Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#141 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 January 2004 - 01:40 PM

Visst luktar det! De säljer: -Millteksystem -Chips -Dyno-prov ..o om man köper alla 3 så får man beräknade 175 hk.................I DERAS BÄNK! :lol: :lol: :lol: Vill gärna testa min bil då med, om det går Imnotworthy

#142 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 January 2004 - 10:29 PM

Nu har jag köpt ett Milltek avgassystem! Kommer om nån vecka! Sen måste jag chippa bilen, helst på AmD! Den kommer nog låta fint i alla fall!

#143 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 January 2004 - 11:20 PM

Marcello påstår att orginal har man lambda 0,8 vid drift över 4000 rpm, och att man genom att chippa kan minska luftöverskottet genom att chippa. Kan det stämma? Med så lågt lambda går väl motorn på mager blandning?

#144 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 28 January 2004 - 11:32 PM

under lambda 1 är fett och över är magert. 0.8 låter alldeles lagom vid full last utanför lambdaregleringsområdet.

#145 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 04 February 2004 - 04:33 PM

härlig effektgraf från rototest du hittat :D kom hyggligt nära med min gissning på hjuleffekten iaf :rolleyes: undrar hur många som känner sig lurade av diverse rullande landsvägar efter att sett den.

#146 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 04 February 2004 - 05:07 PM

Ja, den e fin. Den är stulen ur Teknikens Värld åsså har jag lagt in lite engelsk text. Det skiljer ju 10 hk mellan detta test och det som finns på tyska forumet 120/130 hk så detta måste ju bero på förluster däck/rullbana. Så den riktiga förlusten är ca 18 % och inte 24-26 % som AmD säger. Men kan jag få upp effekten 12-14 hk å lite ljud så e jag nöjd :) . Å pengarna är ju inte bortkastade på mitt Milltek-system, de kan användas i fortsatta trimningsåtgärder .....kammar, portning, kompressor.... :groupjump:

#147 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 04 February 2004 - 08:23 PM

tror inte att det är ngn skillnad i princip på rullar och rototestmätningar. förlusterna är ju endast gummits friktion och om jag inte missminner mig, så korrigerar rototests programvara utväxlingen i hävarmsförhållandet med eller utan hjul.

#148 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 February 2004 - 04:15 PM

Nu ligger avgassystemet hemma i vardagsrummet. Hihi! :groupjump: :groupjump: :groupjump: De snackar om en AmD steg3 remap som ska vara så bra till Opeln. Jag fattar inte vad som kan skilja mellan olika mappningar. Förhållandet bränsle/luft e ju 21:1 eller nåt. Tydligen avviker man normalt från det vid högre effektuttag. Men det måste ju vara detaljer man filar på, kan det verkligen ge så mkt? Är det värt resan till AmD eller kan MotorNord göra samma jobb?

#149 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 08 February 2004 - 04:44 PM

det är mest på tändningen som man kan hitta mer effekt. lambda 1 är 14,7:1 och på en sugmotor på max belastning och högre varv, så är max effekt ca lambda 0,9. jag skulle rekommendera claus på turbocenter i sthlm som gör sina mappningar under gatförhållanden (dvs på allmän väg :D ). han ska få mappa min racebil iaf och sen ska vi se om erik på kth kan göra dom bättre på rullarna. men det tror jag inte. //anders har du kollat mitt system i min tråd.

#150 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 February 2004 - 05:09 PM

Ja, systemet såg stiligt ut o extraktorröret rena Top Fuel :groupjump: OBS! 2333 o 2343 är svenska materialbeteckningar. Jag kan ge dig internationellt gångbara om du vill? Tändningen alltså?! Det verkar ju som de hittar en hel del effekt när de optimerar om ECU, Dh_Si t ex hade ju 155 hk före optimering och 170 efter. Värdena kanke är fel, men den relativa ökningen är förmodligen säkerställd.

#151 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 08 February 2004 - 06:10 PM

dom har extrema säkerhetsmarginaler i originalmappen. den ska ju kunna gå på allt från rysk odestillerad fotogen till BP:s 103-oktans soppa utan att knorra. slår vad om att dom knappt rör soppamappen i nån större utsträckning. hade GM använt hjärnan så hade det suttit ett motronic i bilen istället. ta t.ex. 2.5 som sitter i kadett 16v. detta sprut har en utomordentlig knackreglering som gör att tändningen alltid är maximal till situationen. där räcker det med att justera luftmängden(öka andningen) och soppamängd (regulator).

#152 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 08 February 2004 - 06:13 PM

det skulle vara kul att se vad en mappning på en std-bil skulle ge ;)

#153 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 February 2004 - 06:23 PM

Men claus på turbocenter i sthlm fixar det fort o lätt alltså, mappning för 98 oktan osv?! Vad tar han för det? O nu fattade jag -RACE-SPEEDSTERN PÅ ALLMÄN VÄG :o :o :o

#154 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 08 February 2004 - 06:48 PM

han kör alla bilar på allmän väg under mappningen :D ring till honom och fråga om pris och tid. 08-530 353 90. han har ruggigt med jobb, så var ute i god tid. en sak till. fråga om han jobbar med denna typ av sprut?. i min bil sitter det ju mbe941. //anders

#155 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 February 2004 - 06:53 PM

Vad sitter det i min då? Läste också: "Vauxhall have asked dealers to check the timing chains on vx220 2.2 which have VIN numbers from 1N000145 - 1N001492, as there is a small chance of a problem." Det vill säga bilar med prod.nr mellan 0145-1492 kan ha ett generiskt fel med kamkedjan...min e 0248!!

#156 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 08 February 2004 - 07:00 PM

ring till svenska bil i akalla. dom är kanon och är en av få auktoriserade speedster-verkstäder. jag ska kolla vad det är för sprut så fort jag hinner. //anders

#157 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 February 2004 - 07:03 PM

Jo, dom har jag pratat med tidigare. Mkt trevliga. Kanske borde ha vänt mig dit med min gaspedalsgivare, den fick jag betala 2/3 av bara för att det var import, annars var det ju gratis.

#158 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 09 February 2004 - 05:09 PM

:angry: Måste sälja lilla bettan till våren... Har nu skaffat vovve, lite trångt i opeln med vovve och brutta... Suck, den romansen blé inte lång... Har dock fundering på Audi S4 eller volvo V70 R istället, de rör ju åxo lite på sig...

#159 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 February 2004 - 05:15 PM

Oj, det är därför man har 2 bilar...lr som jag 5!! Tänkte köpa en Audi TT 4X4 som vinterbil.............. ;)

#160 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 10 February 2004 - 06:02 AM

Har inte råd med 2 st bra bilar, Ska det bli en till bil så får man åka i skrithög, som nu en jävla saab 900, usch... Roligare då att lägga kulorna på en "rolig" bil som man kan köra året runt... Eller skulla man ju kunna dumpa bruden o ha kvar vovven, då får man ju plats ;)




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users