Oz Falgar
#1
Posted 24 August 2005 - 09:13 AM
#2
Posted 24 August 2005 - 10:21 AM
#3
Posted 25 August 2005 - 04:03 AM
#4
Posted 25 August 2005 - 06:39 AM
#5
Posted 28 August 2005 - 10:15 AM
#6
Posted 28 August 2005 - 10:44 AM
#7
Posted 28 August 2005 - 02:40 PM
#8
Posted 28 August 2005 - 04:58 PM
13000:-Jodå Anders jag vet att du är åf för OZ det är därför det är så bra att kunna rådfråga proffset innan man beställer.
Jag köper gärna fälgarna av dig om du vill
Men jag trodde att även Superturismo var en lätt fälg men jag kanske är ute och cyklar här.
Det är möjligt att jag får överge tanken på att köra på Lotus-däcken och gå över till lite mer vedertagna dimensioner.
Ett skifte till Lotushubbar kostar ju nästan 13 tusen, jag hade hoppats på att slippa det det räcker ju med att dom sabla däcken kostar en halv förmögenhet.
/Christoffer
skifte till lotushubbar kostar i material ca 5000:- och ett par timmars jobb .
#9
Posted 28 August 2005 - 05:11 PM
Edited by CHRI, 28 August 2005 - 05:11 PM.
#10
Posted 28 August 2005 - 08:56 PM
?????Jag fick prisuppgiften från vx220-shopen: "Lotus S2 Hubs £235.00"
jag gissade mig till att det var styckvis, då blir £235*4st*13,5:- = 12.690:-
/Christoffer
jag köpte av thorney för ett år sen och betalade ~400£ för dom.
hur i hela kan priset mer än dubblats på ett år.
#11
Posted 29 August 2005 - 07:06 AM
#12
Posted 29 August 2005 - 10:27 AM
#13
Posted 01 September 2005 - 02:25 PM
#14
Posted 01 September 2005 - 03:50 PM
ska jag vara ärlig så kör jag inte med wobbly bolts, för 1mm skillnad på radien.Fy f*n jag tror jag spyr .
När jag trodde att fälgproblemet var löst så fick jag precis reda på att woobly bolts (excenterbult) inte tillverkas tillräckligt långa för att klara en 10mm spacer till OZ fälgen.
Efter att erbjudit mina arbetskamrater att köpa min bil billigt har jag nu sansat mig igen.
Om jag lägger A048 Lotus hjulen i närmaste container och beställer A048 i 17" både fram och bak borde det funka med superleggera eller?
Jag hade då tänkt mig 245/40 resp 215/45 båda då i 17" .
Vad tror du Dude, funkar det eller är jag ut och snurrar igen??
Christoffer
har nog haft ett antal bilar som haft felaktig bultdelning
vinkelfelet som blir med 1mm tas upp av glappet i gängorna samt en lite sträckning i bulten.
dessutom blir problemet än mindre om du kör med spacer(längre mellan kona och gängstart.
fast fördelen är ju att du kan köra superleggera i 17"
#15
Posted 01 September 2005 - 03:59 PM
#16
Posted 01 September 2005 - 08:50 PM
#17
Posted 02 September 2005 - 04:35 AM
#18
Posted 02 September 2005 - 05:27 AM
i sidogrepp av friktion hade du inte tjänat ett skvatt på mindre/lättare hjul.Min tog i ett tag... men nu låter det inte längre, så det måste ha lagat sig själv...
Det man kan göra är att fila ner eller byta mitten skruven av de bakre till innerskärmen, det var den som tog i mest på min bil.
När det ändå är vikt-prat så mina fälgar och däck blev totalt 4,5 kg tyngre än orginalet, och då är naturligtvis nästan all viktökning fram. 215/45-17 och 235/40-18 har jag.
Är det någon (Dude...?) som kan förklara hur mycke bättre vägållning och körbarhet på bana jag hade fått om jag köpt riktigt lätta fälgar och däck istället?
i acc och broms är det skillnad iom den mesta vikten flyttas längre ut i periferin.
den största vinsten är faktiskt att du kan köpa bättre och snabbare däck för samma(el mindre) pengar och du får en total viktminskning som gynnar bilen i alla ledder.
sen kan man ta resonemanget vidare och säja att en medelmåtting förare kör bättre/säkrare/fortare med högre profil, då den är mer förlåtande och sävlig i reaktionerna.
bilen får okså större marginaler mellan max grepp och kaos
#19
Posted 02 September 2005 - 06:35 AM
dom har slutat med 7x17 och har endast 8x17.Finns det 17" superleggera med ET och bultmönster som passar speedstern så att jag inte åker dit på wobblyboltsen igen.
Vad har du i så fall för pris på dessa Dude?
Ni som kör med 215 fram, tar dessa i skärmen vid fullt styrutslag?
/Christoffer
iofs kan dom användas till 215, men med all sannolikhet kommer ta i ordentligt i hjulhuset.
#20
Posted 02 September 2005 - 08:18 AM
????dom har slutat med 7x17 och har endast 8x17.Finns det 17" superleggera med ET och bultmönster som passar speedstern så att jag inte åker dit på wobblyboltsen igen.
Vad har du i så fall för pris på dessa Dude?
Ni som kör med 215 fram, tar dessa i skärmen vid fullt styrutslag?
/Christoffer
iofs kan dom användas till 215, men med all sannolikhet kommer ta i ordentligt i hjulhuset.
Du har ju själv föreslagit superleggera 8*17 med 215 fram i den andra däcktråden!?
Att det skall vara så djävla krångligt att få på nya sulor på denna bil, jag ger snart upp.
Är det någon som kan ge exempel på en FUNGERANDE kombination däck och fälgar utan skärmskrap eller för korta bultdjävlar.
/Christoffer
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users