VXR var det...ABS:en går att byta ut till VXT:ns som är 4-kanalig (inte bara tvåkanalig som original) och dessutom jobbar med högre frekvens - men det kanske inte heller är tillräckligt. Börjar bli dyrtOm man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke)
så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en![]()
Det är väl VXR ABS:en som är 4-kanalig om jag inte minns fel eller?![]()
Många engelsmän som bytt till den, och den rekomenderas väl främst till de som kör med 16" hjul framtill fast vet inte hur stor betydelse det har.

Vinterplaner
Posted 06 December 2007 - 01:10 PM
Posted 06 December 2007 - 02:23 PM
Jag har byggt en ny besiktningsvänlig splitter och tagit av vingen än så länge så jag kan besiktiga den igen i början av året.
Sen ska jag sätta i 2.4l insuget på med splitter å vinge igen och om det finns tid, bygga avgas, sätta i fidanza svänghjulet, lätta mer, bygga om fronten igen med mer aerodynamiska hjulhus.
Mycket som jag vill göra men tid finns det inte gått om...
Chassimässigt vill jag ha hjälpfjädrar till mina wilbers.. vart hittar man det billigast?
Vad väger din bil nu?
Ingen koll på vart köpa billiga hjälpfjädrar. Var beror på fjäderdimension och vad de säljer men kolla med de som säljer stötdämpare.
Posted 06 December 2007 - 03:07 PM
Vad väger din bil nu?
853kg raceklar med fulltank var senast uppmätta på emmaboda.
Nu borde den ligga på 845kg.
Målet är under 800kg.
Posted 06 December 2007 - 04:15 PM
Vad väger din bil nu?
853kg raceklar med fulltank var senast uppmätta på emmaboda.
Nu borde den ligga på 845kg.
Målet är under 800kg.
En del jobb för att få bort 45 kg antar jag men om du kommer under 800 kg börjar det ju bli riktigt lätt. Min väger in på 930 kg med 10 kg soppa i. 38/62 i viktfördelning med mig i och 1005 kg.
Posted 06 December 2007 - 07:35 PM

Posted 06 December 2007 - 07:45 PM
Hur kan det skilja 100 kg på era bilar?
Ett stycke turbo.

Posted 08 December 2007 - 06:39 AM
Ett stycke turbo.
O fy fan, en turbo pa hundra kilo, coolt. Vad har ni kopt den? Maste vara ratt mycket turbolag pa den.
/Christoffer
Ps. pa tal om vinterplaner sa kanske man skulle atervanda till kalla Sverige snart (sitter i Kambodja och skriver)
Posted 08 December 2007 - 07:26 AM
Ett stycke turbo.
O fy fan, en turbo pa hundra kilo, coolt. Vad har ni kopt den? Maste vara ratt mycket turbolag pa den.
/Christoffer
Ps. pa tal om vinterplaner sa kanske man skulle atervanda till kalla Sverige snart (sitter i Kambodja och skriver)
Kanske skulle säga med tillbehör

Posted 08 December 2007 - 08:32 AM

Posted 09 December 2007 - 02:24 PM
Posted 12 December 2007 - 05:35 AM
Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Moddsen i vinter stavas lägenhet.
Med ABS inkopplad blir det inget problem, den sköter då det hela. Jag provade den inkopplad med det fungerade inte, pedalen blev stum och bromsarna tog dåligt. Har inte koll på om jag har den uppdaterade varianten men min bil är en -05 och en av de sista byggda.
Får kolla upp ABS om den är uppdaterad. Annars blir det att slipa bort lite på bakbeläggen.
Har samma problem med min också, pedalen blev vid flera gånger helt stum när jag körde Gotland ring i höstas (detta inträffade också när en inte helt lugn Alfons satt i passagerarsätet

/Christoffer
Posted 12 December 2007 - 08:14 AM
Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Med ABS inkopplad blir det inget problem, den sköter då det hela. Jag provade den inkopplad med det fungerade inte, pedalen blev stum och bromsarna tog dåligt. Har inte koll på om jag har den uppdaterade varianten men min bil är en -05 och en av de sista byggda.
Får kolla upp ABS om den är uppdaterad. Annars blir det att slipa bort lite på bakbeläggen.
Har samma problem med min också, pedalen blev vid flera gånger helt stum när jag körde Gotland ring i höstas (detta inträffade också när en inte helt lugn Alfons satt i passagerarsätet). Kommer du på en lösning är jag mycket intresserad då detta beteende gör att man tappar förtroende för bilen.
/Christoffer
Har du provat utan ABS och fått samma instabilitetsproblem som jag?
Posted 12 December 2007 - 09:43 AM
Jäkla tur att du inte hade kvar problemet med gashänget då också, det är ju inte värdens bästa kombination direkt!Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Har samma problem med min också, pedalen blev vid flera gånger helt stum när jag körde Gotland ring i höstas (detta inträffade också när en inte helt lugn Alfons satt i passagerarsätet). Kommer du på en lösning är jag mycket intresserad då detta beteende gör att man tappar förtroende för bilen.
/Christoffer
Välkommen hem till svearike igen föresten,

Posted 13 December 2007 - 05:28 AM
Har du provat utan ABS och fått samma instabilitetsproblem som jag?
Nej jag snöade in på att det skulle vara en vakumläcka till bromsservon sen tog säsongen slut och bilen blev ståendes (kom att tänka på att jag faktiskt inte ställt av den än, det kanske börjar bli dags nu).
Jäkla tur att du inte hade kvar problemet med gashänget då också, det är ju inte värdens bästa kombination direkt!
Välkommen hem till svearike igen föresten,(sag att prickarna var tillbaka over o:na)
Tack för det Erik, ja nu är man åter hemma i grådasket

Det hade varit en klart intressant kombination med gashäng (speciellt på min bil) och inga bromsar

/Christoffer
Posted 18 December 2007 - 07:58 PM
Posted 19 December 2007 - 06:09 AM
Så där, skatteåterbäringen på kontot så då vart Klasens steg 2 beställt. Vart en downpipe och koppling också. Han hade julpriser på alla delar så jag tycker det känns helt klart prisvärt. Det är väl stegen efter det här som börjar kosta.
Han verkade inte ha så mycket att göra för det var riktigt bra respons. ECUn på väg ned så det är bara hoppas att alla delar dyker upp efter jul.
Får bara fråga. Har du någon sida eller linande till Klasens?
Posted 19 December 2007 - 10:18 PM
Så där, skatteåterbäringen på kontot så då vart Klasens steg 2 beställt. Vart en downpipe och koppling också. Han hade julpriser på alla delar så jag tycker det känns helt klart prisvärt. Det är väl stegen efter det här som börjar kosta.
Han verkade inte ha så mycket att göra för det var riktigt bra respons. ECUn på väg ned så det är bara hoppas att alla delar dyker upp efter jul.
Har samlat ett bra gäng med länkar till allt möjligt Speedsterrelaterat på min hemsida, så ta en titt där om du letar efter något >LINK<
Posted 20 December 2007 - 06:56 AM
Har samlat ett bra gäng med länkar till allt möjligt Speedsterrelaterat på min hemsida, så ta en titt där om du letar efter något >LINK<
Sedär ja. Måste nog säga att din sida börjar blir riktigt bra. Ett uppslagsverk på speedster

2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users