Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#21 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 08 October 2003 - 11:34 AM

Har lite planer på att montera bort Öpelmärket i grillen i vinter... Nån som vet hur det sitter fast? Hade tänkt att det bara skulle vara ett stort luftintag.

#22 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 October 2003 - 03:37 PM

Har stått om det här på forumet. Sitter med några skruvar bakifrån vill jag minnas. Man måste väl ta loss hela fronten, men det går på nån timme eller 2 har jag läst. Skall göra det i vinter, fick en skada i garaget, som måste lackas :(

#23 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 October 2003 - 06:36 AM

Lr oxå var det på tyska forumet: Die Strebe ist von hinten mit dem Grill verschraubt. Wenn Du das Bodenblech abnimmst, wirst Du die fünf kleinen (+) Schrauben lösen können. Am besten Du fährst auf eine Hebebühne oder bockst den kleinen auf. eller på engelska: The prop is bolted from the rear with the grill. If you lower the floor plate, you will be able to loosen the five small (+) screws. Best use a lifting platform or jack up the car. Det går alltså att göra utan att ta bort "front clamshell". Själv ska jag dock behålla mitt märke. Satte på Eibach Sport-Kit-fjädrar i måndags -nu e den suuuperlåg!!

#24 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 09 October 2003 - 06:41 AM

Coolt... Som om den inte var tillräckligt svårt att komma in i förut :rolleyes: Men det ser nog bra ut...

#25 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 October 2003 - 07:04 AM

Ja, köpte dem på tyska Ebay för 1500:- så jag kunde inte låta bli. Tror att den e lite styvare nu, men det ska bli intressant att testa på bana i vår. Tyngdpunkten blir ju lägre så bara de e ju en förbättring. Jobbet tog ca 1 timme per hjul.

#26 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 09 October 2003 - 07:31 PM

Ja, köpte dem på tyska Ebay för 1500:- så jag kunde inte låta bli. Tror att den e lite styvare nu, men det ska bli intressant att testa på bana i vår. Tyngdpunkten blir ju lägre så bara de e ju en förbättring. Jobbet tog ca 1 timme per hjul.

hur mkt sänktes den och hur ser vinkeln på undre bärarmen ut?.
vet du hur rc hamnade iom sänkningen?.

#27 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 October 2003 - 06:21 AM

hur mkt sänktes den och hur ser vinkeln på undre bärarmen ut?.
vet du hur rc hamnade iom sänkningen?.

Har läst att mätt från kanten på nr-plåten fram åker denna ner 3 cm och mätt på samma sätt bak sker en sänkning med 1 cm. Bilen ser ju lite hög ut fram original, kan ta en bild. Har inte kollat bärarmen, men kan ta en bild på det med. Fram/bak??

O vad är rc?? Har inga siffror på fjäderkonstant gammal/ny, men såg att Eibach gjort originalfjädrarna så de ska väl kunna svara på frågor om förändringen.

Sen känns det ju bra att samma firma som gjort originalfjädrarna gör sänkningssatsen, det borgar väl för att det är viss tanke bakom satsen. De påstår att den ska vara progressiv. När man kollar på fjädrarna ser framfjädrarna nästan tunnare ut en original, men de är tätare lindade i ändarna. Bakfjädrarna såg ungefär ut som originalfjädrarna.

#28 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 10 October 2003 - 07:34 AM

hur mkt sänktes den och hur ser vinkeln på undre bärarmen ut?.
vet du hur rc hamnade iom sänkningen?.

Har läst att mätt från kanten på nr-plåten fram åker denna ner 3 cm och mätt på samma sätt bak sker en sänkning med 1 cm. Bilen ser ju lite hög ut fram original, kan ta en bild. Har inte kollat bärarmen, men kan ta en bild på det med. Fram/bak??

O vad är rc?? Har inga siffror på fjäderkonstant gammal/ny, men såg att Eibach gjort originalfjädrarna så de ska väl kunna svara på frågor om förändringen.

Sen känns det ju bra att samma firma som gjort originalfjädrarna gör sänkningssatsen, det borgar väl för att det är viss tanke bakom satsen. De påstår att den ska vara progressiv. När man kollar på fjädrarna ser framfjädrarna nästan tunnare ut en original, men de är tätare lindade i ändarna. Bakfjädrarna såg ungefär ut som originalfjädrarna.

rc = rollcenter. när du sänker bilen så kommer rc att flytta sig i höjdled.
det är mkt viktigt att inte rc och cgh (center gravity height) hamnar för långt från det som bilens hjulupphängningar var designade för.

hamnar man fel kan jackingeffekten på bilen bli stor och den blir obalanserad och vill kränga mer trots hårdare fjädrar och sänkt bil.

om bilen sänks mer fram än bak kan även en viss längsledes förändrad balans infinna sig som kan ge problem vid inbromsningar, samt att camberkompenseringen blir mindre vid styrutslag iom casterförändringen.

vill gärna höra ingående hur bilen beter sig efter modifieringarna.
för det kan lika bra bli bättre som sämre.
man får hoppas att eibach har tagit väghållningen i första rummet och inte stylingen :D .

#29 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 October 2003 - 08:46 AM

Litet styvare e den nog , men det får man väl kolla i vår i slalom o så rally . Min låter som den ska gå av om jag kör i ett potthål! Såg en Honda NSX som vajade som ett slagskepp när han körde slalom. Men de e visst rätt mjuka. :lol: Huruvida rc o cgh samspelar på ett bra sätt visar sig väl då med. En kompis har Lotus Motorsport-chassie på sin Elise och den ligger ju lika nära backen som min o funkar helfint. Han vinner alla slalom-race, jobbig jävel :beat:

#30 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 October 2003 - 09:04 AM

Har fått offert oxå på kompressorkitet, plus lite info om Öhlinarna: The 2.2Liter-16V engine of the OPEL Speedsters can be modified European-wide, legally, by means of mechanical compressor on 200PS/147kW and 250Nm. The achievement kit developed by the delta engine took the last Homologationshuerden in these days. Neutral test drivers from the in and foreign country already confirmed a very pleasant movability; no miracle, always has the loaded engine between 1980 and 6300 U/min more than 200Nm. The change can be accomplished immediately and registered in the registration papers. The CH Konformitaetsbewertung is accepted also by most TUEV inspection stations abroad. The change price amounts to SFr. 11'000. - - inclusive. 7.6% "CH" VAT. (~7'100?), Test papers additionally SFr. 750. - -. Warranty on engine, transmission, drive strand: New vehicle 12 months inclusive, using vehicles SFr. 365. - for 12Mt./20'000km. The warranty can be extended to 10 Jahre/150000 km. In order to improve the handling of the vehicle, we offer a complete OEHLINS sprung chassis for the OPEL Speedster on. The shock absorbers of this first-class chassis possess external header tanks and can in the compression and return phase be adjusted individually. The height can be varied up to 30mm setting lower. Price inclusive installation and computer supporter wheel alignment: SFr. 3500. - - inclusive. 7,6% VAT.

#31 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 11 October 2003 - 06:50 AM

The resulting ride height when i installed the Eibach Pro-Kit!

Attached Files



#32 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 11 October 2003 - 06:52 AM

..and from the rear

Attached Files



#33 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 11 October 2003 - 06:39 PM

ser mkt bra ut måste jag säga :D pratade med en raceengineer från öhlins idag, som jag träffade på sviestad när jag körde finalen östgöta-serien. han berättade lite roliga saker om deras road&track-satser. dessa är inte byggda av öhlins utan en asiatisk tillverkare. (tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men det ingick också i yamaha-koncernen såsom öhlins). dämparna blir skickade till sverige för byte av ventiler och intrimning och det är allt som öhlins gör på dessa. i grunden är det dock en enkel och tidig konstruktion från öhlins. //anders

#34 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 October 2003 - 03:45 PM

Sviestad? De e ju hemma! Öhlinarna kan ju bra iaf, det är väl ventiler som är svårigheten? Men visst var de billiga, halva priset typ. Justerbara både på kompression o returslag enligt offerten från Delta. Men Nitrons kan ju vara bättre trots att de är billigare. Snart dags att ställa in bilen i garaget. Återkommer med rapport från bana i vår. Svårt att komma ihåg bara, hur den var innan jag: -ställde om cambern -sänkte den -satte på Yokohamadäck (funderar på det, 205/235)

#35 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 October 2003 - 07:02 AM

Snackade med en kompis som kör MC. Det är Showa som gör Öhlinarna, men Öhlins gör en omfattande kvalitetskontroll.

#36 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 October 2003 - 11:22 AM

Snackade med en kompis som kör MC. Det är Showa som gör Öhlinarna, men Öhlins gör en omfattande kvalitetskontroll.

just det! showa var det dom hette.

jag har fortfarande inte fått nån information av kh ang tekniska specifikationer på dessa road&track-satser som jag bad om förra veckan.
börjar tro att han själv inte får några uppgifter från öhlins.

#37 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2003 - 07:37 AM

Var och tittade på Mantorp i helgen. Fränt! Noterade att en långsam Porsche hade startnummer 1 och att en låååg Camaro gick bättre än det mesta på banan. Kul med en klass som är så bred! Standardsaabar och supermoddade turbomonster omvartannat. O gratis inträde!? Var du där, dude?

#38 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 21 October 2003 - 07:44 AM

tyvärr så var jag inte där. familjen pockade på uppmärksamhet :-)) hade dock ett par erbjudanden om körning. bl.a trm:s s60 #42. ridströms blåa camaro. synd att vi inte fick tillfälle att träffas. däremot är nu min -02 helt nedriven och själva byggandet av racerbil kan börja. skall gå på auto motorsport-mässan i birmingham i januari för att reka läget efter roliga saker som förhoppningsvis gör den snabbare. ska försöka posta lite bilder under byggets gång. tror du det finns intresse för en bilbyggartråd bland dom utomskandinaviska läsarna. //anders

#39 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 October 2003 - 08:48 AM

Jo det blir nog väldigt intressant, här är man ju kung om man lyft av fronten! Annars e de ju mycket "ECU remaps" här, en disciplin som jag inte tror så mkt på. Har ju börjat försiktigt med mina mods, satsar på lite mer väghållning o bromsar tror jag. Så ditt bygge väcker nog stort intresse!

#40 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 23 October 2003 - 10:02 PM

ímorgon blir den nya tråden till. var nere ikväll och plockade ur motor,vxll, tank mm. fotade "liket" hängandes på lyften :D det blir inte mkt kvar med drivlina och hjulupphängningarna borta.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users