Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#341 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 April 2004 - 11:11 AM

Var hos verkstaden å kollade på min Speedster. De ska lacka fronten pga en skada mitt fram. Det blev ett "clam-off" -jobb!!! De behövde komma åt på baksidan för att förstärka. Nåt man ska passa på att göra? Förresten, Anders, använder du BMW kulleder på racebilen??

Edited by clipping_point, 30 April 2004 - 11:32 AM.


#342 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 30 April 2004 - 11:33 AM

På tal om verkstäder, vart ligger de 4-5 auktoriserade speedster verkstäderna jag hört nämnas, någon i göteborgsområdet kanske? Och på tal om frontar, vad är era åsikter om opelmärket på 2.2an? själv föredrar jag emblemet på turbon där de plockat bort "baren" som går genom emblemet... får bli min första modifikation :)

#343 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 April 2004 - 11:52 AM

Enda auktoriserade jag känner till är Opel Akalla. Svårt att modda så det blir snyggare. Niels Roeb designade bil o fälgar till en tjusig enhet. Turbomoddarna ser bara sämre ut. Vingar, fälgar, luftintag allt är fulare. Möjligen e grillen en förbättring, men det var nån som hade designat ett nytt "V" med en liknande "bar", o den verkade all gilla. Tycker "baren" sitter bra där den sitter på min, det enda är att den ser lite billig ut :(

#344 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 May 2004 - 04:29 PM

Woohoo! Snart kan man hämta bilen med nylackad front, inte ett stenskott!! :groupjump: Skulle varit skönt att ta en repa ikväll, annars... :(

#345 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 03 May 2004 - 12:34 PM

Vad sitter det i min då?

Läste också:

"Vauxhall have asked dealers to check the timing chains on vx220 2.2 which have VIN numbers from 1N000145 - 1N001492, as there is a small chance of a problem."

Det vill säga bilar med prod.nr mellan 0145-1492 kan ha ett generiskt fel med kamkedjan...min e 0248!!

Hejsan grabbar (för det finns väl inga damer här?)!

Är precis på gång att skaffa mig en speedster med 2,2 liters motorn (prod nr 1006), och har lite frågetecken krin ovanstående uttal. Är bekant med problemet eftersom min far har en astra kupé med samma motor och den var inne och åtgärdades i höstas.
Ingen i sverige har lyckats bekräfta att speeedstern berörs över huvudtaget. Varken på opel direkt eller bilcenter i akalla. Tydligen är inga svensksålda speedstrar berörda...

Opel direkt kunde dock bekräfta att alla 2,2 liters motorer i en viss serie skulle servas och att detta konde ske gratis fram till någon gång 2005.

Hur har ni som berörs tacklat denna fråga? Hur allvarligt är problemet, ska vi som är berörda försöka sammarbeta i våra påtryckningar hos opel?

Jag bor förövrigt i eskilstuna men dräller en hel del i stockholmstrakten också...

Har ni hittat billigast försäkring på IF? Är villkoren bra där?

Har ringt runt olika försäkringsbolag under dagen och nästan ingen känner ju till speedstern. Hos IF har jag inte kommit fram...

Trygghansa var hyffsat skyssta med en preliminär uppgift på ca 8600 kr då får jag också rabatt på min hemförsäkring vilket ger 200 kr ungefär. Men då krävdes immobilizer FINNS DET PÅ SPEEDSTERN? Jag är för övrigt 29 år.

Folksam (OK) med speciell försäkring riktade till opelägare skulle ha 24000:- ! :blink:

Övriga bolag har inte kunnat svara än...

Jaja, reder allt detta upp sig så är jag en förhoppningsvis lycklig ägare till helgen :D

/Mattias

#346 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 03 May 2004 - 01:15 PM

Har min försäkrad hos IF, Där är den försäkrad som Specialbil Eftersom det finns så få så går den som det. Imobilizer måste man bara ha på Tyskimporterad skit, så det slipper jag ;)

#347 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 May 2004 - 03:18 PM

Min e försäkrad på IF. Ringde Opel i Akalla o dom sa att det inte var nån garanti på någon 2.2, och att man i de fall man bytt kamrullar etc på nån Astra eller så, så har det varit för att ett fel har uppkommit!?

#348 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 03 May 2004 - 03:41 PM

Min e försäkrad på IF.

Ringde Opel i Akalla o dom sa att det inte var nån garanti på någon 2.2, och att man i de fall man bytt kamrullar etc på nån Astra eller så, så har det varit för att ett fel har uppkommit!?

Ytterst märkligt... Det var inget uppenbart fel på farsans bil han fick bara uppmaningen att ta bilen till verkstad och få sakerna bytta (vad det nu var, nåt med kamaxelkedjan iaf.) Detta skedde visserligen på en opelverkstad i södertälje... Opel direkt bekräftade som sagt att servicen hade skett på en serie av 2,2:orna... Man får väl ringa runt tills det blir bekräftat. Det känns dock lite som om det kan bli ett problem om bilen inte är svensksåld, vem ska stå för kostnaden? Opel sverige lär ju knappast göra det.

Det verkar ju iofs konstigt att de förnekade det hela i Akalla när killen som jag pratade med där kände till det hela och faktiskt tog sig tid att leta igenom listorna på berörda bilar, han hittade dock ingen speedster. Men då hade han också bara listor med svensksålda bilar.

Men alla kan ju inte ha koll... eller...?

Jaja, ska surfa runt lite till och se om något dyker upp annars är det väl bara att släppa det hela. :( Jag ska fråga om farsan har kvar brevet med serviceuppmaningen, om inte annat lär det stå i serviceboken vad som gjorts.

Edited by meldert, 03 May 2004 - 03:50 PM.


#349 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 May 2004 - 04:43 PM

Ja, jag funderade inte så mkt på det eftersom motorn funkar bra. Men nu börjar vi bli nåra stycken, så vi kanske kan börja kräva våra rättigheter :9mm: :9mm: :9mm: chinky chinky

#350 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 05 May 2004 - 03:14 PM

Woohoo, har fått tebax bilen från lackaren! ser blank o fin ut, inga stenskott!

#351 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 06 May 2004 - 09:00 AM

Hmmm... Dax för 1000 mila service. Är det bara Olja o oljefilter som byts? Eftersom det inte finns någon "auktoriserad" Speedster verkstad i Västerås så måste man ju använda någon annan. Såläng man får en stämpel i boken e det väll ok antar jag. Är det vanliga Opel oljefilter? Eller nått special?

#352 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 06 May 2004 - 09:02 AM

Jo, är det någon mer än mig som stör sig på den överdrivet stora backspegeln? Man ser ju halva sitt och halva passagerarns huvud, men inget frammåt :blink: Har planer på att "modda" eller byta ut den mot en annan. Någon som gjort detta? Eller vet en bil som har en liten snygg rackare man kan sätta dit?

#353 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 06 May 2004 - 10:27 AM

Jag tror att Ricky t ex har tagit bort hela spegeln. Det räcker med de på sidorna i Italien och England, tror jag?! Vet inte hur det är här...

Edited by clipping_point, 06 May 2004 - 10:27 AM.


#354 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 06 May 2004 - 10:45 AM

Ta bort hela spegeln kan man göra, men det e inge bra när man backar etc. Skulle vilja ha en liten rackare, typ6 cm bred. Funderar på att be en glasmästare skära till en bit och sedan klä baksidan och kanterna med gummi, problemet e bara hur man ska fixa infästningen...

#355 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 06 May 2004 - 01:32 PM

Kan du inte modda en vanlig spegel. Sen så limmas väl moderna speglar på plats??

#356 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 06 May 2004 - 04:45 PM

Kan du inte modda en vanlig spegel. Sen så limmas väl moderna speglar på plats??

Limmas o limmas, de måste ju sitta på ett stag eller nått, gärna som går att vinkla lite oxå

#357 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 07 May 2004 - 07:26 AM

Precis, du moddar en vanlig spegel från en Opel, Fiat lr whatever. Frågan är vad besiktningen säger, bara????

#358 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 07 May 2004 - 10:50 AM

Jisses vilket liv de e på siten nu. Flera i "ledningen" som hoppar av, olösta föräkringsfrågor på träffar arrangerade av siten osv. Hoppas vid Gud att de inte stänger den! Köpt alla 4 sulor från dackonline.se nu. Billigt o snabbt, rekommenderas!

#359 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 11 May 2004 - 08:28 AM

clipping_point Scorpion bengan Arn JawZ B.A.D. dude meldert ...e vi 8 nu här? Se till att posta bilder på bilarna när ni köpt dom! Ska ut å åka på Mantorp i e.m. ska bli kul! ;)

#360 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 11 May 2004 - 12:51 PM

Bilder kommer så fort köpet e helt klart ;) Mycket förberedelser att ordna.




4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users