Jump to content

Photo

F-N Va Dött Det Var Här Då...

• Please log in to reply
83 replies to this topic

#61 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 April 2011 - 08:36 AM

Äntligen är motorn ur bilen... Det är mycket prylar som ska kopplas loss...

Jag har separerat växellådan från motorn, kopplingen och mitt lätta svänghjul såg helt OK ut, lite dammigt kanske men det var knappast oväntat.

Plockade av kam- och balansaxelkedja samt alla andra utbytesdetaljer i kam- och balansaxeldrivningen. Drog även ur balansaxlarna, ska bli spännande att se hur motorn beter sig utan dem.

Ikväll är det paus från mekandet.

På fredag fortsättare arbetet, då ska den mest spännande operationen genoföras - inknackning 7,5 mm av de inre lagerbanorna för balansaxlarna så att oljetillförseln för dessa blockeras. Sedan vidtar arbetet med att montera tillbaka kedjorna

Har lite pyssel med nya växellådan måste flytta över hydralkopplingen för slavcylindern från min gamla låda till den nya då den är skadad på nya lådan.

efter det ska motor och låda ihop och tillbaka i bilen.

Räknar med uppstart på lördag (bara jag hinner skaffa motorolja och växellådsolja).

Någon som har något tips på bra växellådsolja som man kan köpa över disk till vettigt pris här i mälardalen?

Ska också byta kjedjor, håller nu på med att ta bort bakklammen för att komma åt lite bättre, ska även sätta in downpipe från tullet
Är det svårt att ta bort balansaxlarna? jag har ett kitt från levelzero som man slår in istället.

Jag har haft problem med att lamdasonderna inte håller, jag har bytt 02an 3ggr på ett år, är det någon som har nån aning om varför de går sönder så ofta?
/Niklas K

#62 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 April 2011 - 08:37 AM

dubbelpost

Edited by kanngard, 08 April 2011 - 08:38 AM.

#63 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 08 April 2011 - 02:44 PM

Ska också byta kjedjor, håller nu på med att ta bort bakklammen för att komma åt lite bättre, ska även sätta in downpipe från tullet
Är det svårt att ta bort balansaxlarna? jag har ett kitt från levelzero som man slår in istället.

Jag har haft problem med att lamdasonderna inte håller, jag har bytt 02an 3ggr på ett år, är det någon som har nån aning om varför de går sönder så ofta?
/Niklas K

Det är inget svårt att ta bort balansaxlarna, men för att kunna göra det måste du lyfta ur motorn ur bilen! Byta kedjorna och allt runtomkring kan du annars göra med motorn på plats.

Det är sjukt mycket mer jobb om man ska lyfta ur motorn eftersom du då måste lossa samtliga elkblar, kylvattenslangar, oljekyl, växelvajrar, drivaxlar etc. till motorpaketet.

Det är inte svårt, bara pyssligt och du behöver ha bilen antingen på en lyft så du kan lyfta upp bilen från motorn (som kan stå kvar på garagegolvet) eller en motorlyft så att du kan lyfta ur motorpaketet från bakramen.

Byter man bara kedjorna så behäver du bara lossa bakre och ev främre motorfästet så att du kan vinkla motorn lite framåt och bakåt för att komma åt alla skruvar. i övrigt så kan allt vara kvar på sin plats.

Vet inte vad som orsakar problemet med din bakre lambdasond (strul med kat:en kanske?). Men eftersom den bakre sonden bara är där för att kontrollera just kat:en så är jag rätt säker på att man kan byta ut den mot en liten krets som simulerar signalen från sonden till ecu:n så får man göra om man har ett avgassystem utan kat.

Edited by meldert, 08 April 2011 - 02:44 PM.

#64 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 April 2011 - 04:52 PM

/Niklas K

Det är inget svårt att ta bort balansaxlarna, men för att kunna göra det måste du lyfta ur motorn ur bilen! Byta kedjorna och allt runtomkring kan du annars göra med motorn på plats.

Det är sjukt mycket mer jobb om man ska lyfta ur motorn eftersom du då måste lossa samtliga elkblar, kylvattenslangar, oljekyl, växelvajrar, drivaxlar etc. till motorpaketet.

Det är inte svårt, bara pyssligt och du behöver ha bilen antingen på en lyft så du kan lyfta upp bilen från motorn (som kan stå kvar på garagegolvet) eller en motorlyft så att du kan lyfta ur motorpaketet från bakramen.

Byter man bara kedjorna så behäver du bara lossa bakre och ev främre motorfästet så att du kan vinkla motorn lite framåt och bakåt för att komma åt alla skruvar. i övrigt så kan allt vara kvar på sin plats.

Vet inte vad som orsakar problemet med din bakre lambdasond (strul med kat:en kanske?). Men eftersom den bakre sonden bara är där för att kontrollera just kat:en så är jag rätt säker på att man kan byta ut den mot en liten krets som simulerar signalen från sonden till ecu:n så får man göra om man har ett avgassystem utan kat.

Ok, har tyvärr ingen lyft än, det lär komma senare en 2pelar lyft in i garaget. Så får vänta ett tag med balansaxlarna.
Ok då ska jag iaf klara av att byta kjedjorna utan större problem.
kommer byta kat:en nu och hoppas att det löser problemet. har en tullet downpipe hemma nu, hoppas att den passar med orginal dämparen?
Är det nå speciellt man ska tänka på när man monterar nya kat:en?

#65 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 08 April 2011 - 06:26 PM

här är en bra guide för kedjebytena med motorn kvar i bilen:
http://www.vx220.org...e-timing-chain/

En bit ner i tråden påstår vocky att man kan genomföra det på tre timmar utan att ta av clammen... Imnotworthy

Edited by meldert, 08 April 2011 - 06:28 PM.

#66 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 09 April 2011 - 08:39 AM

här är en bra guide för kedjebytena med motorn kvar i bilen:
http://www.vx220.org...e-timing-chain/

En bit ner i tråden påstår vocky att man kan genomföra det på tre timmar utan att ta av clammen... Imnotworthy

chinky chinky
Såg också den guiden härom dagen, riktigt välskriven!

Man har ju läst en del om vad vocky har gjort.. häpnadsväckande Imnotworthy

Nu är det bara hem efter jobbet och fortsätta skruva bort bak clamen, är ju första gången man gör det också :D

#67 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 14 April 2011 - 03:46 PM

Har latat mig lite, men nu är motorn ihopskruvad och tillbaka i bilen håller precis på att anluta alla slangar och kablar... Men jag har gjort bort mig lite... I ivern att lossa allting så skruvade jag bort båda lambda sonderna så nu vet jag inte vilken som ska sitta var. båda når till båda positionerna. Kontaktstyckena är dock olika, båda är fyrpoliga men den ena är kvadratisk och den andra är avlång, vilken ska sitta före respektive efter katten?

#68 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 14 April 2011 - 04:23 PM

Svårt att se på de dåliga teckningarna... http://www.speedster...stem/index.html

#69 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 14 April 2011 - 04:39 PM

Svårt att se på de dåliga teckningarna...
http://www.speedster...stem/index.html

ja... men jag tror att jag har löst det... hittade ett gammalt foto, lambdan med kvadratisk kontakt verkar vara den före katten... Vore dock skönt om någon kunde bekräfta det.

#70 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 14 April 2011 - 04:44 PM

ja... men jag tror att jag har löst det... hittade ett gammalt foto, lambdan med kvadratisk kontakt verkar vara den före katten... Vore dock skönt om någon kunde bekräfta det.

Sitter på jobbet nu tyvärr, men har bilen isär hemma så kolla det om ca 2h så skriver jag igen :)om ingen annan hinner före :rolleyes:

#71 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 14 April 2011 - 06:41 PM

Har nu kollat hur det ser ut
Liten blå kvadratsik har jag till före katten smal orange rektangel till efter katten
/Niklas

#72 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 14 April 2011 - 08:24 PM

Har nu kollat hur det ser ut
Liten blå kvadratsik har jag till före katten smal orange rektangel till efter katten
/Niklas

Tack!

#73 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 15 April 2011 - 07:23 AM

Så lite så :)

#74 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 15 April 2011 - 01:14 PM

IT'S ALIVE!!! :groupjump:

Det ska nog gå det här till slut... Besiktning på onsdag.

(Ehum, förresten så är jag hemma och rättar inlämningsuppgifter idag om ni pratar med min chef...)

Edited by meldert, 15 April 2011 - 01:15 PM.

#75 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 15 April 2011 - 04:14 PM

IT'S ALIVE!!! :groupjump:

Det ska nog gå det här till slut... Besiktning på onsdag.

(Ehum, förresten så är jag hemma och rättar inlämningsuppgifter idag om ni pratar med min chef...)

Härligt, då håller vi tummarna :)

#76 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 19 April 2011 - 11:53 AM

Skrev fel, besiktning idag... Har i princip varit uppe hela natten för att skruva ihop det sista... Det gick iaf tillslut och jag har kört härliga 2,5 mil till jobbet (vilket faktiskt också är närmsta vägen till besiktningen - jag har nämligen körförbud...) I vilket fall som helst är det ju alltid lika kul att få ut bilen, den ser ut som den går på styltor eftersom jag tillfälligt har orginalstötdämparna på. Kan också rapportera att balansaxlar orginal fyller en rätt stor vibrationsdämpande funktion. Motorn vibrerar rätt mycket mer utan dem på tomgång och kupén har utvecklat en hel hög med nya vibrationsljud... :P Kan inte avgöra om det ger så mycket prestandamässigt men jag råder den som är sugen på det att ta sig en ordentlig funderare innan, ni får gärna granska min bil vid tillfälle...

#77 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 19 April 2011 - 01:56 PM

Besiktningen gick bra!

Tänkte bara dela med mig av en bild där man ser namnet på industriområdet där besiktningen i e-tuna ligger... Har tänkt att lägga in en bild på det sedan den här forumdelen skapades men det har helt enkelt inte blivit av... :blush:

Posted Image

rallly

#78 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 19 April 2011 - 02:36 PM

Haha! Mysigt ställe! Där borde det annordnas grupp-träff! Grattis till besiktningen och att allt lirar (trodde det var svårt att göra en Speedster obekvämare, men det finns ju tydligen folk till allt ;) )! //Johan

#79 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 19 April 2011 - 06:28 PM

Besiktningen gick bra!

Tänkte bara dela med mig av en bild där man ser namnet på industriområdet där besiktningen i e-tuna ligger... Har tänkt att lägga in en bild på det sedan den här forumdelen skapades men det har helt enkelt inte blivit av... :blush:

rallly

Härligt att besiktningen gick bra! thumbsup

haha Passande namn på området Imnotworthy

#80 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 27 April 2011 - 04:06 PM

Ok, har tyvärr ingen lyft än, det lär komma senare en 2pelar lyft in i garaget. Så får vänta ett tag med balansaxlarna.
Ok då ska jag iaf klara av att byta kjedjorna utan större problem.
kommer byta kat:en nu och hoppas att det löser problemet. har en tullet downpipe hemma nu, hoppas att den passar med orginal dämparen?
Är det nå speciellt man ska tänka på när man monterar nya kat:en?

Om du någon gång ska ta bort balansaxlarna glöm då inte bort att byta svänghjulet till något lättare när du ändå har lyft ur motorn... Turbo2 har ju ett till salu. Orginalsvänhjul är en jätteklump på ca 10 kg så där sparar du rejält med roterande massa.

Om du har tillgång till svarv och vill komma billigt undan så kan du få ett orginalsvänghjul eller tre (så har du några försök på dig) av mig och svarva ner på egen hand... Men säg till mig fort, jag kastar dem inom någon vecka...

Erbjudandet gäller givetvis er andra också om ni vill ha 10 (eller 30) kg järnskrot...

6 user(s) are reading this topic

0 members, 6 guests, 0 anonymous users