Jump to content

Photo

Rattcentrum Dekal "speedster" Momo Etc ?

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 dyngrak

dyngrak

Member

• Pip
  • 26 posts

Posted 01 August 2008 - 08:06 AM

Hej!

Jag har försökt hitta fina emblem till rattcentrum utbytes till Speedstern, hittar denna "SPEEDSTER" hos motoconcept och sett även att det finns VXR från våra engelska kompanjoner.

http://www.moto-conc...p?item_id=15817
Tycker inte den så ser så himla bra ut på bilden, men de kanske bara klistrat över orginalemblemet ?

Har ni några andra alternativ ? MOMO , TURBO , eller något komplett annat roligt man kan byta med ?

I värsta fall får jag klistra över med svart täckfilm ( Kakeldekor har jag hemma i svart ;)

Engine start var fin men lite dyr kanske ?
http://www.moto-conc...p?item_id=15885

Tacksam för ideér och förslag =)

#2 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 01 August 2008 - 11:38 AM

Gör som bl a jag och CHRI gjort, byt ratt! Finns Sparco (mocka) och Momo (skinn) hos Elise-Shop som passar med Snap-off. Jag valde till en distans på 30 mm på min, så nu sitter jag mycket bättre i bilen också.

Jag har denna: http://www.elise-sho...;products_id=29

och CHRI har denna: http://www.elise-sho...products_id=373

#3 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 01 August 2008 - 05:06 PM

Fina rattar, men ack så dyra! Jag gillar orginalet med undantag av opelblaffan i mitten. Den där påklistrade speedster knappen ser verkligen inte bra ut. Synd att inte Elise har krockkudde.... [attachment=19947:Lotus_El...ingwheel.jpg] Eller kan man på något sätt använda Lotus emblemet ändå?

#4 error

error

Super Member

• PipPip
  • 372 posts

Posted 01 August 2008 - 08:12 PM

Synd att inte Elise har krockkudde....

Titta nog på bilden du bifogade :poke: :happy:

#5 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 01 August 2008 - 09:15 PM

Visst är det väl så att de lotus som säljs i usa el iaf elisen har samma ratt som speedstern ? I så fall så finns det emblem med lotus loggan till våra org rattar, man skulle få tag på några bara...

#6 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 02 August 2008 - 08:49 AM

Sluta skämmas för OPEL-emlemen nu! Köp en elise eller exige i så fall! där är det Lotusemblem överallt! Det är ju OPEL vi åker och inte Lotus, dom fick bara den stora äran att bygga bilen! SÅ HÅLL RINGEN MED BLIXTEN HÖGT! [attachment=19950:opelemblem.jpg]

#7 CHRI

CHRI

Super Member

• PipPip
  • 321 posts
  • Interests:Life

Posted 02 August 2008 - 09:26 AM

Sluta skämmas för OPEL-emlemen nu!
Köp en elise eller exige i så fall! där är det Lotusemblem överallt!
Det är ju OPEL vi åker och inte Lotus,
dom fick bara den stora äran att bygga bilen!

SÅ HÅLL RINGEN MED BLIXTEN HÖGT!

[attachment=19950:opelemblem.jpg]

Sliparn din Opel-fetischist chinky chinky

Eftersom Speedstern aldrig satt sin fot (hjul) i en Opelfabrik är jag inte beredd att hålla med dig. Det är betydligt mer Lotus- än Opelgener i den bilen. Att drivlinan kommer från Opel gör det inte till en sådan, lika lite som Exige:n är en Toyota bara för att det sitter en motor därifrån.
Jag har aldrig varit någon anhängare till re-badgade bilar, ett av de värsta övertramp i bilhistorien var väl när man satte SAAB klistermärken på Chevrolet och Subaru bilar och påstod att dessa var SAAB:ar.
Det omvända förhållandet mellan Opel och Lotus har ju också förekommit när Lotus slängde i en trevlig motor i Omegan så döptes den prompt om till Lotus Omega.

Så visst är det en Lotus vi åker i men för den som tycker bättre om Opel så tycker jag att man kan få kalla den det också :rolleyes:

/Christoffer

#8 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 02 August 2008 - 09:29 AM

The normally aspirated version used a Vauxhall Astra all aluminium alloy 2.2L Z22SE engine giving 147 hp ECE (108 kW) in a car weighing 870 kg (1918 lb) - originally designed for GM by Lotus, it arguably giving the VX220 more mechanical Lotus content than the Elise.

Det må så vara men opelblaffan på ratten är hmm inte så snygg! Jag svarar alltid att det är en gammal opel när folk frågar vad det är för bil.

#9 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 02 August 2008 - 10:31 AM

Sliparn din Opel-fetischist chinky chinky

Eftersom Speedstern aldrig satt sin fot (hjul) i en Opelfabrik är jag inte beredd att hålla med dig. Det är betydligt mer Lotus- än Opelgener i den bilen. Att drivlinan kommer från Opel gör det inte till en sådan, lika lite som Exige:n är en Toyota bara för att det sitter en motor därifrån.
Jag har aldrig varit någon anhängare till re-badgade bilar, ett av de värsta övertramp i bilhistorien var väl när man satte SAAB klistermärken på Chevrolet och Subaru bilar och påstod att dessa var SAAB:ar.
Det omvända förhållandet mellan Opel och Lotus har ju också förekommit när Lotus slängde i en trevlig motor i Omegan så döptes den prompt om till Lotus Omega.

Så visst är det en Lotus vi åker i men för den som tycker bättre om Opel så tycker jag att man kan få kalla den det också :rolleyes:

/Christoffer

Visst har du rätt på sätt och vis! Speedstern är ju Lotus på ett sätt.
men det handlar ju inte om att de tagit en färdig lotus och satt på ett opelmärke direkt
utan design, motor mm är ju opel.
värre är det med den nya GT:n där har de ju bara bytt emblemet
på en "Dodge saturn Sky" och satt på opelemblen
Alla tillverkare verkar göra så nuför tiden
det är ju en soppa på marknaden av bilar som har tillverkats av annan än den som säljer den.
Men ska man verkligen namna om dom bara för det?
en nissan blir en peugot, en skoda blir audi? en Opel blir Dodge?
Jag kan sträcka mej till att ta bort emblemen, om man nu skämms

Edited by Sliparn, 02 August 2008 - 10:33 AM.

#10 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 02 August 2008 - 11:50 AM

Värdelöst vetande....... dodge = Crysler Cheva,saturn,pontiac är GM Oplar badge'as om som saturn i usa just nu och Saturn sky säljs som opel här eller om det är pontiac versionen ?

#11 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 02 August 2008 - 12:29 PM

Opelemblemet fram var borttaget när jag köpte bilen, vilket jag är evigt tacksam för eftersom det måste vara ett av de fulaste som någonsin monterats på en bil (NA, med ribban över grillen). Bak har jag Opel och Speedster-emblem kvar. Väcker onekligen uppmärksamhet när folk ser ett Opel-emblem på en sportbil. Skulle jag byta till något annat så vore det till Vauxhall emblem istället, mycket snyggare med "V":et där fram iallafall. Ratten jag har är samma som till Elise, och kom med Lotusemblem. Med tanke på bilens ursprung så ser jag ingen anledning att byta ut tutknappen.

#12 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 02 August 2008 - 01:04 PM

Ni vet väl vad det sitter för motor i nya Lotus Europan :rolleyes: ;) ?

#13 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 August 2008 - 04:35 PM

Visst är det väl så att de lotus som säljs i usa el iaf elisen har samma ratt som speedstern ? I så fall så finns det emblem med lotus loggan till våra org rattar, man skulle få tag på några bara...

Det är Speedster ratt i alla nya Eliser, de har alla airbag numera...

#14 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 02 August 2008 - 08:24 PM

Så valfri aukt lotus verkstad borde kunna få hem lotus emblemet till ratten ?

#15 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 03 August 2008 - 01:33 AM

För de som undrar så är Motoconcepts rattdekal i samma utförande som original, d v s en tjock dekal. Att de på bilden verkar ha monterat den ovanpå originalet är mindre lyckat men så behöver man ju inte göra. Engine start-dekalen är en tunn transparent dekal.

#16 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 03 August 2008 - 09:06 AM

Värdelöst vetande.......

dodge = Crysler

Cheva,saturn,pontiac är GM

Sorry! dodge har ju inget med den att göra!
men följande verkar vara samma bil:
Saturn Sky
OPEL GT
Daewoo G2X
Pontiac Solstice (har annan karossdesign)

Hursomhelst, om jag köper en momoratt så ska jag ha ett OPELEMBLEM i mitten :D

#17 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 03 August 2008 - 09:54 AM

Dekalen är en del av airbagen, det finns inget enskilt artikelnummer för dekalen så isåfall får du nog byta hela airbag-enheten.

Och angående diskussionen ovan så var ju Lotus med och utvecklade Z22SE motorn :-)

#18 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 03 August 2008 - 11:09 AM

Dekalen är en del av airbagen, det finns inget enskilt artikelnummer för dekalen så isåfall får du nog byta hela airbag-enheten.

Och angående diskussionen ovan så var ju Lotus med och utvecklade Z22SE motorn :-)

hmm vid närmare eftertanke är ju inte opeldekalen så hemsk ;-)

#19 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 03 August 2008 - 11:24 AM

[

Denna diskution kan nog ältas i all evighet,
speedstern är utvecklad av lotus i sammarbete med opel
opel-prototypen "ECO speedster" är ju förlagan till våra bilar,
dessutom hävdar de att mer än hälften av alla delar är opel
i speedstern, (men då räknar de säkert varje liten bricka)
så visst är det mycket opel, men kanske mer en lotus,

men visst ser det glassigare ut med "lotus" än "opel" på träffarna.
men själv tycker jag att det är att det är som att sätta ett ferrari emblem på en Dino.
(En Dino är alltid en Dino, även om det är Ferrari som både byggt och utveklat den, och det ska man respektera!)

jag undrar hur många lotus omega ägare som tar bort lotusemblemen och sätter dit opel?
och den bilen är ändå "bara" en hottad opel omega!

Får väl erkänna att jag är ett gamalt opel freak med ett gäng asconor på mitt samvete :rolleyes:

Ursäkta att det blev lite offtopic :unsure:

Edited by Sliparn, 03 August 2008 - 12:02 PM.

#20 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 03 August 2008 - 07:02 PM

Hehe....... rätt kul denna tråden chinky chinky Alla tillverkare idag blandar sig med andra. Bara kolla på en bil, vilken som hällst. Nog kommer du hitta likheter med andra. Sedan så finns det ju vissa concerner (stavas det så?) som blandar mer utan eftertanke än andra. Kolla tex Jaguar och Astonmartin. Otroligt mycket delar på de bilarna som känns igen från andra billigare märken. Och det som börjar bli mer utmärkande nuförtiden är hur vissa billiga märken "tar" från finare märken och helt kallar det för sitt eget bara för att de är dom som äger/har ägt. Håll koll på vad som kommer från en utav de största innom några år så förstår ni vad jag menar :rolleyes: Visste ni att det var nära att Speedster inte kom till. Kampen låg tydligen mellan SAAB och Opel om att få ta del utav chassiet från Lotus. Så det var nära att Speedster skulle bli en ny Sonett :P

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users