Jump to content


Photo

Bromsvätska


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 12 September 2005 - 10:33 AM

Hej, Vilken bromsvätska är lämplig för banåka (trackday)? Följande verkar intressanta: Motul RBF 600 ca. 180kr/l Castrol SRF ca. 700kr/l Priset för SRF är högt men att sätta bilen i ett räcke kostar mer så frågan är om man kan lite på RBF för trackday körning? Är det någon som använder Motul RBF och haft problem med denna? T.ex. kokning. Finns andra bra altenativ? /LL

#2 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 12 September 2005 - 10:56 AM

Hej,

Vilken bromsvätska är lämplig för banåka (trackday)? Följande verkar intressanta:

Motul RBF 600   ca. 180kr/l
Castrol SRF        ca. 700kr/l

Priset för SRF är högt men att sätta bilen i ett räcke kostar mer så frågan är om man kan lite på RBF för trackday körning?

Är det någon som använder Motul RBF och haft problem med denna? T.ex. kokning.

Finns andra bra altenativ?

/LL

Jag kör med det dyraste som shell sålde i deras namn ......funkar perfekt, byter två gånger per sommar och det kostar ca 80 kr per gång.


har kört bromsarna riktigt varma utan att tappa bromsar pga av vätska.

däremot så tål ju inte orginal bellägen behandlingen ( fil efter varje ban tträff för at få bort "glasade" ytor.
Nästa gång blir det på med race beläggen som legat till sig i verktygs lådan ett tag nu

Edited by Supersonett, 12 September 2005 - 11:00 AM.


#3 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 15 September 2005 - 08:58 AM

Enligt vad jag läst i andra trådar så är RBF riktigt bra så länge den inte absorberat för mycket vatten. Så om man byter åtminstone årligen så duger nog RBF? /LL

#4 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 15 September 2005 - 09:51 AM

Enligt vad jag läst i andra trådar så är RBF riktigt bra så länge den inte absorberat för mycket vatten. Så om man byter åtminstone årligen så duger nog RBF?

/LL

Jå då det lär nog duga utan problem, kommer jag undan med det jag åker på så skall det nog fungera.

Men jag skulle aldrig täka mig att ställa på bilen nästa år utan att byta ut min "billiga" vätska.

Den egentliga orsaken jag åker shell var att jag inte fick tag i något annat när det var dags att byta första gången , sedan har det varit för lätt att använda samma igen då jag ändå varit och pillat på bromsarna och därmed haft lätt att byta.

#5 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 16 September 2005 - 07:44 AM

Jag hittade inte någon anvisning för byte av bromsvätska på TIS cdn. Är det något speciellt att tänka på när man byter bromsvätska på Speedstern? Har bara gjort detta på en gammal Kadett förut utan ABS m.m. Hur märks "glasade belägg"? Bromsverkan? Gnissel? /LL

#6 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 16 September 2005 - 08:13 AM

Kommer ihåg att detta varit uppe innan. Lyckades till och med hitta tråden.
---> Bromsvästkebytetråd <---




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users