Vinterplaner
Posted 04 December 2007 - 07:18 PM
Posted 04 December 2007 - 07:46 PM
Posted 04 December 2007 - 08:54 PM
Vad kör du med för belägg bak? Jag har använt Mintex 1144(tror jag de heter) och har inte märkt de bromsproblem som du beskriver.
Standard. Har Ferrodo liggandes men inte provat att montera. Känslan är precis som i en tävlingsbil om du lägger för mycket broms bak. Att inte alla upplever problemet är märkligt då det bör bero på den kraftigt ökade lastförskjutningen och bromssystemets dimensionering. Du får läsa mer på tråden under tuning delen och läsa alla ideer.
http://www.vx220.org...showtopic=48280
Däckval, hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar osv lär alla påverka då det påverkar greppnivån och därmed lasförskjutningen. Hårdare fjädrar fram och mer kompressionsdämpning diskuteras som lösning för att den geometriska lastförskjutningen skulle minska . Visst gör den det men ganska lite. Dock skulle samtidigt greppet minska med mer lågfartsdämpning och hårdare fjädrar fram vilket tillsammans kanske skulle vara tillräckligt. Dock inte det resultat jag kommit fram till.
Kör du med ABS?
Inga modds på g?
Posted 04 December 2007 - 10:50 PM
Posted 05 December 2007 - 07:19 AM

Posted 05 December 2007 - 09:15 AM

Posted 05 December 2007 - 10:24 AM

Posted 05 December 2007 - 02:44 PM

Posted 05 December 2007 - 03:41 PM

Posted 05 December 2007 - 04:05 PM
Har du kontakt med Jim? Jag beställde av honom i slutet av juli och först var det ombyggnad av verkstaden och knäpptyst, när han till slut svarade så var det på gång om någon vecka. När det gått det tredubbla frågade jag honom igen, knäpptyst i någon vecka innan han skyllde på något nytt men om ett par veckor så skulle det vara klart. Han har tydligen varit sjuk under hösten också och efter det lovade han igen att det skulle vara klart om ett par veckor men det har gått typ sex veckor igen och nu svarar han inte alls på mail. Vad är det för skit?Med lite tur hinner det dyka upp ett 2bular-avgassystem också. Ryktet säger att Jim även klurar på ett 4.2.1-grenrör, men det får bli nästa vinter isåfall.

Posted 05 December 2007 - 08:06 PM
Hade forst planer pa att kopa mig Nitros fjadring till iar. Men ar nu jakligt suger pa dbilas kitt med annat insug cam portning extraktor och map. Detta tillsammans med ett en egen byggd "downpipe" skulle nog kunna gora susen. Fast a andra sidan sa behovs verkligen ny fjadring.......
Funderade forst pa att utelamna cam och portning och istallet ta fjadring. Men nar jag nu anda borjar fixa sa vill man liksom gor allt. Far nog aven se over min koppling lite. Kan ibland lukta lite om man kor lite hardare pa bana.
Vill du köra snabbt på bana så skall du definitivt satsa pengarna på fjädring. Du har ju redan R-däck så din bil måste ju kränga ordentligt. Styvare fjädrar, 20-30 mm lägre bil samt bättre dämpare gör underverk för väghållningen och chassiresponsen. Jag har inte provat något av kitten som säljs men för en given fjäder så brukar enklare och därmed billigare dämpare ge sämre respons och komfort.
Jag kan även starkt rekomendera en styvare k-hämmare fram, ger ytterligare mindre krängning och bättre respons vilket gör att framändan kommunicerar betydligt bättre och man känner gränserna lättare. Det sugröret som sitter standard är inte mycket för världen. De dämpar satser som säljs är troligtvis framprövade med std k-hämmare så det kan ge något mer understyrning men fördelarna överväger klart och understyrningen är enkel att justera bort med hjulvinklar eller höjder.
Posted 05 December 2007 - 08:10 PM
Vad göra i vinter Jalle....
Det står en B204L på garage golvet med 0 mil på sig. En F40 låda med rätt gavel kan vara på väg om allt går bra.
Men om det blir något gjort....det vet jag inte. Krävs ju en stor ansträgning där
Dock så blir det nya belägg runt om, byta broms vätska och kolla över alla skruvar i hjul upphägningen som brukar lossa !!! under året.
Skruvar du i G i mellan dagarna
Intressanta planer du har. Jag trodde du hade fullt upp med ditt andra projekt?
Blir nog inget skruva under julen, bilen står inklämd bland andra bilar och husvagnar så åtkomsten är minimal. Blir bara att ta ur boxen och skicka till Klasen. Får göra som förra året, ta ledigt en vecka och få ordning på bilen.
Jag o Sahlin kanske kommer förbi o tittar till dina grejer, vore kul och se hur det framskridit sedan sist.
Posted 05 December 2007 - 08:20 PM
För min del blir det inga chassiuppgraderingar, de är redan klara - men - bilen är i akut behov av att vägas in ok, hade bara 58% crossweight när jag vägde den på Emmaboda (det var därför jag körde så långsamt
). Behöver hjälp med chassiinställningarna i övrigt (hjulvinklar, dämparjusteringar, lufttrycksjustering) - man kanske skulle boka Lunda flygfält i vår och muta någon chassikunnig Speedsterförare
![]()
En kompis som har ett företag som skruvar med race Porschar har både vågar och linor. Om ett antal Speedster ägare gick ihop och kom samtidigt skulle man kunna justera in utrustningen och sedan skulle det gå snabbt och smidigt att både justera både hjulvinklar och corner weight. Om intresse finns till våren så kan jag höra med honom vad han skulle ta och om det är möjligt att komma in.
Har bara kört konbana en gång men min erfarenhet är att det kräver lite andra inställningar än bana dock kan man komma ganska långt. Fördelen är att man snabbt kommer ut på banan igen och kan känna av ändringen samt att det finns gott om utrymme att snurra på.
Edited by jarl, 05 December 2007 - 08:23 PM.
Posted 05 December 2007 - 08:41 PM
Vad kör du med för belägg bak? Jag har använt Mintex 1144(tror jag de heter) och har inte märkt de bromsproblem som du beskriver.
Standard. Har Ferrodo liggandes men inte provat att montera. Känslan är precis som i en tävlingsbil om du lägger för mycket broms bak. Att inte alla upplever problemet är märkligt då det bör bero på den kraftigt ökade lastförskjutningen och bromssystemets dimensionering. Du får läsa mer på tråden under tuning delen och läsa alla ideer.
http://www.vx220.org...showtopic=48280
Däckval, hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar osv lär alla påverka då det påverkar greppnivån och därmed lasförskjutningen. Hårdare fjädrar fram och mer kompressionsdämpning diskuteras som lösning för att den geometriska lastförskjutningen skulle minska . Visst gör den det men ganska lite. Dock skulle samtidigt greppet minska med mer lågfartsdämpning och hårdare fjädrar fram vilket tillsammans kanske skulle vara tillräckligt. Dock inte det resultat jag kommit fram till.
Kör du med ABS?
Inga modds på g?
Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Moddsen i vinter stavas lägenhet.
Posted 05 December 2007 - 08:46 PM
Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Moddsen i vinter stavas lägenhet.
Med ABS inkopplad blir det inget problem, den sköter då det hela. Jag provade den inkopplad med det fungerade inte, pedalen blev stum och bromsarna tog dåligt. Har inte koll på om jag har den uppdaterade varianten men min bil är en -05 och en av de sista byggda.
Får kolla upp ABS om den är uppdaterad. Annars blir det att slipa bort lite på bakbeläggen.
Posted 05 December 2007 - 09:41 PM
Hur mycket måste man göra med hjulupphängningen? Om jag minns rätt är det geometrin som måste ändras, vilket kan ske mha de (inte helt gratis) hjulspindlar som sitter på Badstrarna? ABS:en går att byta ut till VXT:ns som är 4-kanalig (inte bara tvåkanalig som original) och dessutom jobbar med högre frekvens - men det kanske inte heller är tillräckligt. Börjar bli dyrtOm man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke)
så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en

Det var därför jag skrev "med lite tur"... Har samma erfarenhet som du...Har du kontakt med Jim? Jag beställde av honom i slutet av juli och först var det ombyggnad av verkstaden och knäpptyst, när han till slut svarade så var det på gång om någon vecka. När det gått det tredubbla frågade jag honom igen, knäpptyst i någon vecka innan han skyllde på något nytt men om ett par veckor så skulle det vara klart. Han har tydligen varit sjuk under hösten också och efter det lovade han igen att det skulle vara klart om ett par veckor men det har gått typ sex veckor igen och nu svarar han inte alls på mail. Vad är det för skit?
Låter toppen! Invägning och hjulvinklar har jag iofs inga större problem med att fixa, men det vore kul att göra tillsammans med ett gäng fler Speedstrar. Det jag inte kan är att översätta ett oönskat beteende till vad som bör justeras (vinklar, krängare, dämpare, fjädrar, lufttryck) mer än det mest basala.En kompis som har ett företag som skruvar med race Porschar har både vågar och linor. Om ett antal Speedster ägare gick ihop och kom samtidigt skulle man kunna justera in utrustningen och sedan skulle det gå snabbt och smidigt att både justera både hjulvinklar och corner weight. Om intresse finns till våren så kan jag höra med honom vad han skulle ta och om det är möjligt att komma in.
Edited by slimvince, 05 December 2007 - 09:42 PM.
Posted 06 December 2007 - 06:41 AM
Hade forst planer pa att kopa mig Nitros fjadring till iar. Men ar nu jakligt suger pa dbilas kitt med annat insug cam portning extraktor och map. Detta tillsammans med ett en egen byggd "downpipe" skulle nog kunna gora susen. Fast a andra sidan sa behovs verkligen ny fjadring.......
Funderade forst pa att utelamna cam och portning och istallet ta fjadring. Men nar jag nu anda borjar fixa sa vill man liksom gor allt. Far nog aven se over min koppling lite. Kan ibland lukta lite om man kor lite hardare pa bana.
Vill du köra snabbt på bana så skall du definitivt satsa pengarna på fjädring. Du har ju redan R-däck så din bil måste ju kränga ordentligt. Styvare fjädrar, 20-30 mm lägre bil samt bättre dämpare gör underverk för väghållningen och chassiresponsen. Jag har inte provat något av kitten som säljs men för en given fjäder så brukar enklare och därmed billigare dämpare ge sämre respons och komfort.
Jag kan även starkt rekomendera en styvare k-hämmare fram, ger ytterligare mindre krängning och bättre respons vilket gör att framändan kommunicerar betydligt bättre och man känner gränserna lättare. Det sugröret som sitter standard är inte mycket för världen. De dämpar satser som säljs är troligtvis framprövade med std k-hämmare så det kan ge något mer understyrning men fördelarna överväger klart och understyrningen är enkel att justera bort med hjulvinklar eller höjder.
Japp, bor nog deffinetivt kopa fjadring for det kanns som om den satter gransen redan som det ar nu.
Men motortrim ar ju sa kul!!!!

Posted 06 December 2007 - 10:56 AM
Posted 06 December 2007 - 11:32 AM
Eftersom jag troligen också kommer att bygga en splitter kanske du har råd och tips?Jag har byggt en ny besiktningsvänlig splitter och tagit av vingen än så länge så jag kan besiktiga den igen i början av året.
Sen ska jag sätta i 2.4l insuget på med splitter å vinge igen och om det finns tid, bygga avgas, sätta i fidanza svänghjulet, lätta mer, bygga om fronten igen med mer aerodynamiska hjulhus.
Mycket som jag vill göra men tid finns det inte gått om...
Chassimässigt vill jag ha hjälpfjädrar till mina wilbers.. vart hittar man det billigast?
Eller kanske till och med en byggbeskrivning?
Posted 06 December 2007 - 11:32 AM
ABS:en går att byta ut till VXT:ns som är 4-kanalig (inte bara tvåkanalig som original) och dessutom jobbar med högre frekvens - men det kanske inte heller är tillräckligt. Börjar bli dyrtOm man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke)
så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en![]()
Det är väl VXR ABS:en som är 4-kanalig om jag inte minns fel eller?

Många engelsmän som bytt till den, och den rekomenderas väl främst till de som kör med 16" hjul framtill fast vet inte hur stor betydelse det har.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users