Jump to content

Photo

2.4 Inlet Manifold

• Please log in to reply
65 replies to this topic

#21 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 07 September 2007 - 02:41 PM

När jag hämtade insuget hos Norrorts bil och Van berättade de att fler hade beställt.

Undrar vem det kan vara? :rolleyes:

#22 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 09 September 2007 - 09:13 PM

Jaha så kunde man inte hålla sig utan var tvungen att dit o pilla lite. Orginalsuget är nu ur bilen, med Marks Guide har det hitills varit en enkel historia. Se till bara att ha en hålad torx till alublecket som håller ECU kablarna. Alla packningar utom en liten rackare som satt i mitten på orginalet passade perfekt, så spring inte och handla i onödan. Då de som satt var fräscha, så var det bara att flytta över. Skall jaga på slang, loctite, alubläck, packning på tub till den mittersta lillapackningen och en Corsa ventil i morgon. Det enda fråge tecknet just nu är vad man gör med "The hose for the exhaust gas recirculation " Antar att en direkt översättning är: Anslutning för avgasåtercirkulation. På Marks Guide finns en god beskrivning om avlägsnandet, men tyvärr nämns den inte vid återmonteringen. Skall kolla lite på Vockys tråd och/eller droppa ett mail till Mark. Om någon har ett tips så är det självklart välkommet. chinky chinky Återkommer i ämnet. /Peter

#23 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 10 September 2007 - 10:50 AM

Juhupp! Nu väntar vi bara på en beskrivning med bilder och svensk text tillsammans med inköpslista, artikelnummer, en måttsatt ritning på alu-hållaren samt en vacker bänk-graf. :D GRATTIS!! :groupjump: :groupjump: Jag är jätteavundsjuk.

#24 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 10 September 2007 - 02:37 PM

varför måste man ha en ny backventil från en Corsa?

Edited by Turbo², 10 September 2007 - 02:37 PM.

#25 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 10 September 2007 - 04:27 PM

varför måste man ha en ny backventil från en Corsa?

Det är olika slanddiameter på in och utgången på den ena och samma på den andra.

#26 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 11 September 2007 - 10:15 AM

Efter lite undersökande, så insåg jag att det är en EGR blocker som skall till. Så nu har jag filat till en sådan. Skall prova att få på den ikväll. Alla slangar mm är fixat, däremot verkar det som om orginal ventilen kan funka med en slang som införskaffades på Micro. Vet mer ikväll! /Peter :groupjump:

#27 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 11 September 2007 - 03:28 PM

Ingen som funderar på Dbilas insugs kit? Dom utlovar upp mot 23-25 hk Men dock 1585 Euro

#28 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 11 September 2007 - 03:37 PM

Ingen som funderar på Dbilas insugs kit? Dom utlovar upp mot 23-25 hk
Men dock 1585 Euro

Vad ska man med det till när man kan köpa detta för 99 pund (via brittiskt gruppköp jag skrivit upp mig på) :D

Mark fick ju ut 38 hkr av 2.4 manifoldet + avgassystem

EDIT: för er som vill haka på gruppköpet så finns det på z22se.co.uk forumet i Tuning sektionen som en sticky post.

Gruppköpet arrangeras av Courtenay Sport och priset är £99 pund inklusive VAT, det tillkommer fraktavgift till sverige på £28.95

Totalt pris inklusive frakt blir då £127,95 vilket motsvarar 1792:- med aktuell kurs :)

Senast den 14:e September bör man skriva in sig för gruppköpet isåfall.

chinky chinky

Edited by JawZ, 11 September 2007 - 06:15 PM.

#29 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 11 September 2007 - 10:14 PM

Tja Det är ju definitivt en 700 hundring ner från det jag betalade! Tillkommer det ingen frakt från England, eller skickar de direkt hem? Kvälls rapport! 1. Alla moment fotas, så bilder finns. Däremot så väntar jag med att lägga ut dem tills jag fått ihop det hela. Dumt och lura i någon något som sedan visar sig vara fel. 2 EGR blocker på plats, filade till en 3 mm plåt i samma format som orginal hållaren, flyttade även över den metal packning som satt från början. Lackade även plåten med värmetålig färg (mot rost osv). 3. Använde hålade metalband för att forma till hållare för ECU:n. När allt verkade passa lackade jag även dessa. Har kollat så att hela härligheten går att få på plats. Precis som Mark beskrev, så får man trixa lite, men in går det. 4. Plockat loss plast höljet på generatorn och kapat ur kondingen. Satt en lång, lång stund och kliade mig i huvudet. Det eftersom jag inte fattade hur anslutning två till kondingen funkade. Det går en liten metall skena i plast höljet till den övreskruven. När jag insåg det, så var det enkelt. Kvällen har sedan tillbringats vid lödkolven för att fixa kablaget, vilket nu är klart. Har valt att löda alla anslutningar. Då det inte är helt enklet att få lödloppan att fästa säkert på brickan på + terminalen på kondingen (brickan) så tog jag en lagom bult med låsbricka och mutter och sedan lödde fast en vanlig kabelsko på kabeln. Efter det epoxade jag allt, så att det inte kan lossna eller korta. Förhoppningsvis kan jag börja montera ihop det hela i morgon kväll. Nu hoppas jag på fint väder till helgen och att allt funkar, då tar jag Speedstern till STCC Sturup. Förresten, när jag såg Marks PVC rör på insuget, så slog det mig att man borde kunna använda 75mm vattenledningsrör och muffar hela vägen. Har köpt ett 50 cm rör, en 90 graders och en 45 graders böj med två lås ringar. 90 gradarn passar +perfekt på TB med lite Sikaflex och jag tror att jag kan få ihop det med mitt KN57i filter i andra änden också. Skall bara kapa ner 90 gradarn 50-60 mm för att sänka det hela. Sedan är det ju bara att borra 3 hål på röret trycka i en sensor och limma ditt två anslutningar i andra änden. Total kostnad för kitet 91 spänn på Bauhaus + kostnad för Sika flex. Kan de va nåt? :P Natti natt /Peter

Edited by OC_Peter, 11 September 2007 - 10:18 PM.

#30 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 12 September 2007 - 04:39 AM

Men dock 1585 Euro

Vackert är det, men en aning dyrt :P

Posted Image

Tillkommer det ingen frakt från England, eller skickar de direkt hem?

Jo, £28,95 enligt vad JawZ skriver...

#31 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 13 September 2007 - 07:47 AM

Hej på er! Kändes som att det var dags med en lite rapport efter gårdagens vedermödor. Fick ihop allt vad det gällde ändringarna på generatorn och kondingen. Men när jag försökte passa in det nya insuget, så fanns det inte en chans att få det på plats. Kortade 12v bulten på generatorn med ca 1 cm, men det fattades ändå ca 15 mm för att kunna passa in det nya insuget. Efter lite funderingar och viss ångest, satte jag kapen i insuget. Gavlarna på plenumet sticker ut just ca 15 mm. Kapade bort den änden som sitter mot generatorn. slipade ner kanterna (hålet som blir är betydligt mindre än diametern på gaveln. Kikar man på den, så sitter det en cirkel med vad som ser ut som fasade flänsar stansat i plasten. ytterkanten på den, är diametern på hålet). Därefter epoxylimmade jag det nerslipade locket. När det hela hade torkat och jag konstaterat att det var helt tätt var det enkelt att få dit insuget. Puh. Efter det monterades ECU, TB, kablage och sensorer. Ett råd, då det gäller oljestickans hållare (sitter fäst i orginal suget). Änden på den sitter instucken med 2 tätningar, men är bara att försiktigt lirka ur. Rådet är "GÖR DET FRÅN BÖRJAN". Jag vet en kille som inte gjorde det (jag), utan försiktigt bände i den, vilket inte gick bra. Det sitter urfasningar som håller packningarna på plats. Dessa extraknäcker även som brottanvisningar. Ny är beställd på Opel (321:-), det eftersom ingen verkar finnas att uppbringa på någon skrot i landet. Det löliga var att när jag väl tog ur och kikade, så dolde packningen sprickan, utan först då jag tryckte tillbaka den, så gick den av. Soim tur är var det en baggis att få ur den del som satt kvar. Har gjort en temporär fix som både håller tät och sitter kvar, tills delen kommer. Summering, allt sitter där det skall. Startade motorn, lät som om den gick på tre cylindrar och hoppade som en traktor. Började oroa mig för att det kommit in något under tiden att insuget varit väck (tips 2 täck över ingångarna så slipper man den oron). Så bort med stiften, veva runt med maskin, allt verkade normalt, ett stift såg lite blöt ut, loss med batteri pol igen, koll av ECU kontakter och dess stift, allt helt normalt. Ihop med allt prova igen. Allt fungerar normalt, tomgången lite ojämn i början. Tog en liten runda med extremt lugn körning. Allt känns normalt, motorn uppför sig snällt. Senare idag skall jag göra lite mer tester så får vi se om det ger något. Just nu känns det som om att jag är glad att den funkar! :) /Peter

Edited by OC_Peter, 13 September 2007 - 07:50 AM.

#32 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 13 September 2007 - 09:17 AM

Grattis! Lycka till med "inkörningen" nu då. Konstigt att du behövde kapa i insuget när Mark inte behövde det. Olika typer av insug? Skillnad i toleranser mellan bilarna? Bända i blocket? Fingerfärdig Holländare? Nu blev jag lite orolig.

#33 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 13 September 2007 - 11:12 AM

Grattis!

Lycka till med "inkörningen" nu då.

Konstigt att du behövde kapa i insuget när Mark inte behövde det.
Olika typer av insug?
Skillnad i toleranser mellan bilarna?
Bända i blocket?
Fingerfärdig Holländare?

Nu blev jag lite orolig.

Vet inte om det är möjligt att justera generatorn något, men remmen till den styr ju det hela. Skall man pilla generator så blir det fort ett Clamoff job.

Som jag såg det fanns det inget alternativ än att kapa. Men det var en enkel operation och det verkar som att det blev bra. Har varit ute en sväng och kört, det känns ok, definitivt inte sämre än innan iaf.

Men det behövs mer mil för ECU:n

/Peter

Edited by OC_Peter, 13 September 2007 - 11:12 AM.

#34 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 13 September 2007 - 01:55 PM

Men dock 1585 Euro

Vad ska man med det till när man kan köpa detta för 99 pund (via brittiskt gruppköp jag skrivit upp mig på) :D

Mark fick ju ut 38 hkr av 2.4 manifoldet + avgassystem

EDIT: för er som vill haka på gruppköpet så finns det på z22se.co.uk forumet i Tuning sektionen som en sticky post.

Gruppköpet arrangeras av Courtenay Sport och priset är £99 pund inklusive VAT, det tillkommer fraktavgift till sverige på £28.95

Totalt pris inklusive frakt blir då £127,95 vilket motsvarar 1792:- med aktuell kurs :)

Senast den 14:e September bör man skriva in sig för gruppköpet isåfall.

chinky chinky

Problemet som jag ser det är att man måste kapa o klydda med en massa saker...
Undrar hur mycket bara insuget gör på sig...

#35 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 13 September 2007 - 06:37 PM

Nu är jag också med på listan till gruppköpet. Ser ett par svenskar till, någon här som vet hur man betalar handpenningen för att komma med på beställningen? :unsure:

#36 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 18 September 2007 - 02:21 PM

Nu har jag betalat handpenningen på £25 genom att ringa till Mark Watts på Courteney (+44 1692 404313). Frakten till Sverige är £34.95.

#37 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 21 September 2007 - 07:53 PM

Hur går det med milen Peter? Går bilen i 200 nu :P

#38 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 22 September 2007 - 08:05 PM

Hur går det med milen Peter?

GÃ¥r bilen i 200 nu :P

Jag önskar !

Har bekymmer!

Efter att motorn blivit ihop satt tog jag det lungt ett tag. Efter ett antal mil började jag prova lite. Allt känns perfekt. Maskin har ett helt annat ljud och vrid effekt kurvan känns väldigt annorlunda.

MEN, när jag slängde en blick i bakspegeln efter att ha passerat en rondell o god fart körde jag nästan av vägen. Slaget vid Lützen måste ha varit nära detta. Rök över allt, grå vit, antagligen olja.

Gjorde tester, fullgas inga problem, men svänger jag åt ena eller andra hållet verkar det som om oljan rinner rakt in i en eller flera cylindrar. Har kollat allt jag kan komma på.

Komptest, ger helt jämt tryck över alla cylindrar. Gjorde ett s.k Leak down test idag. på sista cylindern lyckades jag med bedriften att kränga av generator remmen. Hade ingen 4 kants nyckel i 3/8 dels storlek så att jag kunde slacka spännrullen, (hittade en hemma nu), så i morgon åker den på igen.

De tre cylindrar som jag hann kolla så iaf perfekta ut. Läckage på mellan 1 och 4 % (ilket skall vara normalt).
Så antagligen åker orginal suget in under morgondagen så att jag kan verifera om det är orsaken eller ej.

Men om det skulla vara det, så borde ju andra ha fått problem. Skumt är det iaf, om någon har några ideér så mottages de tacksamt.

Tråkigaste nu är att det inte blir någon konbana i morgon, hade verkligen sett fram mot det.
:(

Mvh
Peter

#39 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 22 September 2007 - 08:47 PM

Ajajaj :o Det låter ju inte bra. Inte för att jag vet något om motorer egentligen men inte kan detta hänga på insuget? Kan något ha hänt vid monteringen? Vit rök, ska inte det tyda på vatten? Nu håller jag tummarna för dig.

#40 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 23 September 2007 - 05:25 PM

Jaha ännu en dag i garaget är till ända. Generator rem åter på plats. var lite trångt men enkelt med en 3/8 dels spärrskaft som passade perfekt på tryckrullens arm. Leakdown test genomförd. <1% läckage på alla 4 cylindrana. Puh! Så återstod att plocka bort insuget igen. efter att trottleboxen var borta, kunde jag konstatera att det låg ca halvliter olja i insuget. så bort med resten och kika. Mellan de mittersta cylindrarna sitter en mindre packning. Gissar arr det är till nedre vevhusventilationen ( har inte hunnit kolla upp det. Den packning som sitter i orginalö passar inte i det nya. Jag gjorde en enkel tätning mellan uttaget i det nya suget med den gamla packningen. Nu näer jag kikade så var tätningen i stort sett borta. Jag vet inte i nuläget hur mycket tryck det blir där under körning, men då hålet varit stort mistänker jag att oljan helt enkelt skvimpat in den vägen och sedan samlat sig på botten i insuget. När jag sedan svängt kraftigt, så blandade sig luften med oljan och dimma uppståd i norvästra Stockholm. Har ny gjort en betydligt hållbarare lösning med 2-komp. Det hela har fått härda alla delar monterats tillbaka. Senare i kväll skalljag ut och testa igen. Så rådet från mig blir nog att beställa hem den packning som skall sitta på det nya insuget. Då kan man ju iaf vara säker på att det funkar. Jag skall kolla part nr imorgon. Mvh Peter

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users