Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#621 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 June 2004 - 08:49 AM

Nej, det sitter ingen diffbroms på den. T ex EDS har en diffbroms av Torsen-typ, vet ej om den passar Speedsterlådan (Tbo): F28 (6Gang) Calibra/Vectra Turbo € 1150,- F23 (5Gang) Astra / Zafira Turbo € 1150,- 150 EUR Montage bei angeliefertem Getriebe 500 EUR Montage bei angeliefertem Fahrzeug

Attached Files



#622 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 29 June 2004 - 10:30 AM

Om man tar ut det silvriga opel frontemblemet ur dess hölje på 2.2an , är det då likadant som fronteblemet på Turbon dvs lika stort osv?

Edited by JawZ, 29 June 2004 - 10:32 AM.


#623 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 29 June 2004 - 12:31 PM

är det en 5 eller 6 växlad lådan i turbon?

#624 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 June 2004 - 01:11 PM

5-vxl

#625 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 June 2004 - 03:00 PM

quiafe har också en torsenbroms för ca 6-7000:- (495£)

#626 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 June 2004 - 06:17 AM

Diffbroms kan vara en bidragande orsak till understyrning så därför är det en halvbra idé, om du inte bara ska ha bilen för accelerationsprov :lol: :lol: :lol:

#627 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 June 2004 - 06:31 AM

med en torsen får man inga understyrningstendenser. detta händer bara med en lamellbroms.

#628 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 June 2004 - 07:36 AM

OK, det låter ju bra!

#629 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 June 2004 - 01:27 PM

..men om man gasar på så att diffen låser, då MÅSTE väl bilen understyra????

#630 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 June 2004 - 08:56 PM

Idag lyfter kaross-mekarna av bakdelen, å lägger den på bakgården. Nästa vecka jobbar de men sen stänger de för semester. När passar det för dig att hämta delen, Anders, nu snart eller efter semestern (som väl är 3 veckor)?

#631 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 01 July 2004 - 07:57 AM

Anders; vad är senaste nytt om rejsspeedstern? hunnit väga den? (väldigt nyfiken)

#632 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 01 July 2004 - 01:58 PM

..men om man gasar på så att diffen låser, då MÅSTE väl bilen understyra????

en torsendiff "låser" aldrig utan fördelar endast kraften till det hjul som har bäst grepp (upp till 99%).
tappar ett hjul fäste helt(typ is/vattenplaning etc), så slutar det att driva även på den andra sidan.
en torsen måste ha ett visst moment på båda hjulen för att fungera.

den stora fördelen är att du kan gå på hårt i typ hårnålar och hjulen kan ha olika hastighet men fortfarande fördela kraften på ett ypperligt sätt utan ngt slip på däcken.

en vanlig diffbroms (ej rampdiff) kan enbart jobba mot det moment som lamellerna är inställda på.

en rampdiff har möjlighet att spänna mer vid ökat hastighetsskillnad mellan hjulen och t.o.m helt öppna vid motorbroms.
detta beroende på rampernas utformning i bromsen.


turbo2:

vikten kommer jag att skriva så fort vi vägt den thumbsup

#633 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 01 July 2004 - 02:32 PM

hej igen... Har tyvärr inte hört något mer från min kollega om kinnekulle eftersom jag varit sjuk den här veckan ska försöka kontakta honom i morgon och höra vad som hänt. Hur stort är intresset? Kan vi göra en uppskattning på hur många som skulle vilja komma?

#634 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 01 July 2004 - 06:20 PM

Hur ligger det till med försäkringarna på banor Meldert?

#635 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 01 July 2004 - 07:01 PM

Hur ligger det till med försäkringarna på banor Meldert?

det är ett extremt problem med försäkringar vid bankörning.
i princip inget f-bolag godkänner bankörning och det värsta av allt är att det är den som hyrt banan som är ansvarig för allt som sker på banan.
om det dras till sin spets enl svea rikes lag.

pga detta har ett flertal bankörningar som skulle skett i bmw sport m.fl blivit inställda.

detta har diskuterats flitigt på rejsa.nu
se här t.ex. http://rejsa.nu/foru...hp?mode=results sök på: försäkring banträff
och här: http://www.bmwsc.com...cy_gatbilar.htm

Edited by dude, 01 July 2004 - 07:02 PM.


#636 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 July 2004 - 08:50 PM

Intressant läsning! Det verkar som om man tidigare kunde köra försäkrad på bana, men att det försvinner mer och mer :o . Och att om man har förarlicens, då gäller inte bilförsäkringen. SH*T! :9mm: :9mm: :9mm:

#637 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 01 July 2004 - 09:08 PM

Hur stort är intresset? Kan vi göra en uppskattning på hur många som skulle vilja komma?

Jag kommer ifall det löser sig med försäkring och dylikt B)

#638 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 July 2004 - 09:15 PM

Du får väl köra försiktigt annars. Som Kenny Bräck sa när de andra förarna fick yrsel på Texas-velodromen o hävdade att det var medicinskt riskabelt: "Det är ju bara att släppa på gasen". Det är verkligen skitkul att köra på bana, så det tycker jag man ska testa. Men man behöver ju inte ligga på gränsen.

#639 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 01 July 2004 - 09:18 PM

vad jag förstår, så är bilen aldrig försäkrad vid någon somhelst bankörning. för min del, så tycker jag att det är helt ok. ger man sig in i leken.............. jag har åkt på en del träffar och bandagar och det som händer är alltid någon övermodig som tror han är montoya el likn som rullar eller drar i räcket. har aldrig varit med om att ngn oskyldig bil el person blivit drabbad av påkörning el likn. kör med insidan och ha alltid klara regler (förarmöte med genomgång) innan alla drar ut på banan, så blir det inga problem thumbsup det finns dom som ljugit för F-B om att skadorna uppkommit vid en vanlig avåkning på allmän väg och det suger tycker jag.

#640 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 02 July 2004 - 06:09 AM

Hur går det annars med speedstern? Är den ready-to-race? Är motorn mappad å klar? (bromsad?, kurvor?) Om inte, vad är kvar att göra?




4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users