Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#161 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 February 2004 - 03:29 PM

Anders, du som bygger avgas o har koll. Kan man bygga ett vettigt grenrör med den plats som finns 4-1 eller 4-2-1. Regal har ju ett men det ser inte så festligt ut.

#162 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 February 2004 - 04:13 PM

inga problem. det enda som krävs är massor med tid samt högvis med material att jobba med. ett sätt att underlätta grenrörsbygget är att skippa original/eftermarknadsljuddämperiet och hushålla med det utrymmet också för ett komplett system. det stora problemet är att det kommer kosta fläsk för en ev. kund att få det gjort. en gissning är ca 4-5000:- i material och ca 40-50 timmar. det skulle stoppa på ca 25000:- monterat och klart inkl termotec till hela systemet. men till sig själv kostar det bara tid i princip. jag överväger att göra ett komplett system till frugans bil om tiden räcker i vår/sommar. //anders

#163 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 February 2004 - 04:20 PM

Frugans bil, e de den gröna? Det ser ut som om du drar dina rör ÖVER en tvärbalk men original är UNDER...o man har bagage där du har grenrör typ, stämmer det? 5 papp e ju vad Regals kostar

#164 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 February 2004 - 05:47 PM

Frugans bil, e de den gröna? Det ser ut som om du drar dina rör ÖVER en tvärbalk men original är UNDER...o man har bagage där du har grenrör typ, stämmer det?

5 papp e ju vad Regals kostar

på racebilen behöver jag inte bekymra mig om bagaget :D

originalet går ju rakt ned och svänger sedan mot förarsidan för att sen göra en u-sväng in till ljuddämparen.

jag ska kolla in på regal:s hemsida.

#165 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 February 2004 - 05:52 PM

jag tror att regal har kompromissat lite väl mkt med optimala rörlängder för att få det att passa till originalsystemet. till min motor så har jag 650mm primärrör (44.5mm yd) inkl längden från ventil till avgasport.

#166 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 February 2004 - 07:44 PM

Tror jag med, kort o knubbigt e va de e! 650 mm låter mumma, e de optimalt? Konstigt att de bara får ut 181 hk med portad topp o racekammar :o :o Det kanske ska till riktiga doningar på inloppet oxå? Tycker de borde kunna få 190 pollar med alla dom modsen.... de trodde nog dom med! :groupjump: :groupjump: :groupjump:

#167 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 February 2004 - 08:22 PM

Tror jag med, kort o knubbigt e va de e! 650 mm låter mumma, e de optimalt? Konstigt att de bara får ut 181 hk med portad topp o racekammar :o :o

Det kanske ska till riktiga doningar på inloppet oxå? Tycker de borde kunna få 190 pollar med alla dom modsen.... de trodde nog dom med! :groupjump: :groupjump: :groupjump:

om det är optimalt vet jag inte. frågar man grabbarna på kth el likn får man ju till svar att det inte går att räkna ut helt exakt utan att köra motorn "tom" i bänk för att mäta flöden mm.

och ändrar man sen insugslängden lite , så stämmer inte uträkningarna längre.
börja om från början igen.

tur att man lärt sig mkt den svåra vägen genom test test och åter test.

här finns lite bra program att använda.
http://www.bgsoflex.com/auto.html

#168 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 February 2004 - 03:43 PM

Tänkte köpa Toyo Proxys 205-40-17 fram o 235-40-17 bak men diametern minskar 1" fram. Vad tror du besningen säger om det? Det borde ju vara lättare att klara frigången i hjulhuset! Annars måste man gå upp på 215-45-17 för att få samma diameter

#169 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 February 2004 - 06:59 PM

Men då måste man använda SAAB-fälgar med 10 mm spacers!

#170 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 18 February 2004 - 07:10 PM

är du intresserad av oz-fälgar till kanonpris?. fick idag ett försäsongshäfte med bra erbjudanden. ett exempel: crono evolution 7 x 17" för 1625:-/st inkl moms (lättviktmodell) finns även i 8 x 17" har jag för mig. fanns många flera i prisklass från 1200:- och uppåt. varför måste du använda saabfälgar?. det finns ju hur mkt som helst att välja på. du kan i princip använda alla 5-bultade från saab/volvo/ford/mercedes/audi m.fl. bara man kollar att offseten duger. //anders

#171 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 February 2004 - 11:14 PM

De såg fina ut ...å lätta. Drömmer om lite bättre bromsar o gissar att cykeldäck fram inte är det bästa att nita med. Men det får nog duga i år, satsar ev. stålar på att omoptimisera motorn till mitt Milltek-system. Audi-fälgar har jag ju iofs i garaget.....hum

#172 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 February 2004 - 05:06 PM

Hörrö Anders, vad tror du om One-Click från AmD? Att kunna få Vortex settings till min som oxå har Milltek, kan det funka? Lr måste man köra på rullande landsväg? Lr kan man ladda in programvaran o finjustera hemma????

#173 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 March 2004 - 01:45 PM

Anders! Hoppas att bygget går bra! Läste att du tampades med en galning?! Vad tror du om sån här filtertrimning, K&N etc? Verkar skumt att sätta dit ett oljat bomullsfilter som dessutom orsakar beläggningar och AMM-haverier. Har du nåra erfarenheter?

#174 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 22 March 2004 - 09:22 AM

Anders!

Hoppas att bygget gÃ¥r bra! Läste att du tampades med en galning?! Vad tror du om sÃ¥n här filtertrimning, K&N etc?  Verkar skumt att sätta dit ett oljat bomullsfilter som dessutom orsakar beläggningar och AMM-haverier. Har du nÃ¥ra erfarenheter?

varför köpa ett dyrt filter när t.ex. ett saab 900-filter har bättre filtrering och lägre mottryck :D

jag har tidigare provat olika filter på rullarna och inte funnit en enda hk mot ett 900-filter monterat i en airbox med kall-luftsintag.

enda skälet till att köpa ett "sportfilter" är väl utrymmesskäl eller att man inte har tid/kunskap/verktyg att göra en egen lösning.

amd oneclick har jag inte hört talas om tidigare, men det kan väl funka till 95% att köpa en mapp till en liknande bil.

jag ska hämta mina delar från mantacrap hos min bror om 10min.

//anders

Edited by dude, 22 March 2004 - 09:23 AM.


#175 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 22 March 2004 - 09:32 AM

jag ska hämta mina delar från mantacrap hos min bror om 10min.

:lol: :lol: Mantacrap. Kul att prylarna kommit. Nä jag avfärdar alla påståenden om effektvinster, men ville kolla med dig oxå. Som har mätt. Hoppas du får allt klart i tid.

PS.Köpte en sån där G-kraftmätare nu, får se om det är nåt att ha

#176 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 23 March 2004 - 07:42 PM

Tjena tjena ;p har planerat att importera en Speedster i ett halvår nu cirka och det var meningen att jag skulle ta in en nu om 1-2 månader. har några små frågor bara :) Har en schysst på gång men det är några småfel på den, främre stötdämparen är skadad, glaset till den bakre lampan är trasigt, och framrutan har en spricka. Och så lite smårepor, men i övrigt är den helt okej, det är en 2.2, årsmodell 03 och har gått 100 mil enbart. Har ni någon ungefärlig koll på vad det skulle kosta om man bytte ut stötdämpare, vindruta och bakre glaset till lampan? En annan fråga är vad som händer med garantin från opel då bilen byter ägare / blir importerad till Sverige? vore kul att snacka med någon svensk speedster ägare angående lite rekomendationer i mitt köp, adda gärna på ICQ: 6764411 eller MSN: jawz@lawyer.com eller svara bara här annars ;)

#177 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 23 March 2004 - 07:56 PM

Tjena tjena ;p

har planerat att importera en Speedster i ett halvår nu cirka och det var meningen att jag skulle ta in en nu om 1-2 månader. har några små frågor bara :)

Har en schysst på gång men det är några småfel på den, främre stötdämparen är skadad, glaset till den bakre lampan är trasigt, och framrutan har en spricka. Och så lite smårepor, men i övrigt är den helt okej, det är en 2.2, årsmodell 03 och har gått 100 mil enbart.

Har ni någon ungefärlig koll på vad det skulle kosta om man bytte ut stötdämpare, vindruta och bakre glaset till lampan?

En annan fråga är vad som händer med garantin från opel då bilen byter ägare / blir importerad till Sverige?

vore kul att snacka med någon svensk speedster ägare angående lite rekomendationer i mitt köp, adda gärna på ICQ: 6764411 eller MSN: jawz@lawyer.com eller svara bara här annars ;)

om du inte är väl bevandrad ang att reparera uddabilar som denna, så är det lätt att missa saker som är skadade.

tyskarna är rätt duktiga på att glömma att berätta det som inte syns, när man handlar krockat i tyskland.

om det nu är så lite skador som du säger och du lämnar bort hela jobbet, så borde repkostnaden bli runt 20-30000:- utan omlack.

en framruta kostar ca 12000:- inkl montering.
baklyse ca 3000:-
stötdämpare komplett ca 3000:-
en bra hellack kostar ca 25000:- och uppåt.

självklart finns det ju billigare sätt om man har bekanta eller tummar på kvaliteten.

garantin är f.ö. worldwide, men du måste ta dig till en speciellt auktoriserad speedsterverkstad för att få garantijobb utförda.
i sverige finns det nog mindre än 5st sådana.

det är oerhört svårt att värdera en sådan bil utan att sett skadorna , men en gissning mellan tumme och pekfinger runt 140-160´ är nog vad dom brukar begära.
i sverige skulle en sådan vara värd runt 200-220´reparerad och färdig.
en okrockad likadan runt 240-250´kanske.

//anders

#178 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 23 March 2004 - 08:05 PM

Tjena tjena ;p

har planerat att importera en Speedster i ett halvår nu cirka och det var meningen att jag skulle ta in en nu om 1-2 månader. har några små frågor bara :)

Har en schysst på gång men det är några småfel på den, främre stötdämparen är skadad, glaset till den bakre lampan är trasigt, och framrutan har en spricka. Och så lite smårepor, men i övrigt är den helt okej, det är en 2.2, årsmodell 03 och har gått 100 mil enbart.

Har ni någon ungefärlig koll på vad det skulle kosta om man bytte ut stötdämpare, vindruta och bakre glaset till lampan?

En annan fråga är vad som händer med garantin från opel då bilen byter ägare / blir importerad till Sverige?

vore kul att snacka med nÃ¥gon svensk speedster ägare angÃ¥ende lite rekomendationer i mitt köp, adda gärna pÃ¥ ICQ: 6764411 eller MSN: jawz@lawyer.com    eller svara bara här annars ;)

om du inte är väl bevandrad ang att reparera uddabilar som denna, så är det lätt att missa saker som är skadade.

tyskarna är rätt duktiga på att glömma att berätta det som inte syns, när man handlar krockat i tyskland.

om det nu är så lite skador som du säger och du lämnar bort hela jobbet, så borde repkostnaden bli runt 20-30000:- utan omlack.

en framruta kostar ca 12000:- inkl montering.
baklyse ca 3000:-
stötdämpare komplett ca 3000:-
en bra hellack kostar ca 25000:- och uppåt.

självklart finns det ju billigare sätt om man har bekanta eller tummar på kvaliteten.

garantin är f.ö. worldwide, men du måste ta dig till en speciellt auktoriserad speedsterverkstad för att få garantijobb utförda.
i sverige finns det nog mindre än 5st sådana.

det är oerhört svårt att värdera en sådan bil utan att sett skadorna , men en gissning mellan tumme och pekfinger runt 140-160´ är nog vad dom brukar begära.
i sverige skulle en sådan vara värd runt 200-220´reparerad och färdig.
en okrockad likadan runt 240-250´kanske.

//anders

Men täcker opels vagnskadegaranti såna här mindre krockskador efter att man importerat bilen?
Denna bilen ligger ungefär runt 145K i pris, går nog att få ner lite till, bilen står i holland och en vän till mig som är bosatt i holland ringde idag och frågade om just skador som inte syntes i anonsen och det var dom jag nämnde som bilförsäljaren uppgav. Kanske är mer värt att gå upp till prisklassen 170K och få en finare bil. Det jag värderar mycket är ju att hardtop medföljer.

#179 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 23 March 2004 - 08:22 PM

speedstern har inte vsg och om den hade haft det, så hade dom nog reparerat den redan i holland. hardtopen är inte ett sånt hett tillbehör tycker jag. jag har en till min ena och den har jag använt 10min. bilen blir inte direkt tystare eller tätare med den. dessutom kan man inte ta bort ht:n och lägga den i skuffen eller likn. //anders

#180 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 23 March 2004 - 09:46 PM

speedstern har inte vsg och om den hade haft det, så hade dom nog reparerat den redan i holland.
hardtopen är inte ett sånt hett tillbehör tycker jag.
jag har en till min ena och den har jag använt 10min.
bilen blir inte direkt tystare eller tätare med den.
dessutom kan man inte ta bort ht:n och lägga den i skuffen eller likn.

//anders

Ska kolla vidare på hur mycket jag kan få ner priset på den och se ifall det blir värt att reparera den, känner ändå lite folk som kan hjälpa till med reparationer så den kostnaden inte blir så dyr. Men om det inte lönar sig får jag nog leta lite efter en mer felfri speedster i lite högre prisklass. finns många runt 170K som enligt anonser ska vara felfria, fast man får kolla upp det noggrant :)

Edited by JawZ, 23 March 2004 - 09:47 PM.





2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users