Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#61 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 October 2003 - 12:29 PM

efter att ha följt utvecklingen hos saab, av aluminium-turbomotorn och dess hållbarhet, så rekommenderas inte mer är 230-240hk. tror inte att jag skulle valt denna för gatbruk :D har sneglat lite på 3liters v6:an också. dom har ju en bra potential. har själv sett ett exemplar som gett nära 280hk utan byte av några interna motordelar. fri andning på insug och avgas samt programmerbar insprutning gjorde susen. skall kolla huruvida det finns nån lågeffektsvariant att tillgå, men har för mig att det inte är samma motor i dessa. //anders

#62 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 October 2003 - 01:07 PM

Tänkte att det skulle vara enkelt att besa en bil med SAAB-spisen o samma effekt som VXT. Du ska inte förbättra aerodynamiken o bygga en diesel-speedster-kaross när du ändå håller på, Cd 0,29 istf 0,38? Men det ger väl för lite i banhastigheter, runt 120 km/h. Ricky2772 håller ju på att ta fram främre o bakre clamshells i Italien, förresten, kan de va nåt?

Edited by clipping_point, 29 October 2003 - 01:19 PM.


#63 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 October 2003 - 07:34 PM

aerodynamiken kommer du nog att gilla :D vi har skissat på en lång tunnel med slidingskirts och en 3-delad diffusor. till detta kommer en vinge som genererar tillräckligt med downforce. fram blir det en lagom splitter med sideguernys. har faktiskt varit inne på diesel, men saab/gm har ju ingen riktigt bra i mina ögon. ska ta en diskussion AL i swede team motor om effekter/tillförlitligheter mm. //anders

#64 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 October 2003 - 08:48 AM

Förstår inte ordet "sideguernys". Jag blir sugen direkt, skulle bli helfränt på en gat-speedster!! Du skulle nog kunna kränga nåra stycken här oxå. :groupjump: MS-design (var det dom?) har ju tagit fram ett paket med vinge o breddare som ser avskyvärt ut, styling rakt igenom. thumbsup thumbsup Ändamålsenlig aerodynamik brukar ju vara vacker, jfr flygplan o racerbilar.

#65 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 October 2003 - 08:54 AM

sideguernys är läpparna som sitter en bit upp på sidorna framför framhjulen. dessa är egentligen en aerodynamisk idiotgrej iom att dom har ett enormt drag, men man använder dessa till att skaffa lite mer df på framhjulen för balansen skull. min personliga åsikt har alltid varit funktion före utseende. //anders

#66 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 31 October 2003 - 07:54 AM

Väntar med spänning på de nya bilderna! Side Gurney som i Dan Gurney, förmodar jag, förresten han med "Gurney Flap". Lägger in en bild på dieselspeedstern oxå. Jag tror att taket är en aerodynamisk styggelse på våra bilar, rena Ford Anglia!

Attached Files


Edited by clipping_point, 31 October 2003 - 07:57 AM.


#67 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 03 November 2003 - 10:56 AM

ser mkt bra ut måste jag säga :D

pratade med en raceengineer från öhlins idag, som jag träffade på sviestad när jag körde finalen östgöta-serien.
han berättade lite roliga saker om deras road&track-satser.

dessa är inte byggda av öhlins utan en asiatisk tillverkare. (tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men det ingick också i yamaha-koncernen såsom öhlins).

dämparna blir skickade till sverige för byte av ventiler och intrimning och det är allt som öhlins gör på dessa.

i grunden är det dock en enkel och tidig konstruktion från öhlins.

//anders

fick mig en åthutning :D av öhlinskillen idag ang tillverkaren av r&t-satsen.
dessa tillverkas i sverige av öhlins och inget annat (hans misstag).
samt att systerföretaget heter soqi och inte som konkurrenten showa (vårt misstag).
man lär så länge man lever.

#68 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 November 2003 - 11:58 AM

Jo, jag kan tänka mig att de är lätta att stöta sig med (stötdämparfolket ;-)) De har ju sitt varumärke att skydda och vill väl inte att alla ska veta vilka genvägar man tar. Men dämparna behöver ju inte bli sämre för det. Läste att Ricky2772 köpt en omgång Yokohama A048 för typ 645 €, det skulle vara mumma. Men jag tror inte att de finns i smala dimensioner i 17" o Ricky kör på 16" fram, en Lotusdimension.

#69 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 10 November 2003 - 09:50 AM

Vad säger svenska bilprovningen om att man tar bort "pre-catten"? Lite sugen på att "plocka" bort den i vinter, men som sagt, Vad blir resultatet i bilprovningen?

#70 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 10 November 2003 - 10:00 AM

Vad säger svenska bilprovningen om att man tar bort "pre-catten"?

Lite sugen på att "plocka" bort den i vinter, men som sagt,
Vad blir resultatet i bilprovningen?

pre-catten är enbart för kallstarten i eu-cykeln och har ingen inverkan på svenska avgasmätningen hos sbp.

#71 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 10:03 AM

Oj, e du tebax?! Jag funderar i samma banor, ta bort pre-caten och sätta dit en 200-cell race-kat, lr va det heter. Jag tror inte SBP fattar nåt eller bryr sig :sleepy: , som jag förstått det hela så är pre-catten bara för att reningen ska funka innan stora catten blivit varm. Besiktigar bara bilen med varm motor gissar jag att det inte märks nån skillnad :rolleyes: .

#72 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 10:08 AM

Skulle man inte kunna tillverka ett ersättningsrör som bara var att bulta dit, med snygg strömning. Vad tror du Anders?

#73 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 10 November 2003 - 10:21 AM

Verkar iofs rätt simpelt att plocka bort den...
Och är man lite självisk så kommer man nog inte ha den kvar i 3 år, så egentligen är det ju nästa ägares bekymmer :rolleyes:

Tillverka ett rör, tja... Ser ut som ett svårt rör att göra:

http://www.vx220.org...owto/precat.pdf

#74 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 11:55 AM

..du ville ju ta bort Opelmärket oxå, kolla in http://forum.opel-sp...?showtopic=1000

#75 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 01:39 PM

Har frågat om bromsbelägg till Speedster på Mekonomen (!): EBC green stuff 465 kr ink. moms EBC red stuff 1356 (måste värmas)

#76 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 10 November 2003 - 01:54 PM

Vad e skillnaden på den gröna o den röda?

#77 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 10 November 2003 - 01:58 PM

He he..! Tackar för bilderne... Hajlar inte tyska, men det ser ju inte så svårt ut :saw:

#78 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 02:07 PM

Röda ger nog mer bett, men kan behöva värmas innan de ger fullt grepp. Finns blå oxå. Men talar man om 1400 för 2 belägg så finns ju Pagid RS4-2 och RS14 till liknande pris. RS14 rekommenderas för att ge bättre bromsar av många, men ökar nog skivslitaget. Green Stuff är ju billiga och ger inget damm på fälgarna. De ger oxå bättre bromsegenskaper än originalgrejorna, så det är nog en bra gatkompromiss.

#79 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 10 November 2003 - 08:23 PM

jag har kört med redstuff i princip hela sommaren som ett prov åt gpartners. redstuff funkar förvånandsvärt bra på bana, men inte helt ok på allmän väg. t.ex. så kan jag inte låsa hjulen på torr asfalt utan att ha gjort 2st 70-0 maxinbromsningar innan. greenstuff är nog helt rätt för gatbruk, men tänk på att du måste byta både fram och bak samtidigt för att behålla balansen. ta bort precatten om du känner för det. i sverige så testas ju bara varmegenskaperna hos sbp och där gör ju inte den nån nytta. att göra ett nytt rör tror jag är överkurs, om inte syftet är att kunna återföra bilen till originalskick. har förresten idag måttat på om det inte går att få i en 3,2l (hosthost! menade 2,5 om nån konkurrent ser detta) v6 med f28-låda i min racer. ser inte helt omöjligt. har också handlat (i förebyggande syfte) ett turbogrenrör med aggregat passande till en L850-maskin från saab. nästan nytt för 750:-

#80 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 November 2003 - 11:58 PM

Kul! Gjorde en spoiler till en Speedster för att få den att likna en superbil, ligga fast på vägen när den står still som en Ferrari Enzo............... vacker utan spackel??????????

Attached Files


Edited by clipping_point, 11 November 2003 - 12:01 AM.





2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users