Jump to content

Photo

F-N Va Dött Det Var Här Då...

• Please log in to reply
83 replies to this topic

#1 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 07 February 2011 - 10:21 AM

Håller alla precis som jag på med hemligheter i garaget? :gayfight: Man måste ju förbereda sig inför årets konebanecup... Det känns som det börjar bli dags att utöka Vincents trevliga initiativ med ytterligare några tillfällen på andra platser... Vad säger ni?

#2 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 07 February 2011 - 12:24 PM

Jag hålller med dig, inte så många av de gamla entusiasterna som skriver något numera. Det är ganska dött här. Har till och med bytt ut denna sida som startsida till fördel för LCCS forum... Konbana är kul, men Stockholm är för långt bort för mig...

#3 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 07 February 2011 - 01:49 PM

Håller alla precis som jag på med hemligheter i garaget? :gayfight:

Man måste ju förbereda sig inför årets konebanecup... Det känns som det börjar bli dags att utöka Vincents trevliga initiativ med ytterligare några tillfällen på andra platser...

Vad säger ni?

Hemligheter har jag iaf inga :P bara byta kamkjedjor+bygger om garaget, jobbigt med förmånga puckar i luften :P
Hoppas på många bankörningar i år! Man skulle ju kunna fixa en konbana i Strängnäs vid malmby flygfält också om någon är sugen, 7500kr/dag kostar det att hyra halva banan
http://www.malmby-fairground.se

Edited by kanngard, 07 February 2011 - 01:56 PM.

#4 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 07 February 2011 - 06:48 PM

Jag hålller med dig, inte så många av de gamla entusiasterna som skriver något numera.
Det är ganska dött här.
Har till och med bytt ut denna sida som startsida till fördel för LCCS forum...

Konbana är kul, men Stockholm är för långt bort för mig...

Jag skriver ju inte så mycket heller nu för tiden, så jag gör ju inte mycket för att avhjälpa det hela, lurkar mest runt (även på rejsa)...

Har haft lite time off, från både bil och bilforum ett tag, men nu har jag satt igång på nytt.

Även jag tänkte byta kamkedja och vattenpumpkedja innan våren. Rejsmotorbygget står lite väl still för att hinna klart innan sommaren (insuget är ej färdigkonstruerat och jag måste ordna med kammaxlarna) så det är lika bra att underhålla standardmotorn ett tag till eftersom jag har "idle gears" liggande som inte kommer behövas på rejsmotorn (elektrisk vattenpump) så ryker nog balansaxlarna från orginalmotorn också i samband med kedjebytet.

Byte av växellåda (har en med quaifediff liggandes) ska äntligen ske även det innan våren.

Måste bara se om jag kan låna en motorlyft någonstans så jag kan lyfta ur hela motorpaketet

Sen har jag en tillsvidare hemlig update på gång... Bilder kommer om någon månad...

#5 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 08 February 2011 - 06:06 AM

Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning. Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare. Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det. Men det är lite tyst här det är det faktiskt.

#6 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 08 February 2011 - 02:05 PM

Fick göra inbrott i bilen efter att batteriet hade dött, funkade inte med den hemliga knappen, batteriet till den är väl dött det med. Så ett batteri byte är väl det som står på min att göra lista. Haft fullt upp med att renovera badrum och det är fortfarande inte helt klart men det är nära nu. Blev också pappa för första gången den 27:e januari och det kommer gå lite tid där :wub: Men nu börjar man känna våren i luften tycker jag, hoppas man kan gasa lite redan i mars....

#7 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 08 February 2011 - 02:14 PM

Blev också pappa för första gången den 27:e januari och det kommer gå lite tid där :wub:

Å där släppte ju Jimsan en bomb bara lite sådär. Är ju nästan värt en egen tråd ju!

Grattis chinky chinky

#8 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 February 2011 - 02:32 PM

Blev också pappa för första gången den 27:e januari och det kommer gå lite tid där :wub:

Å där släppte ju Jimsan en bomb bara lite sådär. Är ju nästan värt en egen tråd ju!

Grattis chinky chinky

Stort Grattis! :grouphug:

#9 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 February 2011 - 02:34 PM

Jag hålller med dig, inte så många av de gamla entusiasterna som skriver något numera.
Det är ganska dött här.

Jag skriver ju inte så mycket heller nu för tiden, så jag gör ju inte mycket för att avhjälpa det hela, lurkar mest runt (även på rejsa)...

Har haft lite time off, från både bil och bilforum ett tag, men nu har jag satt igång på nytt.

Även jag tänkte byta kamkedja och vattenpumpkedja innan våren. Rejsmotorbygget står lite väl still för att hinna klart innan sommaren (insuget är ej färdigkonstruerat och jag måste ordna med kammaxlarna) så det är lika bra att underhålla standardmotorn ett tag till eftersom jag har "idle gears" liggande som inte kommer behövas på rejsmotorn (elektrisk vattenpump) så ryker nog balansaxlarna från orginalmotorn också i samband med kedjebytet.

Byte av växellåda (har en med quaifediff liggandes) ska äntligen ske även det innan våren.

Måste bara se om jag kan låna en motorlyft någonstans så jag kan lyfta ur hela motorpaketet

Sen har jag en tillsvidare hemlig update på gång... Bilder kommer om någon månad...

Bör man byta vatten pumpen samtidigt? och var isf kan man få tag i en elektrisk så man slipper balanskjedjan? :)

#10 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 08 February 2011 - 03:51 PM

Grattis chinky chinky

Stort Grattis! :grouphug:

Grattis!

#11 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 08 February 2011 - 04:05 PM

Det är ganska dött här.

Bör man byta vatten pumpen samtidigt? och var isf kan man få tag i en elektrisk så man slipper balanskjedjan? :)

Jag tror inte man behöver byta vattenpumpen. Vill man ta bort den så är det dock lite pyssligt. Det finns ingen elektrisk pump som är direkt utbytbar utan du behöver skruva bort orginalpumpen, tillverka en täckplatta med ett utlopp för kylvattnet och där koppla in en elektrisk pump med kontroller. Davies Craig pumpar ska vara bra. Jag har ett sånt här kit liggande hemma

Det är inte direkt gott om plats heller och det går tydligen inte att sätta pumpen var som helst i kylvattenkretsen, jag funderar som bäst på om pumpens placering i höjdled är viktig också för jag får inte plats med den under grenröret (där orginalpumpen sitter) utan skulle vilja dra lite längre slangar och sätta den borta på växellådan.

Men fördelen med elektrisk vattenpump är ju bla att du kan låta pumpen gå och kyla motorn även om motorn står still och eftersom vi har elektrisk fläckt så kan ju controllern köra den också. Sen så kan man ju kasta både balansaxlar och kedja...

Edited by meldert, 08 February 2011 - 04:06 PM.

#12 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 February 2011 - 05:26 PM

Det är ganska dött här.

Jag tror inte man behöver byta vattenpumpen. Vill man ta bort den så är det dock lite pyssligt. Det finns ingen elektrisk pump som är direkt utbytbar utan du behöver skruva bort orginalpumpen, tillverka en täckplatta med ett utlopp för kylvattnet och där koppla in en elektrisk pump med kontroller. Davies Craig pumpar ska vara bra. Jag har ett sånt här kit liggande hemma

Det är inte direkt gott om plats heller och det går tydligen inte att sätta pumpen var som helst i kylvattenkretsen, jag funderar som bäst på om pumpens placering i höjdled är viktig också för jag får inte plats med den under grenröret (där orginalpumpen sitter) utan skulle vilja dra lite längre slangar och sätta den borta på växellådan.

Men fördelen med elektrisk vattenpump är ju bla att du kan låta pumpen gå och kyla motorn även om motorn står still och eftersom vi har elektrisk fläckt så kan ju controllern köra den också. Sen så kan man ju kasta både balansaxlar och kedja...

Det äär lite lockande men har tyvärr inte kunskapen för det arbete :( får nöja mig med att iaf ta bort balansaxlarna nu, köpt litet kit från usa som ska fixa detta
sen har jag tagit bort egr ventilen, hoppas på skramla ihop till ett avgassystem också :D

#13 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 08 February 2011 - 10:29 PM

Det är ganska dött här.

Motorlyft finns att låna i Stockholm :-)
Har ytterligare en i garaget....
Kul att de är fler som håller på. Min ombyggnad fortsätter och blir förfinad, listan är nu så lång att det är lättare att konstatera att allt är bytt, uppdaterat, borrat eller fräst :-) Vill gärna tro att bilen tillslut kommer att fungera till kommande säsong. :rolleyes:
Grattis Jimsan :grouphug: Då blir det svårare för besökare att få plats därhemma ;)

#14 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 09 February 2011 - 04:28 PM

Har du löst de problem du hade sist? Vore kul och se den köra problemfritt, lär ju bli litet monster Imnotworthy

#15 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 09 February 2011 - 07:39 PM

Tack alla! SpeedsterSpeed: Inga problem att få plats här ändå, bara roligt när ni kommer :)

#16 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 09 February 2011 - 08:00 PM

Har du löst de problem du hade sist?
Vore kul och se den köra problemfritt, lär ju bli litet monster Imnotworthy

Det finns hopp :) men just nu har jag ett problem som enligt verktyget är P1221 (Spjällhusets potentiometrar) men jag hittar inte felet. Har bytt mellan tre spjällhuset. Tagit isär kontakter, dragit i kablaget osv. Problemet kommer direkt när jag vrider på nyckel, behöver inte ens starta, och bilen går inte in i closed loop. Nollställer jag elektroniken, utan att vrida av nyckel, och startar bilen uppstår inte problemet och den går in i closed loop.
Någon som har en idé?

Meldert såg du att du kan låna lyft av mig?

#17 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 10 February 2011 - 04:23 PM

Jösses vad ni håller på! Det blir svårt att ens försöka hänga med i sommar låter det som! Man måste kanske uppgradera nåt mer än nytt batteri. Tror iaf. jag bestämt mig för att fortsätta åka Speedster. Fler konbanor låter riktigt roligt, det verkar tyvärr som att banprojektet ihop med Lotus-klubben runnit ut lite i sanden. Har iaf. inte hört något mer. Lycka till med alla projekt, inklusive kids! //Johan

#18 Falk

Falk

Member

• Pip
  • 11 posts

Posted 11 February 2011 - 10:02 PM

...Fler konbanor låter riktigt roligt, det verkar tyvärr som att banprojektet ihop med Lotus-klubben runnit ut lite i sanden...

Lotusklubben verkar satsa allt på sin banträff på Knutan i Maj. Har inte koll på om det blir något banåka i klubbregi norr om Hallandsåsen...

Hoppas att man kan hänga med er på nå'n konbana i år igen.

:)

(Premiärpost här för Falk...)

#19 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 11 February 2011 - 10:48 PM

...Fler konbanor låter riktigt roligt, det verkar tyvärr som att banprojektet ihop med Lotus-klubben runnit ut lite i sanden...

Lotusklubben verkar satsa allt på sin banträff på Knutan i Maj. Har inte koll på om det blir något banåka i klubbregi norr om Hallandsåsen...

Hoppas att man kan hänga med er på nå'n konbana i år igen.

:)

(Premiärpost här för Falk...)

Grattis chinky chinky

Kul om vi kan få till fler träffar detta år!

#20 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 11 February 2011 - 11:56 PM

Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning.
Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare.
Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det.

Men det är lite tyst här det är det faktiskt.

Det där är ju mekning som inte skäms för sig. thumbsup

Avgasbyte är väl en baggis, såvida inte rostiga orginalbultar ställer till förtret. Det sätter både tålamod och uppfinningsrikedom på prov.

Byte av insug är mer skruvande än vad jag har gjort på min orginalmotor hittils. Var det dessutom inte en massa pyssel med platsbrist kring generatorn?

Inte för att skrämma dig, men kylarbyte är ett jäkla skruvande, ingen raketforskning, men troligen ett helgprojekt om du aldrig har haft av frontclammen tidigare, men det är skönt att ha det gjort så man slipper oroa sig för att orginalkylaren ska ge upp... Jag har varit med om det, inte kul, speciell inte sent på kvällen dagen innan man ska med tidiga färjan till Gotland.

Själv har jag mjukstartat ikväll med att ta bort undertrayen och palla upp bilen på pallbockar. I morgon blir det rearclam off samt lite pyssel med det hemliga projektet... Kanske hinner jag lyfta ur motor och låda också, iaf tömma ur nödvändiga vätskor.

Måste till opel och beställa kam- och vattenpumpkedjekiten i veckan också, någon som har koll på artikelnr?

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users