Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#361 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 12 May 2004 - 01:52 PM

Köpet blev klart förra helgen, körde runt hela lördagen... vädret var ju kanon! Var en sväng inne i stockholm city för att hämta syrran och det var massor med folk ute och vädrade sina sportbilar (konstigt att göra det i innerstan, men de ville väl synas...) F-N vad folk glor på en när man kommer i en speedster... Roligast är nästan andra opel människor, de ser ibland väldigt förvirrade ut... :D Hände en rätt kul grej på hamngatan förresten, jag satt i bilen och kände mig lite småkaxig (ja, det är barnsligt jag vet...) tills jag helt plötsigt ser i backspegel att jag har tre dodge vipers i rad efter mig, då kände man sig rätt liten... :unsure: Liten förresten, det känner man sig ju hela tiden, alla normala bilar känns ju som suvar när man kör upp brevid dem vi trafikljus. Vid ett tillfälle fick jag för mig att volvo hade gjort en 245 suv! :beat: Jaja, saknar bilen lite nu, var tvungen att parkera den hos päronen eftersom jag inte fått nycklarna till mitt garage här i e-tuna än, men till helgen är det dags igen, passar på att fixa lite bilder då oxå... Ha det bra, hoppas att vi syns på vägarna... Vi kanske skulle dra ihop ett litet meet någon helg... /meldert

#362 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 May 2004 - 03:24 PM

Kul att höra! Vi verkar bo i mellansverige allihop, flest runt (söder) om Stockholm, så ett meeting ska väl funka!! Ska ner till tyskland o chippa min om ett par veckor, sen kan vi ju dela på mappningen (o kostnaden), som sagt. Var ute o fläskade runt på Mantorp igår, den går kanooon på bana, bara så du vet! ;)

#363 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 May 2004 - 03:40 PM

O visst e de kul med uppmärksamheten, speciellt invandrare är entusiastiska. O deras barn :( . Ställde min nylackade Speedster utanför ett köpcenter i ett bostadsområde o när jag kom ut hängde det en massa barn runt bilen på cyklar. Å en av dom hade cyklar på min nylackade front! Så nu var det ett par nya märken, "chips". Aldrig får man vara riktigt glad. Så deras entusiasm e inte lika kul längre o jag åker omvägar för att slippa parka där igen!! Kan rekommendera flera mods förresten: 1. Cambern fram kan man ställa om för att få bilen neutral i böjarna 2. Pre-caten behövs inte ..åsså avgas för ljudet ..fjäderben från Spax eller Eibach sänksats .. å remap för hästarna

#364 Arn

Arn

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 13 May 2004 - 06:01 PM

Kollade med bilregistret i februari, då fanns det endast 19 st opel speedster i Sverige, 11 st var "svensksålda" resten impoterade. Men som sagt det var i februari....... Ett meeting skulle vara kul. Ser verkligen fram emot att få remappa kärran, om det är möjligt. :)

#365 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 13 May 2004 - 07:53 PM

Kollade med bilregistret i februari, då fanns det endast 19 st opel speedster i Sverige, 11 st var "svensksålda" resten impoterade. Men som sagt det var i februari.......

Ett meeting skulle vara kul. Ser verkligen fram emot att få remappa kärran, om det är möjligt.
:)

20st finns det isåfall, för jag har bara reggat den min ena i sverige thumbsup

#366 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 May 2004 - 06:55 AM

Ett supermodd som ni ska skaffa direkt är Biltema kardborretejp till framskylten. Härligt att höra den skrapa i i fartguppen, utan att den ramlar av!!!!!!!!!!!!!! Har skrivit här att min knackar en smula. Är det nåt ni har hört i era??

Edited by clipping_point, 14 May 2004 - 07:54 AM.


#367 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 08:37 AM

Har inte upplevt något knackande än, men jag har å andra sidan bara hunnit köra sisådär 10-15 mil... Apropå reggade speedsters i sverige så togs min bil in i april vilket innebär att vi nu är uppe i minst 20 st registrerade bilar + dudes racer.

#368 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 May 2004 - 08:42 AM

Kul, då är vi snart fler än Eliserna, undrar hur många såna det finns?? I Linköping kan man köra bana med gatbilar på Sviestad vissa datum, det kanske vore ett bra meeting?? Det är: 24 Maj 17-20 28 Jun 17-20 Eller sportbilens dag på Mantorp, där man kan ställa upp dem i en rad :)

Edited by clipping_point, 14 May 2004 - 08:57 AM.


#369 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 14 May 2004 - 08:43 AM

Snart registreras en till :P

#370 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 08:58 AM

Ett supermodd som ni ska skaffa direkt är Biltema kardborretejp till framskylten. Härligt att höra den skrapa i i fartguppen, utan att den ramlar av!!!!!!!!!!!!!!

Vägverket var snäll emot mig och gav mig en liten plåt fram :) så jag har ännu inte haft något problem med att den tar i... Men då är min bil inte heller sänkt. Jag tror iochförsig inte att en sänkning skulle påverka det hela när plåten är av den lilla modellen.

#371 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 09:19 AM

Eftersom denna diskussion ändå pågår i Tuning & Modifications forumet så tänkte jag ta upp en sak: Jag har på jobbet tillgång till möjligheten att tillverka kolfiberdelar. Min första tanke var att bygga en hardtop. Det stora problemet med detta är dock att skapa en form, men man skulle ju kunna göra en avgjutning på en befintlig hardtop... I vilket fall som helst är detta ett litet projekt som jag troligen kommer dra igång såsmåningom, om någon är intresserade så säg bara till... Det går säkert att på samma sätt tillverka en lättare motorlucka t ex om man nu skulle vara intresserad av detta... Frågan är dock om viktvinsten är värd priset/besväret... Vingar och spoilers går säkert att fixka också men det krävs nog en hel del R&D för att få dem bra. Jag gillar för övrigt utseéndet på speedstern utan spoilers så för min del är detta rätt ointressant i dagsläget.

Edited by meldert, 14 May 2004 - 09:20 AM.


#372 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 14 May 2004 - 11:07 AM

Eftersom denna diskussion ändå pågår i Tuning & Modifications forumet så tänkte jag ta upp en sak:

Jag har på jobbet tillgång till möjligheten att tillverka kolfiberdelar. Min första tanke var att bygga en hardtop. Det stora problemet med detta är dock att skapa en form, men man skulle ju kunna göra en avgjutning på en befintlig hardtop...

I vilket fall som helst är detta ett litet projekt som jag troligen kommer dra igång såsmåningom, om någon är intresserade så säg bara till...

Det går säkert att på samma sätt tillverka en lättare motorlucka t ex om man nu skulle vara intresserad av detta... Frågan är dock om viktvinsten är värd priset/besväret...

Vingar och spoilers går säkert att fixka också men det krävs nog en hel del R&D för att få dem bra. Jag gillar för övrigt utseéndet på speedstern utan spoilers så för min del är detta rätt ointressant i dagsläget.

nu e´du sent ute :D
min form (insida/utsida) till ht:n är klar nästa vecka samt att jag har formar till front och bakdel, där man kan gjuta enbart luckorna om man vill.
dörrar finns okså.

//anders

Edited by dude, 14 May 2004 - 11:07 AM.


#373 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 11:56 AM

nu e´du sent ute :D
min form (insida/utsida) till ht:n är klar nästa vecka samt att jag har formar till front och bakdel, där man kan gjuta enbart luckorna om man vill.
dörrar finns okså.

//anders

Aha!

Har sett i forumet att du pysslade med formar för hela karossen men hade helt missat att du pysslade med en hardtop oxå...

Men då kanske man skulle kunna få hyra in sig på formarna...?

Hur har du tänkt att lösa låsmekanismen som håller fast taket? Har du kopiera de som finns eller har du kommit på något smartare?.

Gör du en invandig form oxå förresten??? är taket dubbelt eller är det bara för att få en garanterad sysst finish även invändigt? Jag hade tänkt att bara fokusera på ytterformen och sedan limma på någon cm ljudisolering klädd med tyg eller läder invändigt så att det inte låter alltför mycket som att sitta i en konservburk när det regnar...

#374 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 14 May 2004 - 12:12 PM

vacuumbagar eller kör du med autoklav?. jobbar du professionellt med detta eller är du amatör som oss andra?. om du har autoklav så kanske vi kan göra en deal på tillverkningen. jag kommer nog att köra med originallösningen på fastsättning till att börja med. det är en innerdel för att göra taket formstabilt och det är ett måste om du inte gjuter taket supertjockt thumbsdown

#375 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 12:52 PM

Tyvärr bara vacuumpåse... Autoklav hade ju varit riktigt trevligt, men då börjar vi prata big money... Jag är amatör men jag har kollegor som jobbar med det. Jag jobbar på en institution på mälardalenshögskola som bland annat sysslar med produktutveckling och produktdesign, så vi har lite verkstäder här med en massa leksaker i, bla cadcamfräsar och friformsmaskiner om man nu vill konstruera och bygga specialdelar... tex nya taklås. Kanske skulle försöka lägga in det hela som en kursuppgift... Jo, jag misstänkte lite efter mitt inlägg att innertaket var för styrselns skull... Jag kan iockförsig kolla med mina kollegor om de har några bra autoklavkontakter...

#376 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 May 2004 - 12:56 PM

En annan lösning för att få taket formstabilt utan dubbla formar är ju att gjuta en sandwich men något lämligt (lätt) distansmaterial, det vet jag att dom har roat sig med att testa här. Då kan man gjuta ett tak som är tillräckligt tjockt för stabiliteten men ändå är väldigt lätt.

#377 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 14 May 2004 - 06:23 PM

Jag är intresserad av en hardtop, hur mycket skulle det gå på ungefär? kompispris!! :lol: Nånting som jag speciellt även skulle vara intresserad av vore ett luftintag ovanpå den ungefär som det på funstern fast att det sträcker sig upp över hardtopen som på exigen, hur svårt är detta ni som är plastexperter :rolleyes:

Edited by JawZ, 14 May 2004 - 06:30 PM.


#378 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 14 May 2004 - 09:00 PM

extravaganta former utan funktion suger i mina ögon :D ;) luftintag får bli ngt man lägger till i efterskott eftersom det inte är värt en ny form. tror inte att en sandwich (divinyl/kegecell) blir mkt lättare än den formgjutna insidan. besparingen i vikt blir nog mindre än ~300gr och kräver ett nytt låssystem. däremot kan man spara vikt med en autoklav/vacuumbag istället för frihandsläggning. säkerligen 30-40% och ökad styrka. //anders

#379 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 14 May 2004 - 09:56 PM

några prisspekulationer på en hardtop gjuten av dig? :unsure:

#380 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 May 2004 - 06:32 AM

några prisspekulationer på en hardtop gjuten av dig? :unsure:

jag kommer nog enbart att gjuta kolfibertopar (insida och utsida) vacuumbagade och med original infästningspunkter = dyrt!

vet inte exakt när det blir tid för tillverkning (racebilen går först) och priset blir nog ~12-13000:- för en färdig, men kan nog tänka mig att sälja ett halvfabrikat med enbart tak (ej ihopsatt) utan lister och fästen för 7-8000:-.

det stora problemet är att hitta den tjocka listen som tätar mot sidofönstret.
om ngn vet var man kan hitta sådan utan att det kostar skortan, så låt mig veta.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users