Vinterplaner
Posted 27 October 2008 - 03:49 PM
Posted 27 October 2008 - 05:23 PM

Edited by Speedsterspeed, 27 October 2008 - 05:43 PM.
Posted 27 October 2008 - 05:48 PM
krämbulle, on Oct 27 2008, 13:47 , said:
jarl, on Oct 26 2008, 21:33 , said:
Avslutade säsongen med körning på Mantorp och Gelleråsen...
Jag är lite nyfiken på vilka tider en Speedster presterar på de svenska banorna, har du någon ungefärlig uppfattning om vad du åkt på dessa banor?
//Johan
På Mantorp vart det mest och skjutsa runt lite folk och tog aldrig några tider. Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.
Gillar att ta tider för att hålla koll på min egen och bilens utveckling så en Perfomancebox kommer det bli.
Posted 27 October 2008 - 07:42 PM
Posted 27 October 2008 - 07:59 PM
jarl, on Oct 27 2008, 18:48 , said:
Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.
Tack för infon! Det var just i kölvattnen av Puppans och SMR GT2:ornas härjningar på sista tiden (1.24 på Mantorp) som jag satt och funderade på hur kapabel en Speedster egentligen är. Verkar ju finnas en hel del potential!
Jag misstänker att det är betydligt jobbigare att vara snabbast på ditt jobb än på mitt!

Perfomance Box/Drift Box tror jag är en utmärkt investering för att mäta utvecklingen, personligen har jag dock en hel del kvar att hämta bakom ratten innan jag behöver fundera så mycket på tidtagning.
//Johan
Posted 27 October 2008 - 09:24 PM
krämbulle, on Oct 27 2008, 20:59 , said:
jarl, on Oct 27 2008, 18:48 , said:
Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.
Tack för infon! Det var just i kölvattnen av Puppans och SMR GT2:ornas härjningar på sista tiden (1.24 på Mantorp) som jag satt och funderade på hur kapabel en Speedster egentligen är. Verkar ju finnas en hel del potential!
Jag misstänker att det är betydligt jobbigare att vara snabbast på ditt jobb än på mitt!De 1.14 kanske sattes med ändå vassare redskap?
Perfomance Box/Drift Box tror jag är en utmärkt investering för att mäta utvecklingen, personligen har jag dock en hel del kvar att hämta bakom ratten innan jag behöver fundera så mycket på tidtagning.
//Johan
Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250.... Så det är i kurvorna som man kan hålla bra tempo i förhållande till övriga snabba bilar.
Posted 27 October 2008 - 09:54 PM
Speedsterspeed, on Oct 27 2008, 22:24 , said:
Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250
Jo, jag förstår det, rakan på Mantorp är ingen optimal plats för en Speedster. 1.35 är ändå imponerande men då sitter det ju en rätt kompetent chaufför bakom ratten. Jämförelsen är ändå intressant då det är spännande att veta hur våra små bilar står sig mot några av landets snabbaste gatbilar.
//Johan
Posted 28 October 2008 - 02:55 PM
krämbulle, on Oct 27 2008, 23:15 , said:
Speedsterspeed, on Oct 27 2008, 22:24 , said:
Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250
Jo, jag förstår det, rakan på Mantorp är ingen optimal plats för en Speedster. 1.35 är ändå imponerande men då sitter det ju en rätt kompetent chaufför bakom ratten. Jämförelsen är ändå intressant då det är spännande att veta hur våra små bilar står sig mot några av landets snabbaste gatbilar.
//Johan
Förväntar mig aldrig att kunna hänga med en riktigt snabb Porsche på Mantorp, de snabba svängarna passar inte vår bil. Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid. Jag hade 210-215 på rakan med min bil.
Posted 28 October 2008 - 03:18 PM
jarl, on Oct 28 2008, 16:16 , said:
Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid.
Intressant! Kan du utveckla detta?
På vilket sätt saknar man förtroende för bilen och vad saknas för att man skulle kunna få det?
//Johan
Posted 28 October 2008 - 03:35 PM
Nillet, on Oct 27 2008, 18:10 , said:
Mina vinterplaner är måttliga i år...
Skivorna behöver bytas och då byter jag beläggen också (originalskivor och Pagid RS14).
Däcken är på upphällningen (Toyo R888).
Preformancebox blir det nog också.
Tyvärr så är det några mil kvar på däck och belägg så det bär emot att byta redan...
Det blir inget gjort med motorn som jag tänkte men det kommer fler vintrar...
Kanske en stoppbricka i avgasåterföringen till insuget...
På tal om däck..Toyo R888 verkar ju vara väldigt populära och har även fått goda betyg i test har jag sett. Blir det stora skillnader att sätta på såna istället för original Bridgestone Potenza? Bör man bara göra det för bankörning, eller lämpar sig även bra för "vanlig" körning för bättre grepp? Vad finns det för nackdelar på gatan isf? (lättare vattenplaning?) Vilka dimensioner rekommenderas, samma udda som standard med "cykeldäck" fram? Kan man slänga på dem på standardfälgar tro?

Tycker bilen kan bli lite väl understyrd i början vid skarp kurvtagning i hyfsat låga farter, kan man kommer till rätta med sånt? Jag läste nånstans att man medvetet valt de här udda däckdimmensionerna för att det skulle passa bilens egenskapaer, förstår dock inte varför man skulle önska understyrandet i början innan bakdelen kommer slängandes. Kanske svaret är så lätt att bilen kommer i bättre balans i högre hastigheter med de däcken...
// Niklas
Edited by Nicke, 28 October 2008 - 03:37 PM.
Posted 28 October 2008 - 05:59 PM
krämbulle, on Oct 28 2008, 16:39 , said:
jarl, on Oct 28 2008, 16:16 , said:
Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid.
Intressant! Kan du utveckla detta?
På vilket sätt saknar man förtroende för bilen och vad saknas för att man skulle kunna få det?
//Johan
Har åkt i en hel del olika bilar, både gat och racebilar dock ingen annan mittmotorbil. Vad jag känner i de som fungerar bra är en trygghet i bakvagnen som inte existerar i min bil. Visst kan jag ändra set up med fjädrar. k-hämmare, hjulvinklar höjder osv vilket jag gjort men aldrig riktigt kommit åt min känsla. Det har blivit bättre men jämfört med en Porsche 911 så är det långt ifrån och det för även med sig andra nackdelar om jag kompenserar.
Pratade med en mycket duktig fordonsdynamiker om detta, vi hade lite ont om tid så det bara for siffror ur han men satte en siffra på det och visade exempel på bilar som fungerar bra. I grunden handlar det om tröghetsmoment, hjulbas och viktfördelning men man kan sammanfatta med att en mittmotorbil med ett hjul i varje hörn utan aerodynamik inte är speciellt bra för snabba kurvor. Varje störning som går in i framvagnen ger en överstyrning och det är inget bra om du utnyttjar däckens gräns. Hoppas att få gå den kurs han tagit fram så småningom så jag får full koll.
Han har jobbat på Lotus och visade att de gamla Lotusarna följde detta väl, Lotus Exige gav han inte mycket för. Nu går det ju att göra en bil snabb ändå men han visade formler som beskrev min känsla vilket var riktigt intressant.
Nu gled vi dock ifrån ämnet.
Posted 28 October 2008 - 06:05 PM
jarl, on Oct 28 2008, 19:20 , said:
Nu gled vi dock ifrån ämnet.
Sorry! Var inte meningen, finner dock det här mycket intressant så jag är tacksam för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Skall ta tag i det och starta en egen 'projekt-tråd' så kan jag lusa ner den med egna funderingar.
//Johan
Posted 29 October 2008 - 04:07 PM
Nicke, on Oct 28 2008, 17:56 , said:
På tal om däck..Toyo R888 verkar ju vara väldigt populära och har även fått goda betyg i test har jag sett. Blir det stora skillnader att sätta på såna istället för original Bridgestone Potenza? Bör man bara göra det för bankörning, eller lämpar sig även bra för "vanlig" körning för bättre grepp? Vad finns det för nackdelar på gatan isf? (lättare vattenplaning?) Vilka dimensioner rekommenderas, samma udda som standard med "cykeldäck" fram? Kan man slänga på dem på standardfälgar tro?
![]()
Tycker bilen kan bli lite väl understyrd i början vid skarp kurvtagning i hyfsat låga farter, kan man kommer till rätta med sånt? Jag läste nånstans att man medvetet valt de här udda däckdimmensionerna för att det skulle passa bilens egenskapaer, förstår dock inte varför man skulle önska understyrandet i början innan bakdelen kommer slängandes. Kanske svaret är så lätt att bilen kommer i bättre balans i högre hastigheter med de däcken...
// Niklas
Oj, många frågor...
Följande tråd på rejsa.nu ger många synpunkter angående r-däck på gata:
http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=50285
Min bil går konstant på r-däck, men det är inget jag helhjärtat rekommenderar... Allting beror på hur mycket du kör på bana resp gata. Kör du minst en heldags banträff per 200 mil gatkörning så tycker jag kalkylen går ihop. I annat fall skulle jag skaffa dubbel uppsättning däck.
tyvärr lär du inte hitta några r-däck som går att klämma på orginal framfälgar.
Jag tycker att lämpliga bredder när det gäller r-däck är 225 bak och 195 fram alt. 235 bak och 205 fram.
Vilken hjulstorlek du kör är väl mest upp till dig själv 17 tum bak och 16 tum fram är populärt, själv kör jag faktiskt 225-50-R15 bak och 195-55-R15 fram...
För övrigt ska jag presentera mina vinterplaner snart... Inom kort kommer garaget vara fullt av ny roliga prylar...

Posted 29 October 2008 - 08:08 PM
Posted 31 October 2008 - 05:22 PM
Posted 02 November 2008 - 07:30 AM
Edited by jarl, 02 November 2008 - 07:31 AM.
Posted 11 November 2008 - 06:14 PM

Posted 11 November 2008 - 08:55 PM
Posted 11 November 2008 - 11:03 PM

Posted 13 November 2008 - 07:42 PM
Edited by Fredrik Johansson, 13 November 2008 - 07:43 PM.
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users