Jump to content

Photo

Ny Speedster I Sverige

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 18 September 2009 - 10:10 PM

Brukar roa mig med att kolla in Speedsterbeståndet på garaget-org ibland.

Är det någon som har någon info om denna bil finns i Sverige nu för tiden? Ex-holländsk Speedster?

Har läst lite om den på nätet tidigare...

//Johan

#2 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 19 September 2009 - 11:00 AM

Brukar roa mig med att kolla in Speedsterbeståndet på garaget-org ibland.

Är det någon som har någon info om denna bil finns i Sverige nu för tiden? Ex-holländsk Speedster?

Har läst lite om den på nätet tidigare...

//Johan

Jag kan inte bekräfta att den finns här, men ägaren påstår ju det på garaget och bilden är uppenbarligen tagen i sverige (se reklamen i bakgrunden)...

Sen kan man ju undra hur han har fått den genom besiktningen vid import då den tydligen är kompressorkonverterad... Kan man få det lagligt reggat i sverige?

#3 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 19 September 2009 - 01:59 PM

Mig veterligen enda sättet att lagligt köra kompressormatat är att bygga det själv hemma i Sverige, och sedan registrera som amatörbyggt fordon. Förmodligen räcker det inte heller med att "bara" kompressorladda, man behöver bygga om betydligt mer, t.ex. hjulupphängningar - men det var ett tag sen jag kollade reglerna, och då med tanke på att bygga om, inte importera.

Men är den verkligen kompressorladdad, det stod faktiskt "kompressor matad" (notera särskrivningen) så den kanske inte har någon kompressorladdning :rolleyes: ? Någon har matat en kompressor, den var säkert hungrig. Skämt åsido - väldigt najs Speedster är det och hoppas ägaren tittar in här! Gillar både färg och överladdningen ;)

btw: http://www.haarlemsdagblad.nl/

Edited by slimvince, 19 September 2009 - 02:03 PM.

#4 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 19 September 2009 - 03:09 PM

Det är väl ingen annan här med trimmad speedster som har ambitionen att köra lagligt? Vore anmärkningsvärt om den nya speedsterägaren utgjorde ett undantag :P Enda skillnaden är att det är mindre lätt att dölja en kompressor än enbart en chiptrimning. Men det är nog inte svårare än att han skruvar av den innan regbesiktning.

#5 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 19 September 2009 - 04:00 PM

Jag tycker också det vore roligt om denna bil fanns i Sverige. Har som sagt läst en del om den och det verkar vara en hel del jobb nerlagt på den. Men som ni redan noterat tror inte jag heller bilden är tagen i Sverige! Troll? //Johan

#6 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 20 September 2009 - 06:54 AM

Bilen har iallafall varit till salu i Holland, dock ingen notis om att den skulle vara såld; http://www.speedster...opic.php?t=3242

Och där är den iallafall inte kompressormatad...

#7 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 20 September 2009 - 10:11 AM

Bilen har iallafall varit till salu i Holland, dock ingen notis om att den skulle vara såld; http://www.speedster...opic.php?t=3242

Och där är den iallafall inte kompressormatad...

Tycker mig kunna utläsa att den är såld i slutet på tråden. Nu är jag dock inte så vass på hollänska utan fölitar mig på översättning från mr google och närliggande tyska ord. Får dock intrycket att den skulle bli kvar i holland och något om en kompressor hittar jag inte.

Johan, vad är det du läst om den innan?

Vit är faktiskt en lite underskattad färg på speedster.

#8 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 20 September 2009 - 01:07 PM

haarlems dagblad... hmm, tittade inte så noga på fotot, såg ett svensk ord bara... Det är nog fotat i holland... Nåja, då får man väl gissa på ett TROLL... tills bilen verkligen har synts i sverige...

#9 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 20 September 2009 - 02:40 PM

Ang kompressor så verkar det som om flera bilar har slunkit igenom bilprovningen när de har tagits in i landet. Gäller nog bara att hitta "rätt" gubbar :rolleyes:

#10 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 20 September 2009 - 03:35 PM

Sedan jag läste denna tråden igår så jag gått och funderat på om jag inte läste rätt så nyligen om någon som hade tagit in en kompressormatad speedster och nu så hittade jag äntligen tråden... Kan det vara Jörgen :)? (http://www.vx220.org...651#entry929651) "Hej! Nu har även jag hittat hit... Jag heter Jörgen, bor i Göteborg och importerade en kompressormatad 2.2:a från 2003 förra sommaren." mvh Mattias

#11 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 20 September 2009 - 03:51 PM

En ganska stor OT men ändå. Jag har funderat på om det skulle gå att montera det där jättestora vattenskyddet som ligger över hela motorn och på så sätt gömma kompressorn bakom det. Drömmar, drömmar.

#12 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts
  • Interests:Racing in all scales

Posted 20 September 2009 - 06:47 PM

Sedan jag läste denna tråden igår så jag gått och funderat på om jag inte läste rätt så nyligen om någon som hade tagit in en kompressormatad speedster och nu så hittade jag äntligen tråden... Kan det vara Jörgen :)?
(http://www.vx220.org...651#entry929651)

"Hej! Nu har även jag hittat hit... Jag heter Jörgen, bor i Göteborg och importerade en kompressormatad 2.2:a från 2003 förra sommaren."

mvh
Mattias

Vad jag kan minnias på rak arm: när jag frågade Jörgen hur han fått igenom sin Speedster in i sverige med kompressor sa han att den var i princip reggad som en turbo-speedster, m.a.o står det att hans bil har 200hk i papperen.

Jörgen, du får gärna skriva och berätta om det är som jag skrivit.

#13 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 21 September 2009 - 06:52 PM

Lite mer bilder på bilen i fråga här:

http://www.lotuscars.../rbf/flappy.php

#14 Jorgen

Jorgen

Newbie

• 9 posts

Posted 22 September 2009 - 03:27 PM

Sedan jag läste denna tråden igår så jag gått och funderat på om jag inte läste rätt så nyligen om någon som hade tagit in en kompressormatad speedster och nu så hittade jag äntligen tråden... Kan det vara Jörgen :)?
(http://www.vx220.org...651#entry929651)

"Hej! Nu har även jag hittat hit... Jag heter Jörgen, bor i Göteborg och importerade en kompressormatad 2.2:a från 2003 förra sommaren."

mvh
Mattias

Vad jag kan minnias på rak arm: när jag frågade Jörgen hur han fått igenom sin Speedster in i sverige med kompressor sa han att den var i princip reggad som en turbo-speedster, m.a.o står det att hans bil har 200hk i papperen.

Jörgen, du får gärna skriva och berätta om det är som jag skrivit.

Hej hopp!

Jasså var det så märkvärdigt med en kompressor?... Vet inte om jag har haft tur eller om det beror på att den uppgivna effekten är 200 hk som turbon i dom tyska papperen. Den är trimmad av tyska HiTec och skall ha 258 hk. Jag importerade den förra sommaren med hjälp av en bekants bekant som höll på med bilimport i Helsingborg. Kan också meddela att det inte skadar med öronproppar med kompressorn 30 cm bakom huvudet... Det viner ganska gott... :)

Skickar med en bild. Den är snyggare med hardtopen.

Mvh

Jörgen

Attached Files

#15 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 22 September 2009 - 04:09 PM

Snyggt, är den BRG eller Le Mans Grön? Då finns det minst fyra gröna Speedster (nåja tre Speedster och en VX220) i Sverige nu :o

#16 Jorgen

Jorgen

Newbie

• 9 posts

Posted 23 September 2009 - 06:09 AM

Snyggt, är den BRG eller Le Mans Grön? Då finns det minst fyra gröna Speedster (nåja tre Speedster och en VX220) i Sverige nu :o

Den är BRG med ljusbruna skinnstolar. Klassiskt tycker jag... :)
Bifogar en bild på motor och kompressor för er som är intresserade.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users