Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#441 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 June 2004 - 11:47 AM

Anders > När ska du börja gjuta hardtops?, innan vintern hoppas jag :lol:

#442 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 12:23 PM

Fast bilen hörs knappt på tomgång, är det någon här som kör med Cat-bypassar?
Alltså skippar katalysatorerna och bara kör med dämparna?
Bilen kanske låter som en trasig volvo då? Eller varför inte Opel? ;)

Blir nog ingen skillnad i ljud. Inte mkt iaf. Antar att du inte har ngn precat men en race-cat? Som jag?

#443 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 June 2004 - 12:33 PM

Anders > När ska du börja gjuta hardtops?, innan vintern hoppas jag :lol:

får första ytterskalet på fredag :D den ska justeras så den passar racerbilen.

#444 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 01:17 PM

Har ingenting bokat i Göteborg på länge, väntar på att The-Team ska bli klara med sin stämning av poliskåren som kom och tog alla deras pengar och alkohol för arrangemanget de körde med mig och Logic Bomb i vintras vilket var ett helt lagligt arr. Jag vet faktiskt inte vad det är för röd färg men det är den vanliga röda känns det som. Såg några stycken på mobile där jag hittade den. Gav mer pengar än man behöver för en Speedster men då får man inte sportavgas och feta fälgar heller så jag betalade mer med nöje :) Bilen hämtas i Munchen nu i eftermiddag, sen är det bara att vänta och hoppas på att transporten inte blir försenad av någonting. Det jag skulle vilja göra är att få den låta ännu mer än den redan gör. När jag saktade ner för rött ljus under provkörningen och la ur växeln så trodde jag bilen stannade eftersom den är så tyst på tomgång. Någon som har nån idé vad jag kan göra? Skulle även gärna vilja få den att tjuta lite när man gasar på lite.. Luftfilter/box byte?

Edited by Miraculix, 02 June 2004 - 01:18 PM.


#445 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 02 June 2004 - 01:34 PM

Tja, plocka bort ljuddämparn helt, raka rör, då låter det... ;)

#446 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 01:47 PM

Om du har sportsystem dessutom med ombyggd bakdel för Steinmetz rör så vill du väl inte byta "bckbox" som annars e det det hetaste tipset. Piper eller Janspeed säljer billiga "rakt-igenom" slutburkar för ca £330. Med ITG eller Flow-tec fås några hästar till och lite häftigare ljud ganska billigt. Men ljudet utanför bile förändras nog inte så mkt är jag rädd. Tänk oxå på att det kan vara ganska plågsamt med gällt avgasljud när man sitter med motorn "i knät".

#447 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 01:48 PM

Ja men då låter den ju verkligen som en volvo 240 med hål i röret, eller? Kommer från Porsche familjen 911 och det enda vi pratade om med varandra i klubben var hur man ska göra för att få sin bil att låta ballare och högre, fast inte för högt :) Så jag är fortfarande mycket inne på det här med att det ska låta "sportbil" i sportbilen, inte som nån j-vla raggare.. poof P.S. Jo jag vill att bakdelen ser ut som den gör nu = apbra! :)

Edited by Miraculix, 02 June 2004 - 01:51 PM.


#448 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 June 2004 - 01:50 PM

Är du rädd att bli kallad symaskin :lol:

#449 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 01:50 PM

Kolla här för flera dämpare:
http://www.vx220.org...9&t=6212&st=100

#450 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 01:54 PM

Förra ägaren använde namnet El-tandborste :D Därför bytte han till sportavgas men det är enligt mig för tyst. Fast hur bra kan egentligen en 2.2 liters opel motor låta?

#451 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 01:56 PM

Finns det inget jag kan göra för att få den låta bättre (mer) fast även behålla mina fina Steinmetz?

Edited by Miraculix, 02 June 2004 - 01:56 PM.


#452 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 01:59 PM

Ni Speedsterägare som har msn får jättegärna adda mig: thomashammarstrom@hotmail.com Kan vi bestämma roliga körningar på roliga vägar också ;)

#453 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 June 2004 - 02:01 PM

Ni Speedsterägare som har msn får jättegärna adda mig:

thomashammarstrom@hotmail.com

Kan vi bestämma roliga körningar på roliga vägar också ;)

Gör det när jag kommer hem från jobbet om en halvtimme, ska sätta mig o göra lite ordentlig grafik till vx hemsidan o uppdatera den :P

#454 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 02:02 PM

Fast hur bra kan egentligen en 2.2 liters opel motor låta?

Min låter rätt coolt på fullgas, tycker folk. Vid sidan av en racerbana t ex. Men på tomgång e den rätt tyst. Vet inte hur Steinmetz-burken e gjord, den e förmodligen ganska lik originalburken, en stor tom burk med mellanväggar. Man kan ju såga upp burken o ta bort mellanväggar, det har folk gjort med originalsystemen. Eller oxå köpa en Janspeed-burk o skarva på slutröret.

#455 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 02 June 2004 - 02:05 PM

Vem kan göra det och vad kostar det? :) Inga ljudfiler/filmer på hur bilarna låter efter en sådan operation? Tråkigt att bli missnöjd när någon redan sågat sönder ju.. Klart den låter bra på fullgas i tunnlar men det kör man ju inte hela tiden, hehe!

Edited by Miraculix, 02 June 2004 - 02:08 PM.


#456 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 02:10 PM

Vem kan göra det och vad kostar det? :)
Inga ljudfiler/filmer på hur bilarna låter efter en sådan operation?

Det håller på med sånt på tyska forumet, zz_marcello närmare betämt. Det bästa är väl att fråga Steinmetz vad de rekommenderar och hur burken e konstruerad. Den är gjord i rostfritt så du måste ju hitta nån som svetsar TIG t ex. Att plocka loss dämparen fixar du lätt själv på nån timme.

#457 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 02:15 PM

Du kan oxå ta bort den tjocka slangen på insugsröret vid luftburken o få maffigare ljud gratis: Hallo Zusammen, lese hier immer wieder, dass sich viele einen Konusluftfilter (K&N, Greenstuff...) kaufen, um den Sound für kleines Geld zu verbessern. (dabei einen geringen Leistungsverlsut durch warme Motorluft in Kauf nehmen.) Diesen Sound gibt es mit dem Orginalluftfilter auch kostenlos mit 5 minuten Arbeitszeit und die Ansaugstelle bleibt gleich. Das dicke Silikonrohr auf der Einlassseite des Orginalfilters dient als Geräuschdämpfer. Das Rohr läßt sich einfach entfernen, indem man das seitliche, linke Gitter für den Lufteintritt an der hinteren Clam abschraubt, (außen am Fahrzeug, über dem Hinterrad) dann einfach durch diese Öffnung greift und das Silikonrohr aus dem Luftfilter rauszieht. Das Rohr ganz aus dem Kasten entfernen und aus der Gitteröffnung herausziehen. Es steht anfangs nur ca. 3cm aus dem Luftfilterkasten heraus, ist aber Gesamt ca 25cm lang. Das Luftgitter wieder draufschrauben, fertig. Nach dem Entfernen ist der Sound fast genauso wie bei K&N und co. poof Återigen zz_marcello som kommit på

#458 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 02:24 PM

Åsså en ombyggd slutburk:

http://forum.opel-sp...?showtopic=1482

#459 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 June 2004 - 08:14 PM

Hörrö Anders ska det se ut så här???? Ser ut som nåt fattas? T ex plastdetaljer som ansluter till gallret :blink: . Ere nåt du har på hyllan? Imnotworthy

Attached Files



#460 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 03 June 2004 - 03:34 AM

inget som fattas på den bilden. såhär estetiskt och formfulländat är det original :D




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users