Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#321 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 April 2004 - 07:57 AM

Besiktningen skiter i om bilen är försäkrad oxå sa dom. Så du kan nog ta den på trailer dit o besa den, o sen skaffa en riktig försäkring. Billigare (om du har en trailer)!

#322 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 26 April 2004 - 07:57 AM

i mitt fall med speedstern, så slutade notan på ~2700:- i besavg mm.

Med transport och registrering osv borde hela paketet vara hemma för 7500:-
verkar rimligt och känns säkert :rolleyes:

Hur gjorde du Anders, åkte du ner till bilförsäljaren, köpte bilen och mötte upp Eurotransport efter köpet?

#323 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 26 April 2004 - 08:31 AM

Det är så jobbigt att behöva ta hänsyn till om hardtop ingår när man letar bland speedster annonserna :( Förstår inte varför den ska vara så dyr separat. :beat:

#324 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 26 April 2004 - 09:05 AM

i mitt fall med speedstern, så slutade notan på ~2700:- i besavg mm.

Med transport och registrering osv borde hela paketet vara hemma för 7500:-
verkar rimligt och känns säkert :rolleyes:

Hur gjorde du Anders, åkte du ner till bilförsäljaren, köpte bilen och mötte upp Eurotransport efter köpet?

jag har köpt alla mina bilar enbart på bilder och säljarens ord.
tyska bilhandlare verkar vara mkt reko överlag, men kolla upp stl på dom och akta dig för turkar och polacker.

//anders

#325 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 April 2004 - 12:54 PM

Det är så jobbigt att behöva ta hänsyn till om hardtop ingår när man letar bland speedster annonserna :(
Förstår inte varför den ska vara så dyr separat. :beat:

Det verkar ju gå att hitta begagnade såna för en 6 papp. O, snart, nu på sommaren behövs den inte iaf.

#326 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 April 2004 - 07:06 PM

Gjorde ABS-modden! En brytare under huven. Tyckte att det bet bättre med GreenStuff men då går ju bara ABS in tidigare. Så det var läge för en brytare-å imorgon ska jag åka bana :groupjump:

#327 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 26 April 2004 - 07:45 PM

Gjorde ABS-modden! En brytare under huven. Tyckte att det bet bättre med GreenStuff men då går ju bara ABS in tidigare. Så det var läge för en brytare-å imorgon ska jag åka bana :groupjump:

wie, låter kul B)

Någon av er som stött på problemen med absen som nämns i flera threads då den hindrar bromsarna från att ta?

#328 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 April 2004 - 07:49 PM

Näe, ABS:en går in onödigt tidigt, å det känns lite dumt. Har uppgraderat ABS-enhet på garantin, men tyckte inte att skillnaden var så stor.

#329 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 26 April 2004 - 07:51 PM

skojar du :rolleyes: fick en nära döden upplevelse förra året på en slalomkörning. spelar ingen roll vad du gör. jag hade ganska gott om plats, så jag släppte bromsen i en sekund och gick på igen utan resultat. opel akalla gjorde min mod två dagar senare. //anders

#330 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 April 2004 - 07:57 PM

OK! Hade inte min bil så länge innan de gjorde modden, å bana har jag kört långt senare. Bromsarna e ju inte jättesupertoppen, men utan ABS o med varma GreenStuff tyckte jag bettet var hyfsat iaf.

#331 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 27 April 2004 - 11:05 AM

Scorpion, du hade väl vinge på din bil? Har du en bild på den och hur mycket gick det på? :)
Gillar personligen den lite mindre Steinmetz vingen från funstern men jag frågade deras försäljningsavdelning förra veckan och den fanns inte att köpa :( Bad´s Vinge e ju prydlig den med, nåt liknande skulle jag kunna tänka mig =)

Nä, jag har ingen vinge :blink:

#332 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 27 April 2004 - 09:27 PM

Scorpion, du hade väl vinge pÃ¥ din bil? Har du en bild pÃ¥ den och hur mycket gick det pÃ¥?  :)
Gillar personligen den lite mindre Steinmetz vingen från funstern men jag frågade deras försäljningsavdelning förra veckan och den fanns inte att köpa :( Bad´s Vinge e ju prydlig den med, nåt liknande skulle jag kunna tänka mig =)

Nä, jag har ingen vinge :blink:

Ah, la märke till at det stog under "planerade" moddar i din profil =)

#333 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 27 April 2004 - 09:31 PM

Har hittat en intressant Speedster nu iaf, här -> LÄNK

har tagit kontakt med försäljaren, skickat bilder för prisuppgift på reparation hos plastverkstaden och fått ett pris för transport till sverige med trailer :lol:

Bara hoppas ingen annan köper den före :unsure:

Edited by JawZ, 27 April 2004 - 09:33 PM.


#334 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 April 2004 - 08:16 AM

Anders var det svårt att bygga ditt insug men plenum-kammare? Lösa alu-trattar o vattenskuren plåt eller? Får det plats i under huven på en standardbil? Kostnad? Kan man beställa av dig? ;)

#335 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 28 April 2004 - 08:51 AM

Anders var det svårt att bygga ditt insug men plenum-kammare? Lösa alu-trattar o vattenskuren plåt eller? Får det plats i under huven på en standardbil? Kostnad? Kan man beställa av dig? ;)

om du gör hål i torpedväggen, så ska det nog lösa sig :D
det blir nog billigare att köpa ett dbilas :rolleyes:

det är mkt lättare att göra ett bra om det finns plats i bilen.

om jag skulle göra ett som passar i stdbilen, så blir det nog så dyrt att ingen vill ha det.
se det såhär.
att göra ett insug till stdbilen tar nog ca 20-30tim och materialet kostar väl ca 4000:-.
25tim x 250:-/svart = 6250:- + 4000:- = 10250:- :o

jag har en liten plan att kanske kanske göra ett kit med insug och avgas till gatbilen om jag någongång får tid.
och då kan jag ev. göra fler samtidigt, men fortfarande kommer nog priset vara relativt högt.
kanske runt 7000:- för ett insug med plenum.

ett komplett avgassystem med racecat och extraktor-rör runt 15-20000:-
materialkostnaden för ett komplett avgas med grenrör och cat i rf är nog närmare 12000:-

//anders

#336 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 April 2004 - 03:19 PM

jag har en liten plan att kanske kanske göra ett kit med insug och avgas till gatbilen om jag någongång får tid.
och då kan jag ev. göra fler samtidigt, men fortfarande kommer nog priset vara relativt högt.
kanske runt 7000:- för ett insug med plenum.

ett komplett avgassystem med racecat och extraktor-rör runt 15-20000:-
materialkostnaden för ett komplett avgas med grenrör och cat i rf är nog närmare 12000:-

7000 bagis låter väl billigare än t ex ITG o DBilas ihop som fälle e ~10 000 loppor. Mumma :groupjump:

Men 12 kkr för avgassystemets material? 15 kan man väl nästan få ett Regal extractorrör o system för. Men de prylarna e lite mkt Mickey Mouse

:unsure:

Men dina långa slanka böjar på race-bilen får mig att dregla

chinky chinky

#337 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 April 2004 - 06:10 PM

Ett sådant kit som med 270°-kammar ger 200 BHP kan du nog sälja! Det verkar vara flödet genom insugs- och avgassystem som hindrar mer än 190 BHP just nu. chinky chinky

#338 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 April 2004 - 06:40 PM

Lade in ett par bilder från Sportvagnsklubbens träff Mantorp 040427 i Track Day-forumet

#339 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 April 2004 - 05:51 AM

jag har en liten plan att kanske kanske göra ett kit med insug och avgas till gatbilen om jag någongång får tid.
och då kan jag ev. göra fler samtidigt, men fortfarande kommer nog priset vara relativt högt.
kanske runt 7000:- för ett insug med plenum.

ett komplett avgassystem med racecat och extraktor-rör runt 15-20000:-
materialkostnaden för ett komplett avgas med grenrör och cat i rf är nog närmare 12000:-

7000 bagis låter väl billigare än t ex ITG o DBilas ihop som fälle e ~10 000 loppor. Mumma :groupjump:

Men 12 kkr för avgassystemets material? 15 kan man väl nästan få ett Regal extractorrör o system för. Men de prylarna e lite mkt Mickey Mouse

:unsure:

Men dina långa slanka böjar på race-bilen får mig att dregla

chinky chinky

till mitt enkla system exkl grenrör, så slutade materialkostnaden på 3500:-
lägg till en bra kat 3-5000:- och fler böjar och rör, då har du 6-9000:- för avgas-systemet.
avgasfläns = 800-1000:-
rör till grenrör 3000:-
mergecollector = 1200:-

det blir ju lite prisskillnad att köpa 1 el 2 delar för kompispris än att handla delar till kanske 3-4 system.

för insuget tillkommer ju ett "inductionsystem" på kanske 1-2000:-

ju mer man funderar på vad allt kostar, ju mer undrar man om man är skadad som håller på med detta :blink:

//anders

#340 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 April 2004 - 06:38 AM

Har ju mitt avgas med racekat, men skulle ju vara sugen på ett vettigt grenrör, samtidigt som anslutningspunkten till Milltek-systemet måste "flyttas nedåt, bakåt". Regalsystemet ser inge vidare ut tycker jag, men det är billigt! :lol: O sen ett tjusigt insug med trattar o plenumkammare. Men det verkar ju dyrt med materialet bara. Vi kanske ska modda alla 5-7 speedstrarna samtidigt?! :groupjump:




5 user(s) are reading this topic

0 members, 5 guests, 0 anonymous users