Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#381 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 May 2004 - 02:53 PM

Har du gjort lättare dörrar, Anders? Ser ut så på dina bilder, utan jätte-alu grejen mitt i dörren?

#382 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 May 2004 - 03:18 PM

Har du gjort lättare dörrar, Anders? Ser ut så på dina bilder, utan jätte-alu grejen mitt i dörren?

den där jättealuminiumgrejen sitter kvar i dörren, iom att det är den bärande konstruktionen och gångjärn i ett :D
"se min uppdaterade tråd"

iofs skulle man kunna göra ett nytt gångjärn och strunta i den, men den väger bara ca 2-3kg och ger ett bra sidoskydd.

#383 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 May 2004 - 09:36 PM

Här är en snubbe berättar hur jag ska ta den första kurvan på Mantorp lite snabbare. Kul att lära sig mer o mer, man känner sig "hemma" på banan :)

Attached Files


Edited by clipping_point, 15 May 2004 - 09:38 PM.


#384 speedyK

speedyK

    Whipping Boy

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6,846 posts
  • Location:Switzerland
  • Interests:Er... cars?

Posted 15 May 2004 - 09:48 PM

Cool – Ginetta. My brother has one.

HERE

#385 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 May 2004 - 07:59 AM

Nice looking cars. Has your brother built it himself? These guys have, and I can accelerate from them on straights but the Yokos (and superior skill) they have make them faster in corners. So I let him pass! On the picture he replies the courtesy by teaching me a few things about the fist corner after the straight. It sure is nice with spring again!

#386 AZAD

AZAD

    Newbie

  • 5 posts

Posted 17 May 2004 - 06:24 AM

Nu har jag surfat på Speedsters och spanat in dudes bygge massa månader och det kliar rejält, även om jag egentligen vil ha en lotus. :rolleyes: Mer prisvärd bil får man leta efter. Är det nån här som har en turbo? Stod en hos en handlare i danderyd men den är såld. Nån här som köpt den?

#387 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 17 May 2004 - 07:23 AM

Tror inte det. Ingen som skrivit nåt iaf. Skulle ha köpt en turbo om den hade varit uppfunnen när jag handlade! Man kan ju hitta turbo-exemplar för 225 loppor i Tyskland, samma pengar som man får eliser från 1997 med 120 hk :lol: :lol: :lol: :lol:

#388 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 17 May 2004 - 08:54 AM

Min bil (-02 med hardtop) går på ungefär 162K + transport, registrering osv så hamnar omkring 170,000:- totalt, kanske lite mer men helt ok tycker jag :lol: hade kanske varit roligare med turbon men vi får väl hoppas på kompressorkits snart... ;)

Edited by JawZ, 17 May 2004 - 08:55 AM.


#389 AZAD

AZAD

    Newbie

  • 5 posts

Posted 17 May 2004 - 10:25 AM

Vart hitar jag bilder på hur det ser ut i motorrumet på turbon? En turbo på sugmotorn vore ju intressant istället för kompressor. En annan karaktär på motorn kanske det blir men mycket mos.

#390 AZAD

AZAD

    Newbie

  • 5 posts

Posted 18 May 2004 - 06:51 AM

Är det nån skillnad på väghållning och bromsar mellan en turbo och en lotus S2a? Antar att speedster har opel grejjer för att det är billigare!?

#391 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2004 - 07:44 AM

Nej, glöm det. Det är Lotus rakt igenom. Å ere nåra Opelgrejor så sitter dom i Lotusen oxå! Det enda som är Opel e motorn som ju bara är bättre grejer än en 120-hästars Rover-rova. Det skiljer en del mellan olika Eliser o mellan Speedster och VXT:n o det hänger mest på att de är olika tunga. Turbon har en gjutjärnsmotor som e tyngre o ger högre tyngdpunkt. Den har hårdare fjädring men kränger mer! Att Speedster har lite "snällare" vägegenskaper än S1 Elisen är mkt för att man har valt att ställa in den så att den är lite understyrd. Men det har jag fixat till! ;) Bromsarna tror jag e samma Elise/Speedster men eftersom Speedstern är ca 100 kg tyngre så blir de lite sämre, å turbon ännu sämre. Men det går ju att bättra på!!

#392 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 18 May 2004 - 07:49 AM

Är det någon härifrån som vart ute och åkt i en silvrig Speedster i Kungsbacka området förra veckan? (strax söder om gbg) :rolleyes:

#393 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 18 May 2004 - 10:47 AM

Bromsarna tror jag e samma Elise/Speedster men eftersom Speedstern är ca 100 kg tyngre så blir de lite sämre, å turbon ännu sämre. Men det går ju att bättra på!!

Jag har visserligen hört att det sitter aluminium(!)skivor på Elisen men jag har inte fått detta bekräftat. Det verkar lite märkligt, men min källa är rätt trovärdig. Har ingen aning om detta påverkar bromsverkan dock, däremot lär det ju göra bilen lättare.

#394 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 18 May 2004 - 10:54 AM

Motor och växellåda är som sagt Opel, men 2.2 liters ecotecmotorn ska vara framtagen i samarbete med Lotus. Turbomotorn är väl egentligen en Saabmotor tror jag. Prisskillnaden beror nog snarare på märkenas statusskillnad! Ja, det är riktigt dumt men så funkar världen... I detta fall är det ju till vår fördel eftersom Speedstern säkert är billigare nu pga Opel "låga" status än om den hade varit ett från ett prestige märke.

#395 AZAD

AZAD

    Newbie

  • 5 posts

Posted 18 May 2004 - 11:46 AM

Vad är det för motor? Sitter den i några saabar? Är det mitusbishi turbo?

#396 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2004 - 01:30 PM

Turbo-motorn e en Opel-motor i gjutjärn. Sitter samma i Astra turbo. Opelmotorn med 2.2 L finns i en omfodrad version i SAAB 9-3 Aero, och är gjord i aluminium. S1 av Elisen hade alu-skivor i början men inte nu längre

#397 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2004 - 01:32 PM

Är det någon härifrån som vart ute och åkt i en silvrig Speedster i Kungsbacka området förra veckan? (strax söder om gbg) :rolleyes:

Förra året var jag där (brorsan bor där)

#398 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 18 May 2004 - 01:43 PM

(rensade bort lite felaktigheter jag skrivit om motorerna...) I vilket fall som helst så är det bara en sak med bilen som känns riktigt "smäckigt" (och direkt hämtat från en tråkig opel) :( och det är blinkers- och vinrutetorkarreglagen tillsammans med tändningslåset. Dom känns faktiskt inte riktigt som de hör till bilen... Jag har dock sett att man kan byta "pinnarna" till något fräckare... Tändningslåset är nog inte mycket att göra något åt men det är lite synd att det fjädrande sista läget som normalt används för att starta en bil inte är blockerat på något sätt (i speedstern har man ju en startknapp). Det händer visserligen inget om man vrider nyckeln fram i fjäderläget, men det borde ju inte finnas där över huvud taget.

Edited by meldert, 18 May 2004 - 01:44 PM.


#399 Arn

Arn

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 18 May 2004 - 05:56 PM

Har upptäckt att förarstolen sitter lite löst, den kan röra sig i sidled 5 mm. Är det någon som vet om det är "standard" eller om man ska ta och operera bort stolen för att kolla hur den funkar? :unsure:

#400 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2004 - 08:48 PM

Nej, den ska inte röra sig, tror jag. Men det finns tråd här om hur man tar bort den. Någon hade en skruv under stolen som var lös oxå. Var på möte med sportbilar idag igen. Körde bakom en Morgan hem 5 mil. Wow vilken frän bil!! Å med V8!




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users