Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#121 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 December 2003 - 12:29 PM

Håller med! Bara jobbigt med vinter, man får väl börja åka slalom lr nåt! Lr gå i ide!

#122 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 December 2003 - 03:42 PM

nu är det ju snowboard-säsong snart :D en vecka i åre är tyvärr det som hinns med i vinter :(

#123 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 30 December 2003 - 10:40 PM

Får nöja mig med att vaxa kärran... :D Ett sant nöja... spenderade en dag igår med vax mm... Det blé tjusigt... Ska ta ett kort tå min " hemmagjorda" sportgrill... Blé ricktigt bra faktiskt...

#124 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 18 January 2004 - 06:37 PM

Jo grabbar, ni har ju lite koll på läget.. Går det att få tag på en VXT i sverige? Säljs den i sverige?

#125 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 January 2004 - 07:47 AM

Ingen aning, trodde att den avvecklas (Speedster) som modell i Sverige. Men att det är lagligt att ta in en, det är det nog ingen tvekan om, den har ju europagodkännande.

#126 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 19 January 2004 - 01:04 PM

Jo, skulle ju iofs gå att ta in den från typ Tysklande eller nått... Är lite sugen på en Turbo Imnotworthy

#127 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 January 2004 - 04:48 PM

Ja med, är såld på turboprincipen. Men nu sitter jag på en NA så det får duga, 0-100 på 6 sek t ex!! Funderar på ett Piperavgas iaf så jag får lite ljud :)

#128 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 19 January 2004 - 05:21 PM

0-100 pe 6 sec e ok, men att göre det på 5 är bättre:) Skall dock chippa den till våren, chipp + luftfilter skulle bli 14 kusar enligt motornord... Inte helt bajsdåligt med tanke på vikten... Sedan är ju pre-catten numera borta, så det kanse gör 0,5 hästar till, vem vet... Ska iaf bli spännande att köra till våren... Jo, har lite planer på att "piffa" upp kärran med lite neonljus och lustgas... Lite "fast and the furious" känsla... Vad tror ni, är det för gay att ha neonljus under och eventuellt i främmre luftintaget? Och hur länge räcker en "burk" lustgas?

#129 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 January 2004 - 05:35 PM

Njae, neon e nog för Toyota Supra-killarna :o Men chip o luftfilter, vad betalar du för det? O e det chippat på rullande landsväg lr ett standardchip?

#130 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 19 January 2004 - 05:42 PM

Chipp skulle gå på 2900:-, luftfilter visste han inte ricktigt, men det kan ju inte vara så dyrt...

#131 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 19 January 2004 - 05:45 PM

http://www.motornord.se/opel40.html
Ser inte speedstern, men på telefon sa han att det skulle gå bra...

#132 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 January 2004 - 07:11 PM

Nä ingen Speedster o Fronteran o Sintran e ju gamla bilar som inte har Ecotech alu-motor vad jag vet? Men 12 hp vore ju mumma :)

#133 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 January 2004 - 09:36 PM

endast vectra/astra/zafira/speedster kan ha z22se och det 2001->.

#134 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 January 2004 - 09:25 AM

11000sek inkl frakt låter lite mkt för så lite effekt, iaf i mina öron.

Hum hum Vortex har skaffat
-ECU remap
-Full Milltek exhaust system

o rapporterar:
Before-
BHP 149.5 @ 5237 rpm
Torque 155.1 @ 4173 rpm


After-
BHP 175.7 @ 5815 rpm
Torque 167.7 @ 4173 rpm

Det kanske finns lite att hämta i avgassystemet iaf? 175 pollar låter trevligt B)

#135 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 20 January 2004 - 10:03 AM

jag träffade en mkt sympatisk kille igår som jobbar på saab. han hade möjlighet att "köpa ut" (obs! inte stjäla)delar från testavdelningen och han berättade lite roliga saker. speedster turbomotorn a.k.a saab l850 lämnar tillförlitligt över 300hk f.n. och det kommer ett nytt uppgraderat grenrör (avsevärt ökat flöde) till modellår -05 som är gjort för större turbo. han har kam-råämnen för egen tillverkning av kammar. saabtoppar som är kokillgjutna istället för lostfoamgjutna (mkt stabilare vid höga effekter). jag passade på att beställa: 1st topp komplett 1st -05 grenrör 32st mekaniska "lyftare" 1st turbovev med stakar och kolvar. 2st kamämnen pratade med en laminova-kille på mässan och han berättade om den nya kompressorsatsen som utvecklas hos srm i sthlm. den skall bli ett option till gm saturn och lämna ca230hk i std-skick. det blir en lysholm skruvkompressor med laminovas chargecooler och ha kapacitet till kanske 300+ vid behov. enl en vän som jobbar åt lysholm , så skall alla insug gjutas i södra sthlm på en namngiven firma :D ps. en kille i teamet har sin morbror som hög chef på srm ;) bearbetning pågår. ds. apropå avgas-system, så har jag precis beställt hem rostfria ljuddämpare och delar för att plocka ihop ett snyggt system till racerbilen. det blir ett extractor 4-1 system (primär-rör 40mm id) och 63,5mm avgas med två dämpare. alla delar inkl till grenrör kostade 3000:- och till det ca 20 tim arbete.

#136 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 January 2004 - 10:19 AM

Det ska bli intressant att se vilka effekter du får! 300 hk med aerostakar o kolvar förstås? Det låter trevligt!! :) Ett tocket grenrör e jag kanske spekulant på oxå, hörrö ...o srm låter superintressant Ska bli kul o se ditt avgas oxå, du bygger inget till gatbilen samtidigt?

#137 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 January 2004 - 01:46 PM

Nu beställer jag ett fullt Milltek avgassystem för £ 650 (utan moms) och de tror inte att jag betalar moms..... undrar hur det här slutar. Vad tror Ni? De tar 650+shipping från mitt kort o inget annat.............

#138 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 24 January 2004 - 05:56 PM

Anders, AmD mäter effekt på en Rolling Road och säger att 24 % förloras i däck och transmission. Vet du om det är en tillförlitlig metod att mäta effekt på? Eller drömmer de?

#139 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 24 January 2004 - 06:32 PM

Anders, AmD mäter effekt på en Rolling Road och säger att 24 % förloras i däck och transmission. Vet du om det är en tillförlitlig metod att mäta effekt på? Eller drömmer de?

24% :o

uppriktigt så fattar jag inte varför alla envisas med att referera till motoreffekt.
det är ju i praktiken helt omöjligt att veta exakta förlusten i drivlinan.
en framhjulsdriven bil ligger någonstans på ca 10-12% och en bakhjulsdriven +2% till.

speedstern räknas ju till "framhjulsdrivna" iom att motorn sitter i drivändan.

kan du inte försöka att fråga om hjuleffekten istället och föra in detta i diagrammet, då kan man ju själv ta ställning till hur mkt bänkkillarna skarvar igentligen.

en original speedster ger förmodligen runt 130hk på hjulen i std med originaldäck

//anders

#140 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 25 January 2004 - 06:05 PM

clipping point: läste på ditt diagram om mods. det känns inte som amd är ett företag där jag skulle investera 10:-. hur kan dom uppge att det skiljer 7hk på motoreffekten och sen 0,5hk på hjuleffekten mellan dessa två bilar. det luktar död hund lång väg här. jag ska bänka min std-bil i vår, på en rototest-rulle som vi får låna på kth och se vad den säger. den visar inom +- 0,5hk i precision har jag för mig. //anders




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users