Jump to content

Photo

Ã…terkallese PÃ¥ Abs Enheten

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 29 May 2009 - 02:20 PM

Jag har tagit hontakt med opel om att byta abs enheten som var återkalese på, men den har dom nu dragit tillbaka den :( dom skulle igentligen gjort det förra året på min men det gjorde dom inte har vart i kontakt med deras huvudkontor och dom säger att den verksad man var inne på får stå för det hela om jag har papper på att jag hade bilen inne under tiden återkallesen gällde. å det har jag som tur är för er som inte gjort denna återkallese på bilen så kan det vara värt å bråka med dom om ni haft bilen inne på service under förra året skulle annars kosta 25000kr+arbete att fixa detta :angry2: jag har tyvär börjat få problem med bromsen. abs går in på max men ingenbromsverkan, pedalen är hel stum, vad kan det mer vara en abs enheten? är det ända rätta att göra en switch off till abs om man ska köra bana? Mvh Niklas Känngård

#2 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 31 May 2009 - 07:47 AM

Jag har tagit hontakt med opel om att byta abs enheten som var återkalese på, men den har dom nu dragit tillbaka den :( dom skulle igentligen gjort det förra året på min men det gjorde dom inte
har vart i kontakt med deras huvudkontor och dom säger att den verksad man var inne på får stå för det hela om jag har papper på att jag hade bilen inne under tiden återkallesen gällde. å det har jag som tur är

för er som inte gjort denna återkallese på bilen så kan det vara värt å bråka med dom om ni haft bilen inne på service under förra året

skulle annars kosta 25000kr+arbete att fixa detta :angry2:

jag har tyvär börjat få problem med bromsen. abs går in på max men ingenbromsverkan, pedalen är hel stum, vad kan det mer vara en abs enheten? är det ända rätta att göra en switch off till abs om man ska köra bana?

Mvh Niklas Känngård

Hej Niklas

Jeg tror jeg har samme problem, min ABS er alt for hysterisk og går på alt for tidligt, jeg har kendskab til two biler mer med samme problem, jeg tænkte det kanske var muligt at lave en samlet henvendelse til Opel, jeg mener inte det er ok at slute et återkallese, jeg vil mene det kan ha trafik sikkerhedsmæssige konsekvenser når man inte kan overføre kraft nok under katastrofe bremsninger.

Michael

#3 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 31 May 2009 - 09:15 PM

Jag har tagit hontakt med opel om att byta abs enheten som var återkalese på, men den har dom nu dragit tillbaka den :( dom skulle igentligen gjort det förra året på min men det gjorde dom inte
har vart i kontakt med deras huvudkontor och dom säger att den verksad man var inne på får stå för det hela om jag har papper på att jag hade bilen inne under tiden återkallesen gällde. å det har jag som tur är

för er som inte gjort denna återkallese på bilen så kan det vara värt å bråka med dom om ni haft bilen inne på service under förra året

skulle annars kosta 25000kr+arbete att fixa detta :angry2:

jag har tyvär börjat få problem med bromsen. abs går in på max men ingenbromsverkan, pedalen är hel stum, vad kan det mer vara en abs enheten? är det ända rätta att göra en switch off till abs om man ska köra bana?

Mvh Niklas Känngård

Hej Niklas

Jeg tror jeg har samme problem, min ABS er alt for hysterisk og går på alt for tidligt, jeg har kendskab til two biler mer med samme problem, jeg tænkte det kanske var muligt at lave en samlet henvendelse til Opel, jeg mener inte det er ok at slute et återkallese, jeg vil mene det kan ha trafik sikkerhedsmæssige konsekvenser når man inte kan overføre kraft nok under katastrofe bremsninger.

Michael

Håller med till fullo, har dom en gång erkänt att det är dåliga från böjan så måste de ju se till att alla blir bytta
Men kan ju bli ett problem nu när dom blivigt uppköpta, men tycker ändå man ska prata ihop sig och maila in till dom
jag har pratat med nån på kundtjänst som skulle skriva ett mailtill mig som jag kan ta med mig till verkstan så dom fixar mitt, men har inte fått nått än tyvär
det kan ju bli riktigt illa nnär inte bromsarna fungerar som dom ska :( det vart en rysare första gången jag fick problemet å slutade nästan under en buss :angry2:

#4 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 01 June 2009 - 04:59 AM

Ja vi er umiddelbart 3 biler, mener faktisk ochså Ivar var tvunget at ta sikringen på ABS sidst på Knutstorp, då er vi 4 hvem ellers ? Jeg skriver gerne brevet men det bliver jo Dansk, kanske jeg kan få en til at oversætte til svensk, men jeg kan ochså samtidig ta det med Opel i tyskland så vi tager den fra flere vinkler, men bare giv tilkende her om ni har samme problem med ABS då samler vi op.

#5 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 01 June 2009 - 07:45 AM

Jag tog ut säkringen när jag körde på Knutstorp då bromsverkan blev sämre med än utan ABS. Jag tror tyvärr det är ännu ett "konstruktionsfel" tyvärr, skulle förvåna mig om det blev någon skillnad med en ny ABS-enhet i mitt fall. Det är bara vid hård bankörning (sliriga däck) jag märker något. Vid normal körning fungerar allt fullt normalt.

#6 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 01 June 2009 - 07:57 AM

Kan det vara detta ??? Saxat ifrån TIS : Fältåtgärd: 1503 Grupp: Bromsar - Hård bromspedal Modeller: Motorer: Option: Speedster 2001...2002 All Reklamation: Under vissa omständigheter anmärker föraren att bromspedalen är för hård vid inbromsning. Vid Opel Speedster säkerställer bromskraftfördelningen, som genomförs av ABS-systemet, både bromsstabiliteten samt förebygger att fordonet överstyrs genom en situationsrelaterad minskning av bromstrycket på bakaxeln. Denna reglering känner föraren genom att bromspedalens tryckmotstånd inte ökar långsamt, som vid normala bromsningar, utan ökar direkt. Detta förlopp kallar kunden även hård pedal. För förare som huvudsakligen har en sportig körstil och eventuellt använder fordonet för bankörning kan man fr o m hösten 2002 använda ABS-styrenheten från en kraftigare framtida version av Speedstern. För sådana önskemål skall man kontakta European Technical Assistance Center (ETAC), telefonnummer: 0180 5012333

#7 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 01 June 2009 - 08:11 AM

Är det alltså ABS-enheten från en Turbo man får monterad på garantin? Det är ett relativt enkelt jobb att byta ABS-enheten, jag flyttade min från höger till vänster sida av bilen när jag byggde om till vänsterstyrt. Det som är lite knepigt är luftningen, Opel lär använda sin Tech2-grunka för att få ut all luft. Det går ändå men tar lite mer tid..

För förare som huvudsakligen har en sportig körstil och eventuellt använder fordonet
för bankörning kan man fr o m hösten 2002 använda ABS-styrenheten från en kraftigare
framtida version av Speedstern.
För sådana önskemål skall man kontakta European Technical Assistance Center (ETAC), telefonnummer: 0180 5012333

#8 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 01 June 2009 - 06:36 PM

Hej på er, Detta är ett problem som många har och har haft sedan de köpt bilen. Om man söker på forumet så hittar ni säkert mängder med beskrivningar. Jag har också försökt att få den bytt.. Enda chansen att stanna kvar på banan är att rycka ur kontakten vänster fram och köra med den bromsverkan man får då. Den är högre och konstant om man har rätt belägg. H Mikael

#9 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 02 June 2009 - 01:05 PM

Hej på er,

Detta är ett problem som många har och har haft sedan de köpt bilen. Om man söker på forumet så hittar ni säkert mängder med beskrivningar. Jag har också försökt att få den bytt..
Enda chansen att stanna kvar på banan är att rycka ur kontakten vänster fram och köra med den bromsverkan man får då. Den är högre och konstant om man har rätt belägg.

H Mikael

Jeg synes mit problem er at jeg iblandt, mest i starten på bane føler at ABS eller noget ABS lignende går på mycke for tidligt, men den har ingen bremse effekt stort set når det hender, det føles mere som om noget sidder i klemme mellem skiver og belægning, men det forsvinder når systemet bliver rigtigt varmt, men det gør jo at man kanske er lite nervøs i trafikken når jo har kolde bremsere og det er inte roligt tycker jag.

#10 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 05 June 2009 - 02:02 PM

Hej igen nu har opel hört av sig igen och ber om ursäkt, tydligen så gäller återkallelsen fortfarande, verkstäderna kan själva inte se denna återkallelse i datorn utan på nått vis måste kontakta deras kontor, lite små stört låter det som men jag ska in under nästa vecka att byta, å hoppas på resultat :D

#11 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 09 June 2009 - 06:56 PM

Hej igen
nu har opel hört av sig igen och ber om ursäkt, tydligen så gäller återkallelsen fortfarande, verkstäderna kan själva inte se denna återkallelse i datorn utan på nått vis måste kontakta deras kontor, lite små stört låter det som men jag ska in under nästa vecka att byta, å hoppas på resultat :D

Det låter intressant, kan du försöka lura ut om det är serviceåtgärd som Raven refererade till?

#12 Mattias

Mattias

Super Member

• PipPip
  • 300 posts

Posted 11 June 2009 - 12:50 PM

Hej igen
nu har opel hört av sig igen och ber om ursäkt, tydligen så gäller återkallelsen fortfarande, verkstäderna kan själva inte se denna återkallelse i datorn utan på nått vis måste kontakta deras kontor, lite små stört låter det som men jag ska in under nästa vecka att byta, å hoppas på resultat :D

Hej!

Vilken verkstad och person är det du pratat med, om man behöver referera till någon som vet hur man får reda på info om detta. Man vill ju inte åka 40mil för att lämna in bilen :unsure:
Mvh/ Mattias

#13 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 12 June 2009 - 12:27 PM

Hej igen

Hej!

Vilken verkstad och person är det du pratat med, om man behöver referera till någon som vet hur man får reda på info om detta. Man vill ju inte åka 40mil för att lämna in bilen :unsure:
Mvh/ Mattias

det är på svenska bil i södertälje, mekaniken heter Bernt Engström som kommer utfföra åtgärden men pratade med en kille som heter Thomas, har tyvär inte efternamnet men kan kolla upp det efter helgen :)

men kundtjänst ringde till dom i södertälje å skynda på det hela, skickade ett mail till dom via opels hemsida
https://www.globalbu...;nav=servicebox
fick riktigt bra respon från dom, ringde även upp mig å kollade om verkstan hade fixat åtgärden. credit till dom chinky chinky
kollar på måndag också vad åtgärden heter, men dom sa sist att det är en styrenhet till absén som byts ut.

Mvh Niklas Känngård

#14 Mattias

Mattias

Super Member

• PipPip
  • 300 posts

Posted 15 June 2009 - 10:16 AM

Hej igen

Hej!

Mvh/ Mattias

det är på svenska bil i södertälje, mekaniken heter Bernt Engström som kommer utfföra åtgärden men pratade med en kille som heter Thomas, har tyvär inte efternamnet men kan kolla upp det efter helgen :)

men kundtjänst ringde till dom i södertälje å skynda på det hela, skickade ett mail till dom via opels hemsida
fick riktigt bra respon från dom, ringde även upp mig å kollade om verkstan hade fixat åtgärden. credit till dom chinky chinky
kollar på måndag också vad åtgärden heter, men dom sa sist att det är en styrenhet till absén som byts ut.

Mvh Niklas Känngård

Förresten, gällde detta bara årsmodeller 01-02? Min är ju 03, hade varit gött att slippa bråka med svenska bil i gbg, de verkar tyvärr inte så trevliga och medgörliga i denna frågan...

#15 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 15 June 2009 - 10:28 AM

Hej igen

Hej!

Mvh/ Mattias

Mvh Niklas Känngård

Nu har jeg gjort et "claim" gennem det linke Niklas gav, min er jo 01 så på det set er det jo bra. Så får vi se hvad som hender.
Faktisk samme link jeg anvendte for 3 vecker siden til mine rustne tändstifter, nothing fcuking happend - but thay dont know who thay are dealing with, just yet :flame:

#16 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 22 June 2009 - 04:22 AM

Hej igen

Hej!

Mvh/ Mattias

Mvh Niklas Känngård

Nu har jeg gjort et "claim" gennem det linke Niklas gav, min er jo 01 så på det set er det jo bra. Så får vi se hvad som hender.
Faktisk samme link jeg anvendte for 3 vecker siden til mine rustne tändstifter, nothing fcuking happend - but thay dont know who thay are dealing with, just yet :flame:

Så då var bilen inne på verksan i södertälje, skulle bara ta 1,5h för dom, hoppas på det bästa att det löser problemen :)

Här är kanpanjekoden

Byte ab ABS styrenhet pga att bromsar slutar fungera ibland
Kampanj 02-R-33
art:48 00 163

//Niklas K

#17 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 22 June 2009 - 05:13 AM

[/quote] Så då var bilen inne på verksan i södertälje, skulle bara ta 1,5h för dom, hoppas på det bästa att det löser problemen :) Här är kanpanjekoden Byte ab ABS styrenhet pga att bromsar slutar fungera ibland Kampanj 02-R-33 art:48 00 163 //Niklas K [/quote] Jäkla idioter!!!!! bilen vart inne en timme på verkstan å dom har då mage till att ringa och säga att dom inte har några delar :9mm: :beat: :flame: :saw: faan va glad man blir då! tur bor man bara 200m ifrån

#18 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 26 June 2009 - 05:53 AM

Hmmm! Banditerna på Opel i Jönköping fick inte fram någon kampanjkod alls. Vi hittade fältåtgärden men det är bara en rekomendation så där fick jag snällt betala själv om jag ville göra detta. Är det någon som vet var man kan hitta kampanjkoden i deras eländigt stora system?

#19 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 27 June 2009 - 11:41 AM

Hmmm!
Banditerna på Opel i Jönköping fick inte fram någon kampanjkod alls.
Vi hittade fältåtgärden men det är bara en rekomendation så där fick jag snällt betala själv om jag ville göra detta.
Är det någon som vet var man kan hitta kampanjkoden i deras eländigt stora system?

Jag har varit i kontakt med Bendt Bil i Halmstad. De menar också att man får stå för detta själv. Det kostar 3700 kr +montering på ca 350 kr. Men ar killen på service skulle kolla med verkstan som nämndes tidigare i tråden.

#20 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 29 June 2009 - 06:55 AM

Mark brukar ha koll :

http://www.verboom.n...er/recalls.html

Själv är jag mest intresserad av återkallandet av krockkudden.
Det vore ju skoj om den faktiskt fungerade när man "vill" använda den...

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users