Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#421 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 May 2004 - 04:09 PM

Kan man inte, men på Sviestad (Linköping) går det. Kostar 350 tror jag

#422 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 27 May 2004 - 07:40 AM

Anders, det är riktigt riktigt intressant att se hur ditt bygge tar form. minst sagt imponerande Posted Image thumbsup

#423 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 May 2004 - 01:55 AM

Hoho, har varit på Hockenheim o träffat Thorney, en glad galej i 35-årsåldern. Han hjälpte AmD:s kille som skulle ge mig en remap. Det tog en halv timme att ladda in allt. Vet inte hur bra den blev, men bilen accar snabbare från 180-230!!! ;) Så det var roligt attt köra Autobahn. :lol: Tappade oxå grejen ovanför slutröret, i keramik (har du en sån Anders som du inte behöver) Nu ska jag sova :sleepy:

#424 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 May 2004 - 06:14 AM

Hoho, har varit på Hockenheim o träffat Thorney, en glad galej i 35-årsåldern. Han hjälpte AmD:s kille som skulle ge mig en remap. Det tog en halv timme att ladda in allt. Vet inte hur bra den blev, men bilen accar snabbare från 180-230!!! ;)


Så det var roligt attt köra Autobahn. :lol: Tappade oxå grejen ovanför slutröret, i keramik (har du en sån Anders som du inte behöver)

Nu ska jag sova :sleepy:

clipping point:
vet inte riktigt vad det är för keramikgrej du menar??
kan du speca lite mer, så kan det nog hända att jag har saker på hyllan.

jawz:
tackar för det thumbsup

//anders

#425 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 May 2004 - 11:08 AM

Det är den här prylen, kan vara ett clam-off jobb att få dit den :( (åxå heter det glad gamäng, var litet trött 4 på morronen ;) )

Attached Files


Edited by clipping_point, 30 May 2004 - 11:11 AM.


#426 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 30 May 2004 - 03:13 PM

Måste bara kolla en sak med er... Jag studerade hjulupphängningen på min speedster lite extra idag (fråga mig inte varför...) och lade då märke till att det sitter Eibachfjädrar :blink: och bilsteindämpare :blink: på min bil! Det är väl knappast orginaldelar??? Lite pinsamt att man inte märkde det när man köpte bilen kanske men konstigare är ju att inte säljaren påpekade detta... Jag har sett har att Clippingpoint har eibachfjärdrar. Innebär dessa att man byter även dämparna eller är bilstein orginal? Blir bilen alltid lägre om man sätter dit Eibachfjädrar? Ja jag har lyckats skrapa i nummerplåten fram vid ett par tillfällen nu (trots att den är av den lilla modellen)... så jag antar att min bil är lägre än orginal. Många frågot blir det, jag har liksom inte satt mig in i fjädrings/dämpnings uppdateringsmarknaden eftersom jag upplevde att fjädringen/dämpningen i min bil kändes super som den var... Inte heller tyckte jag att man borde sänka den heller, NU börjar jag förstå varför... tror jag... Eller är denna uppgradering inget speciellt, jag antar att den inte går att jämföra med tex öhlinsdämpare... Tacksam om någon kan reda ut den här djungeln lite... /Mattias

#427 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 May 2004 - 03:37 PM

det är original med eibach och bilstein. personligen tycker jag att dom lyckats med en setup som både är obekväm och genererar taskig väghållning. med öhlinarna (och förmodligen nitrons också) får du en ny dimension på väghållning samt komfort thumbsup

#428 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 30 May 2004 - 03:50 PM

ahhh... Anledningen att jag känner mig rätt nöjd med komforten och väghållningen har väl troligen att göra med att jag inte har så mycket att jämföra med... Visst komforten är sämre än en "vanlig bil", men ändå betydligt bättre än jag förväntade mig. Många små gti-bilar (ja jag vet jämförelsen haltar) är ju betydligt sämre iochmed att de bara sänkta och uppstyvade standard hjulupphängningar... Det hela har väl att göra med vilka referenser och förväntningar man har... Däremot har jag vid ett par tillfällen upplevt bilen som något understyrd vilket har kännts lite märkligt. Läste någonstans här att man kunde göra något åt detta. Är det struligt? Förresten Dude, visst bygger ni racespeedstern i Tullinge? Jag kommer närmast därifrån (innan det blev E-tuna) mina föräldrar bor fortfarande kvar där... Man kanske kunnde få komma förbi och ta sig en titt någon gång, men ni kanske inte är där på helgerna... Dessutom är ni kanske snart klara???

#429 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 May 2004 - 07:08 PM

ahhh...

Anledningen att jag känner mig rätt nöjd med komforten och väghållningen har väl troligen att göra med att jag inte har så mycket att jämföra med...

Visst komforten är sämre än en "vanlig bil", men ändå betydligt bättre än jag förväntade mig. Många små gti-bilar (ja jag vet jämförelsen haltar) är ju betydligt sämre iochmed att de bara sänkta och uppstyvade standard hjulupphängningar...

Det hela har väl att göra med vilka referenser och förväntningar man har...

Däremot har jag vid ett par tillfällen upplevt bilen som något understyrd vilket har kännts lite märkligt. Läste någonstans här att man kunde göra något åt detta. Är det struligt?

Förresten Dude, visst bygger ni racespeedstern i Tullinge? Jag kommer närmast därifrån (innan det blev E-tuna) mina föräldrar bor fortfarande kvar där... Man kanske kunnde få komma förbi och ta sig en titt någon gång, men ni kanske inte är där på helgerna... Dessutom är ni kanske snart klara???

understyrningen är till 70% dom för smala framdäcken och 30% hjulinställning.
en bra balans får du med 195/205 fram och 225 bak.

visst håller vi på i botkyrka hantverksby i tullinge.
vi jobbar mest kvällar och helger och om inget arbete förstör friden, så även på vardagar.

pm:a mig om du vill kika förbi.

//anders

#430 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 30 May 2004 - 07:11 PM

Orkar man svänga med 205or fram?

#431 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 May 2004 - 09:42 PM

Orkar man svänga med 205or fram?

bilen är ju så lättstyrd att 205mm breda r-däck inte är några problem att köra racerbana och superstage med en hand på ratten :D

#432 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 31 May 2004 - 02:01 PM

Hittade keramikbiten - som var i stålplåt!! Den låg mellan kaross o värmesköld o skramlade. Den var tydligen svetsad i ena änden mot gallret och utmattning sker snabbt vid belastning av den..........hoppas det inte finns fler såna, klena, lösningar

#433 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 06:20 AM

Japp, så där ja! ;) En till Svenne med en Speedster då, den här gången i Örebro då! chinky chinky Röd '02 17" fram 18" bak Sportavgas Men, stereon fanns det ju inte ens något hål för?? Det finns 2 högtalare bakom stolarna men inget hål för stereon? Hur är det om man skulle göra ett hål, kommer det finnas kablar bakom där redan eller måste man dra om hela skiten? Måste fråga er om växellådan också? Den ska väl låta som den gör? Har inte åkt i någon bil som låter så när man växlar? Värsta metall ljudet, hehe!

#434 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 07:34 AM

Välkommen! Det låter som den ska gå av när man kör i gupp och det klonkar när man växlar, men du sitter ju på en plåtbit där allt e skruvat. Va e de för avgas, förresten? Örebro e ju rätt nära Linköping (o E-tuna o V-ås). Vi kanske skulle träffas o brumma runt på Sviestad (28 Jun 17-20) eller upp till Dude o göra ett studiebesök (om han tillåter Imnotworthy ) chinky chinky

Edited by clipping_point, 02 June 2004 - 07:40 AM.


#435 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 June 2004 - 07:53 AM

Välkommen ;) dig känner man igen från psy scenen, kul att du hittat hit B)

#436 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 08:34 AM

Däremot har jag vid ett par tillfällen upplevt bilen som något understyrd vilket har kännts lite märkligt. Läste någonstans här att man kunde göra något åt detta. Är det struligt?

Testa att ta bort alla shims fram (utom det som håller ABS-givaren, ger ca -1,5 ° camber). Tror inte att nån hjulinställning behövs vid denna operation. Ut o testkör sen, du kommer att bli överraskad! Lite mer cambervinkel bak kan oxå behövas, ta bort ett shims ungefär (ger ca -2,5°)

#437 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 02 June 2004 - 11:20 AM

Örebro e ju rätt nära Linköping (o E-tuna o V-ås). Vi kanske skulle träffas o brumma runt på Sviestad (28 Jun 17-20) eller upp till Dude o göra ett studiebesök (om han tillåter Imnotworthy )

Välkommen miraculix!

Sviestad låter kul, det kan nog funka... Om int annat kan vi ju träffas och brumma lite i grupp (eh... poof) på allmän väg också om den 28:e inte passar för alla.
Studiebesök hos dude har jag tänkt göra till helgen eftersom dom skruvar i en lokal typ 1 km från mitt föräldrahem (detta har jag nyligen insett... :beat: ).

/Mattias (e-tuna)

#438 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 June 2004 - 11:31 AM

klart ni kan komma på ett gruppbesök. det är bara att snacka ihop er och sen kan vi nog komma överens om en dag som passar thumbsup

#439 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 11:31 AM

Har dock hört att bilarna med orginal avgas inte brummar så mycket, hehe!

Sitter ett sportsystem på min = denna
Posted Image

Fast bilen hörs knappt på tomgång, är det någon här som kör med Cat-bypassar?
Alltså skippar katalysatorerna och bara kör med dämparna?
Bilen kanske låter som en trasig volvo då? Eller varför inte Opel? ;)

JawZ: Yes! Tyckte Speedstern passade att kladda ner med Miraculix loggor ;)
Lyssnat på nya?
Miraculix - The Arrival
Blev Cd of the week på psyshop.com
Askul :)

#440 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 June 2004 - 11:45 AM

Hur mycket fick du ge för din bil totalt Mircaulix? Är den Calypsoröd eller Rabiata? Har inte hunnit lyssna på det nya albumet ännu, men det kommer :rolleyes: Du ska inte ner o spela nåt i gbg te sommarn? ;)




4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users