Ska också byta kjedjor, håller nu på med att ta bort bakklammen för att komma åt lite bättre, ska även sätta in downpipe från tulletÄntligen är motorn ur bilen... Det är mycket prylar som ska kopplas loss...
Jag har separerat växellådan från motorn, kopplingen och mitt lätta svänghjul såg helt OK ut, lite dammigt kanske men det var knappast oväntat.
Plockade av kam- och balansaxelkedja samt alla andra utbytesdetaljer i kam- och balansaxeldrivningen. Drog även ur balansaxlarna, ska bli spännande att se hur motorn beter sig utan dem.
Ikväll är det paus från mekandet.
På fredag fortsättare arbetet, då ska den mest spännande operationen genoföras - inknackning 7,5 mm av de inre lagerbanorna för balansaxlarna så att oljetillförseln för dessa blockeras. Sedan vidtar arbetet med att montera tillbaka kedjorna
Har lite pyssel med nya växellådan måste flytta över hydralkopplingen för slavcylindern från min gamla låda till den nya då den är skadad på nya lådan.
efter det ska motor och låda ihop och tillbaka i bilen.
Räknar med uppstart på lördag (bara jag hinner skaffa motorolja och växellådsolja).
Någon som har något tips på bra växellådsolja som man kan köpa över disk till vettigt pris här i mälardalen?
Är det svårt att ta bort balansaxlarna? jag har ett kitt från levelzero som man slår in istället.
Jag har haft problem med att lamdasonderna inte håller, jag har bytt 02an 3ggr på ett år, är det någon som har nån aning om varför de går sönder så ofta?
/Niklas K