superleggera med ET och bultmönster som passar speedstern så att jag inte åker dit på wobblyboltsen igen.
Vad har du i så fall för pris på dessa Dude?

Ni som kör med 215 fram, tar dessa i skärmen vid fullt styrutslag?

/Christoffer

dom har slutat med 7x17 och har endast 8x17.
iofs kan dom användas till 215, men med all sannolikhet kommer ta i ordentligt i hjulhuset.

????
Du har ju själv föreslagit superleggera 8*17 med 215 fram i den andra däcktråden!?

Att det skall vara så djävla krångligt att få på nya sulor på denna bil, jag ger snart upp.

Är det någon som kan ge exempel på en FUNGERANDE kombination däck och fälgar utan skärmskrap eller för korta bultdjävlar.

/Christoffer




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users