Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#401 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 19 May 2004 - 10:40 AM

Har upptäckt att förarstolen sitter lite löst, den kan röra sig i sidled 5 mm. Är det någon som vet om det är "standard" eller om man ska ta och operera bort stolen för att kolla hur den funkar? :unsure:

Min sitter inte löst i sidled vad jag har märkt iallafall. Så den funktionen är nog inte standard... Fick du betala extra för det? :P
Det är nog bara att plocka ur den och kolla vad som är fel. Det finns som sagt en tråd om hur man plockar ur stolarna här på forumet någonstans.

#402 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 May 2004 - 09:55 PM

Hörrö Scorpion, här är en spegel som är mindre å kostar 50-lappen på www.classic-car-accessories.co.uk

Attached Files



#403 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 21 May 2004 - 11:15 AM

Hörrö Scorpion, här är en spegel som är mindre å kostar 50-lappen på

www.classic-car-accessories.co.uk

Ah... Man tackar...

#404 Arn

Arn

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 22 May 2004 - 07:00 PM

Operationen av stolen är genomförd. Att plocka bort stolen var en bagis. Stolen gick som sagt att röra i sidled några mm, anledningen var att glidskenorna glappade, men det var också lätt fixat.

#405 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 23 May 2004 - 06:22 PM

Aaaarghhh! Körde bilen från sthlm till e-tuna igår och det gick väl bra förutom att jag motorn hackade till lite vid ett par tillfällen Den likom dog, men det var inte motorstopp pga att jag var klantig med kopplingen, misstänkte tändningsproblem, men sedan verkade symptomen gå över. Gav mig ut en kortis (trots vädret) idag för att se om det hände igen och jovisst mitt i en rondell så bara dog motorn, den startade visserligen utan problem igen men känns väldigt svag, som om alla cylindrar inte tänder. trampar man på lite extra så tar den fart igen (vid 3500 varv och uppåt). Dessutom började nu en varningslampa lysa (den längst ner till höger) elsystemet... Typiskt! Har någon varit med om det här förut? Jag antar att det kan vara två olika saker: 1. Problem med tändningen/tändstiften 2. Strul med bränslepumpen, bilen har ju stått still en längre period, kan detta påverka kanske? (den verkar ha dragit markant mindre soppa nu det senaste men jag vet inte hur mycket man kan lite på bränslemätaren. Dessutom har jag justerat upp däckstrycket. Jag har ju också busat av mig det mesta nu... :D ) varningslampan pekar ju inte riktigt på detta men om den gäller för hela elsystemet så... Dessutom kanske för lite soppa ha skadat stiften? eller? vilket skulle förklara varför det tog sådan tid innan lampan började lysa... Problemet visar sig enbart när jag tar det lugnt och finkör på lägre varv (under 3500). Trycker man på och axar mycket så märks inget. Förutom varningslampan då som tändes idag. Instruktionsboken säger givetvis bara: "Kontakta verkstad." Bilen servades första gången vid 800-900 mil, den har nu gått drygt 1500 mil men det har gått två år sedan förra servicen (bilen har stått still och avställd i 1 1/2 år...) Jag borde väl ta in den på vanlig service bara av den anledningen... Har bara inte blivit av än. I vilket fall som helst har någon nån idé vad det kan vara innan jag lämnar in bilen? Vågar jag en köra den ett par km till verkstan? Enligt opeldirekt så finns det en verkstad här i e-tuna som ska klara av Speedstern. Taksam för lite stöd, det känns lite jobbigt just nu... :(

#406 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 24 May 2004 - 06:48 AM

Om du kör den till en Opel-verkstad så kan de läsa felkoden i ECU. Jag hade ett liknande fel på min, men den dog när man kört länge o var varm. Det var gaspedal-switchen. Felkoden fanns i ECU men det tog ett tag innan jag bytte för det KUNDE ju vara kontaktfel i kablage etc. Men nu e de fixat!! Fick 30 % rabatt på prylen soim goodwill = summa 2000 spänn

#407 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 24 May 2004 - 02:11 PM

Var i Norge på Gatebil på Vålerbanan och döpte bilen med en riktigt rolig
banträff med många roliga bilar av alla de slag kan bara konstatera
att bilen är otroligt kul och enkel att köra och ruskigt snabb tack vare
att man kan ha ett snäpp högre hastighet jämfört med många andra
bilar. Så trots ganska moderat motoreffekt så hänger man med mycket
motorstarka bilar...kul!

http://www.home.no/h...es/image59.html

http://www.home.no/h...es/image56.html

http://www.home.no/h...es/image57.html

#408 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 24 May 2004 - 09:02 PM

Fina bilder!! Ja visst är bilen kul, ska köra på bana i morgon, men på lördag ska bilen bli chippad av AmD i Hockenheim! :groupjump: :groupjump:

#409 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 07:42 AM

:o Det där kallar jag avgasrör

#410 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 May 2004 - 08:11 AM

Fick hjälp här på forumet med en beskrivning av hur man byter olja. Man bara öppnar en lucka o tappar ur oljan o häller i ny! BAGGIS på 15 min!! Men på min tidiga Speedster finns inte luckan!! Fick ta bort hela underplåten istället, 2 timmars jobb! :9mm: :9mm: :beat:

#411 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 25 May 2004 - 08:56 AM

Avgasröret är inget vanligt slutrör utan en Supertrappdämpare med möjlighet att justera mottryck och ljudnivå genom att ta bort eller lägga till ändbrickor. Sen blev ljudet helt gudomligt med en mycket dov ton och ett mysigt bubblande på tomgång. Avgassystemet blev ca 10 kg lättare......

#412 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 09:24 AM

Fick hjälp här på forumet med en beskrivning av hur man byter olja. Man bara öppnar en lucka o tappar ur oljan o häller i ny! BAGGIS på 15 min!! Men på min tidiga Speedster finns inte luckan!! Fick ta bort hela underplåten istället, 2 timmars jobb! :9mm: :9mm: :beat:

Männer igen det där :saw:

Funderar på att fixa ett hål så man kan tappa olja från...

#413 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 09:27 AM

Meldert... Du E-tuna, Jag V-ås.. Hmmm... Vad sägs om att ta en sväng i helgen om det e fint väder? PMa mig så skickar jag tel nummer om du e intresserad...

#414 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 09:29 AM

Jo, ska till Amerikanska Ambasaden en vända runt Lunch imorgon. Någon I StHLM som vill ta en lååång lunch? Brumma lite?

#415 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 25 May 2004 - 11:46 AM

Meldert...

Du E-tuna, Jag V-Ã¥s.. Hmmm...

Vad sägs om att ta en sväng i helgen om det e fint väder?

PMa mig så skickar jag tel nummer om du e intresserad...

Min speedster mår lite dåligt just nu. måste lämna in den på service, vet inte hur snabbt det går än.

Men givetvis måste vi ut och brumma lite vid tillfälle. Får jag ordning på sakerna snabbt så hör jag av mig.

Annars får det bli en senare helg.

#416 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 11:51 AM

RÃ¥ger...

#417 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 25 May 2004 - 02:51 PM

Fick en service tid nästa :( fredag så det blir inget åka av i helgen. Men nästa helg skulle vi kunna dra ut en sväng om inget alltför allvarligt har skett med bilen...

#418 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2004 - 06:17 PM

Skulle kunna funka...

#419 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 May 2004 - 09:36 PM

Var på Mantorp o körde idag! Tredje gången i år o nu går det snabbt. Körde om en Miata o sen ville han hänga på men så såg jag i backspegeln att han åkte av. Hahaha! Tjejbilen! :poke: Inga problem att köra ifrån Z3:or av alla typer heller, även M. Men det hänger kanske på VEM som har bilen? :unsure: Testade att köra med 1,8/1,9 ringtryck fram/bak o det funkar bättre (tror jag), än högre tryck. Bilen blir mer förutsägbar. En Porschesnubbe med motorras var lyrisk över ljudet i mitt Milltek-system på fullgas. Kul!! O skönt att det är Opel man åker om det rasar! ;)

#420 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 26 May 2004 - 04:48 AM

Vill också åka bana...Vill också åka bana...Vill också åka bana... Vill också åka bana...Vill också åka bana...Vill också åka bana... Vill också åka bana...Vill också åka bana...Vill också åka bana... Vill också åka bana...Vill också åka bana...Vill också åka bana... Vill också åka bana...Vill också åka bana...Vill också åka bana... Måste se till att åka ner o prova lite jag med, vad kostar det att brumma runt på tex Mantorp?




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users