Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#481 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 04 June 2004 - 06:47 AM

andra eu-länder har mkt mer liberala lagar ang ombyggnation av helbilsgodkända bilar.
sverige är nog i princip ensamt om den mkt fina amatörbyggt fordon-modellen thumbsup.

du kan bygga om din bil och få den godkänd om du byter alla komponenter som skiljer mot turbomodellen samt får intyg från opel på det också.
detta är en utopi tyvärr.

Hade ingen aaaning om detta! Trodde att helbilsgrejen var gemensam för EU och att avsteg oxå godkänns överallt. Samt att vi var ensamma om amatörreglerna.

Det kanske e det som gäller. En polare i klubben har sin Sylva reggad som amatörbyggd.

#482 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 04 June 2004 - 07:10 AM

Jaws: KLOCKRENT! För några hundra så kan du hälsa att jag vill boka en egen emblems ensamble ;) ICQ: 17314047

Edited by Miraculix, 04 June 2004 - 07:10 AM.


#483 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 09:37 AM

Dagens tips... On ni också har en irriterande internetgrej som gör att man inte kan surfa roliga sidor från jobbet. Skriv in www.proxify.com därifrån går ni vidare in på de sidor ni vill, utan att chefen vet vad ni surfar :) bra va..

#484 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 04 June 2004 - 10:14 AM

Smart, men de ville ha 20$ betalt :unsure:

#485 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 11:35 AM

Nä, det ska vara gratis... det e det för mig iaf... Måste dubbelkolla, har inte betalat, men reglerna kanske har ändrats :9mm:

#486 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 11:37 AM

Japp, reglerna har ändrats... Pga för stort utnyttjande får endast betalande kunder använda skiten... Surt sa räven... :sick:

#487 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 11:40 AM

Skickade förslag till Mr Thorney ang Valhall... :P Får se vad som händer o fötter...

Edited by Scorpion, 04 June 2004 - 11:41 AM.


#488 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 01:36 PM

Meldert, fixat bilen ännu?

#489 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 04 June 2004 - 01:52 PM

Aaah! Nu sitter jag och räknar minutrarna! Pratade precis med chauffören som kör biltransporten, han är här i Örebro klockan 17:30 så jag ska åka och möta upp han! Detta betyder att jag har 70 minuter kvar innan jag kan slänga mig ut på vägarna och visa Örebroarna stans värsta, futuristiska, vrålåk ;)

#490 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 04 June 2004 - 01:55 PM

Härlig känsla va :rolleyes:

Edited by JawZ, 04 June 2004 - 01:55 PM.


#491 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 04 June 2004 - 03:23 PM

Skickade förslag till Mr Thorney ang Valhall... :P
Får se vad som händer o fötter...

Jag skrev i morse oxå, o han svarade att han var "right on it", så snart så!

#492 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 04 June 2004 - 05:41 PM

Skickade förslag till Mr Thorney ang Valhall... :P
Får se vad som händer o fötter...

Jag skrev i morse oxå, o han svarade att han var "right on it", så snart så!

Najs... Imnotworthy

#493 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 06 June 2004 - 10:19 PM

Meldert, fixat bilen ännu?

Jo, jag fick faktiskt ordning på den i fredags... Lambda sonden...
Nu går den fint igen (ta i trä). Blev dock tvungen att åka till stockholm i helgen istället... Vilket iochförsig gav mig tillfälle att hälsa på Anders (dude) och titta på race speedstern... Imponerande!

Tack för titten och pratstunden Anders! Hoppas att jag inte störde dig alltför mycket i arbetet.

Scorpion: Jag kommer dock vara i Eskilstuna kommande helg. Ska köra en student på lördag lunch. På eftermiddagen eller söndagen skulle vi dock kunna ta oss en tur om du kan...

PM:a ditt telefonummer så kan vi höras av.

#494 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 07 June 2004 - 03:55 PM

Är det någon som vet hur man tar bort fronten för att ta bort opel märket där fram? Antar att det är så man måste gå tillväga eftersom skenan verkar sitta fastskruvad innifrån? En till fråga, jag har ingen stereo i min bil, inte ens ett hål där man kan sätta i en. Dock sitter det högtalare och antenn på taket. Kan det tänkas att det är framdraget kablar till fronten på bilen eller är allt bara ditsatt för syns skull? Sen en till fråga, jag har just bytt till ett öppet luftfilter på bilen, den låter mycket bättre vid gaspådrag men nu funderar jag på om motorn saknar effekt pågrund utav detta eller om det bara är jag som inbillar mig?

#495 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 07 June 2004 - 03:57 PM

Är det någon av er som har specialverktyget för att ta loss stereon (vdodayton)? Eller har ni något tips hur man kan ta loss den utan specialverktyg och utan att skada något? PM:a isåfall instruktionen så ingen obehörig klåfingrig person kan läsa det!

#496 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 07 June 2004 - 06:08 PM

Är det någon som vet hur man tar bort fronten för att ta bort opel märket där fram?

Antar att det är så man måste gå tillväga eftersom skenan verkar sitta fastskruvad innifrån?

Sen en till fråga, jag har just bytt till ett öppet luftfilter på bilen, den låter mycket bättre vid gaspådrag

Jag tror man kan ta bort den underifrån.

Var det ett helt kit eller bara ett bomullfilter? Om det var ett helt kit så måste det ju vara bra gjort, annars kan man förstöra grejer som GM har gjort för att den ska ha 205 Nm från botten o upp genom varvtalregistret.

Om det är bra gjort kan det väl ge effekt.

Tog just bort ett bomullfilter på min å satte dit papper.

#497 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 07 June 2004 - 09:49 PM

Om märket på engelska från tyska forumet: The prop is bolted from the rear with the grill. If you lower the floor plate, you will be able to loosen the five small (+) screws. Best use a lifting platform or jack up the car. Tror att Scorpion gjort så chinky chinky

#498 AZAD

AZAD

    Newbie

  • 5 posts

Posted 08 June 2004 - 07:17 AM

Är det någon som vet hur man tar bort fronten för att ta bort opel märket där fram?

Antar att det är så man måste gå tillväga eftersom skenan verkar sitta fastskruvad innifrån?

Sen en till fråga, jag har just bytt till ett öppet luftfilter på bilen, den låter mycket bättre vid gaspådrag men nu funderar jag på om motorn saknar effekt pågrund utav detta eller om det bara är jag som inbillar mig?

Tror jag sett en beskrivning med bilder på hur man tar bort fronten för att få bort opel-märken i en av dom andra forumdelarna här. Annars är det väl bara att åka till Opel och be dom skriva ut en beskrivning från servicemanualen.

Öppet filter förstör mer än det gör nytta. Det släpper igenom på tok för mycket skit.

#499 Miraculix

Miraculix

    Member

  • Pip
  • 32 posts
  • Location:Orebro, Sweden
  • Interests:Sportcars, Music, Traveling, etc, etc..

Posted 08 June 2004 - 09:17 PM

Sådär! Nu är frontmärket borttaget, fråga inte hur vi löste det.. Kom gärna inte med någon lösning på det heller för då känner man sig dum! Ska testa att byta tillbaka till vanliga filtret med boxen imorgon, detta är ett öppet bomullsfilter som antagligen släpper igenom för mycket luft.. Men sh*t, va bra det låter!!!

#500 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 08 June 2004 - 09:31 PM

OK, mer frågor... Lusläste manualen eftersom jag ville göra ett innlägg i en annan tråd där bilens vikt diskuterades. Då blev jag lite förvånad... Manualen är på tyska och vid kollumnen "Leergewicht" vilket borde betyda tomvikt står det att bilen väger 855 kg. Nu är det bara så att läser man det finstilta så ingår i tyskans leergewicht även förarvikt och bränsle etc. dvs Leergevicht är motsvarigheten till svenskans tjänstevikt. OK, allt frid och fröjd tills jag drar mig till minnes vad som står på mitt registreringsbevis... Jag kollar: och där står minsan tjänstevikt 950 kg! Hmm har vägvärket eller någon annan gjort ett misstag här när de översatte Leergewicht och då antog att det betydde tomvikt och sedan har lagt till vikten för ytterliggare en förare plus bränsle? Inte så mycke att bråka om kanske, men det innebär ju faktiskt en högre skattevikt och rätt ska vara rätt. Å andra sidan leder det till att vi får dra en släpvagn som väger 950 kg... :beat: :P Är det någon som kan reda ut detta för mig? Vad väger bilen egentligen?




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users